یکشنبه 18 شهریور، 1403

کدخبر: 15916 04:07 1403/03/01

محاسبه مالیات صنف طلا و جواهر

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

محاسبه مالیات صنف طلا و جواهر

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

مطابق با قوانین مالیاتی که در کشور تصویب شده است، کلیه مشاغل باید نسبت به درآمدی که در طول یکسال بدست آورده اند مالیات پرداخت کنند. طلافروشی ها و کلیه فعالیت کنندگان این صنف نیز باید همانند سایر مشاغل اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد طلافروشی را در سامانه مودیان ارسال نمایند.

 

مطابق با قوانین مالیاتی که در کشور تصویب شده است، کلیه مشاغل باید نسبت به درآمدی که در طول یکسال بدست آورده اند مالیات پرداخت کنند. طلافروشی ها و کلیه فعالیت کنندگان این صنف نیز باید همانند سایر مشاغل اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد طلافروشی را در سامانه مودیان ارسال نمایند.

اما اکثر فروشندگان معیار و شاخصه ای برای سنجش درآمد دقیق خود ندارند. به همین دلیل ما در این جا به شما راهکارهایی را ارائه خواهیم داد تا درک درستی از قوانین مالیاتی تخصصی داشته باشید.

مشاوره های مالی و مالیاتی توسط شرکت حسابداری حساب اندیش

پیاده سازی سیستم حسابداری

برای صنف طلا فروشی امکان نصