یکشنبه 18 شهریور، 1403

کدخبر: 17335 10:26 1403/04/13

مهاجرت تحصیلی به آلمان و نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود

دسته‌بندی: اقتصاد توسعه

مهاجرت تحصیلی به آلمان و نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود

دسته‌بندی: اقتصاد توسعه

آلمان یکی از قدرت های اصلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری پایین، جاذبه های تاریخی و فرهنگی، سطح بالای رفاه اجتماعی و امکانات آموزشی مدرن از عوامل مهم افزایش تعداد علاقه مندان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل هستند.

 

آلمان یکی از قدرت های اصلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری پایین، جاذبه های تاریخی و فرهنگی، سطح بالای رفاه اجتماعی و امکانات آموزشی مدرن از عوامل مهم افزایش تعداد علاقه مندان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل هستند.

تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها و مراکز علمی آلمان از نظر رتبه بندی آکادمیک، جایگاه بسیار مطلوبی دارند. سالانه دانشجویان بین المللی بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای دریافت ویزای تحصیل در آلمان (Germany Student Visa) اقدام می کنند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیل در آلمان

اصلی ترین مواردی که باید در زمان اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان ارایه شوند عبارتند از:

  • بیمه
  • عکس مطابق شرایط خواسته شده
  • پاسپورت معتبر
  • تمکن مالی متناسب با هزینه ها
  • انگیزه نامه
  • سوابق کاری
  • سوابق تحصیلی و ترجمه آن ها
  • نتیجه ارزیابی مدارک تحصیلی
  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا

دندان پزشکی در آلمان

در مسیر اپلای برای دندانپزشکی در آلمان مرحله نخست برای دانشجویان ایرانی، ترجمه کردن مدارک تحصیلی از زبان فارسی به زبان آلمانی است. در صورتی که مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اید امکان ثبت نام شما در کالج های آلمانی که دوره های آموزش دندان پزشکی را اریه می کنند، وجود دارد. بعد از اتمام دوره های کالج می توان برای پذیرش در دانشگاه های آلمان براساس نمرات کسب شده در دوران کالج اقدام نمود. چنانچه در ایران تحصلات دانشگاهی در رشته دندان پزشکی داشته اید و قصد دارید تا در مقاطع تحصیلی بالاتر در آلمان تحصیل نمایید ابتدا باید مدارک تحصیلی معادل سازی و توسط سایت های رسمی مربوطه ارزیابی شوند.

تحصیل دندان پزشکی در مقطع کارشناسی

در آلمان رشته دندانپزشکی در مقطع لیسانس با نام پزشکی دندانپزشکی (Dental Medicine) معرفی می شود. این مقطع در بیشتر موارد در قالب یک برنامه پنج ساله و در یازده ترم تحصیلی ارایه می شود. اگر هر سال تحصیلی را برابر با دو ترم در نظر بگیریم، فارغ التحصیلی از این رشته در حدود 5 سال طول می کشد. مباحث اصلی که در مقطع لیسانس دندان پزشکی تدریس می شوند در گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. ارتودنسی
  2. لثه درمانی
  3. جراحی دندان
  4. پروتزهای دندانی
  5. حفظ دندان
  6. دندانپزشکی

تحصیل دندان پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان بین المللی در آلمان مدرک لیسانس دندان پزشکی خود را به طور معمول در بازه زمانی بین 4 تا 6 سال دریافت می کنند. تحصیل دندان پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد آلمان نیز به حداقل دو سال زمان نیاز دارد.

مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در رشته دندان پزشکی

برای فعالیت به عنوان یک دندان پزشک در کشور آلمان حداقل سطح و میزان تسلط به زبان آلمانی B2 – C1 است. امکان ایجاد ارتباط کلامی مناسب بین پزشک و بیمار یکی از موارد ضروری در شغل دندانپزشکی است.

اوسبیلدونگ دندانپزشکی

به طور کلی در آلمان دو مسیر برای دریافت مدرک دندان پزشکی وجود دارد:

  1. سیستم آکادمیک و دانشگاهی

در این حالت باید دوران تحصیل رشته دندان پزشکی را متناسب با قوانین نظام آموزش آلمان در دانشگاه طی نمود.

  1. دوره های آموزشی حرفه ای و مهارتی

دوره اوسبیلدونگ دستیار دندانپزشکی یکی از دوره های کارآموزی بسیار محبوب برای مهاجرت کاری و تحصیلی به کشور آلمان است. شرکت کنندگان در دوره های اوسبیلدونگ به طور همزمان مشغول به تحصیل و کار بوده و حقوق دریافت می کنند. دوره های اوسبیلدونگ دندانپزشکی شباهت زیادی با دوره های فنی و حرفه ای در ایران دارند و هدف اصلی از آن ها ارتقاء سطح مهارتی افراد است.

ساختار دوره اوسبیلدونگ دندان پزشکی

مدت زمان دوره اوسبیلدونگ دندان پزشکی به طور میانگین سه سال است. مباحث تئوری این دوره ها شامل امور اداری و پذیرش بیمار است که در محیط آموزشگاهی تدریس می شوند. مباحث عملی نیز در محیط های کلینیکی ارایه می شوند.

بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان

بورسیه تحصیلی DAAD برای رشته های مختلفی ارایه می شود. مدت زمان این بورسیه از 12 تا 42 ماه متناسب با نوع برنامه تحصیلی متغیر است. اولویت اعطای بورسیه DAAD، دانشجویان بین المللی هستند که قصد دارند در یکی از مقاطع فوق لیسانس، PhD و یا پست داک در آلمان مشغول به تحصیل شوند.

تحصیل به زبان انگلیسی

اگرچه تعداد زیادی از رشته های تحصیلی کشور آلمان به زبان انگلیسی نیز ارایه می شوند؛ اما باید یادآور شد که عدم آشنایی با زبان آلمانی شرایط زندگی در این کشور را دشوار می کند. همچنین اخذ پذیرش برای دوره هایی که به زبان آلمانی برگزار می شوند در مواردی مثل شرط معدل راحت تر از دوره های است که به زبان انگلیسی ارایه می شوند.

برای زبان آلمانی در چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان (GER) شش سطح زیر وجود دارد:

سطح A1: پایین ترین سطح دانش زبانی

سطح A2: سطح پایه زبان آلمانی

سطح B1: سطح متوسط

سطح B2: سطح فوق متوسط

سطح C1: سطح پیشرفته

سطح C2: سطح فوق پیشرفته

شرط معدل

در بسیاری از دانشگاه های آلمانی شرط معدل برای تحصیل، نمره ای بهتر از 2.5 در نظر گرفته می شود. این معدل در سیستم نمره دهی ایران که معدل از 20 حساب می شود، معادل نمره 16 به بالا است.

زمان بندی پذیرش دانشگاه ها

اغلب دانشگاه ها در نظام آموشی آلمان دارای دو ترم 6 ماهه هستند:

  1. ترم زمستان (Winter) از 1 اکتبر تا 31 مارچ است.
  2. ترم تابستان (Summer) از 1 آپریل تا 30 سپتامبر است.

تعدادی از دانشگاه ها در هر دو ترم دانشجویان بین المللی را پذیرش می کنند و برخی دیگر فقط در یک ترم امور ثبت نام را انجام می دهند.

عوامل مهم در اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

به طور کلی موارد زیر به عنوان عوامل مهم در اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و به ویژه برای تحصیل به صورت رایگان در نظر گرفته می شوند:

  • معدل مقطع تحصیلی قبلی
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه
  • نمره آزمون GRE (در صورت درخواست دانشگاه)
  • سابقه فعالیت های مرتبط
  • نمره آزمون های زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس)
  • نمره آزمون زبان آلمانی

شرایط بازار کار در آلمان

در فرآیند مهاجرت کاری به آلمان، مدرک مهمی که برای ثبت درخواست ویزای کاری باید ارایه شود یک پیشنهاد رسمی شغلی از یک کارفرما در آلمان است. هم اکنون دولت آلمان حالت های مختلفی از ویزاهای کاری را براساس میزان تحصیلات، سطح مهارتی و تخصص متقاضیان به آن ها ارایه می کند. برای مثال فعالیت های زیر برخی از مواردی هستند که برای انجام آن ها اجازه کار مرتبط صادر می شود:

  • اجازه کارهای عمومی
  • اجازه کار بعد از اتمام تحصیلات
  • اجازه کار با بلوکارت
  • اجازه کار برای افراد متخصص
  • اجازه کار دانشجویی
  • اجازه کار به صورت خویش فرما
  • اجازه کار به عنوان محقق علمی

کلام پایانی

آلمان یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی است. اقتصاد قدرتمند و نظام آموزشی موثر و پویا از دلایل مهمی هستند که تحصیل در این کشور را به هدفی اصلی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

آلمان یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. دیدنی های تاریخی، مراکز فرهنگی، امکان پیشرفت در زمینه کار و اشتغال از ویژگی های قابل توجه ای هستند که می توانند دلایل خوبی برای انتخاب آلمان برای مهاجرت تحصیلی باشند.

بالا رفتن میانگین سن جامعه در آلمان باعث شده است که فرصت های شغلی کادر درمان و رشته های پزشکی در این کشور افزایش یابند. در حال حاضر مطابق قوانین آلمان پس از ۵ سال کار تمام وقت و حضور قانونی به همراه پرداخت مالیات می توان اقامت دائم این کشور را دریافت نمود.

برچسب: آلمان ، اتحادیه اروپا



https://jahaneghtesad.com/direct/17335


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |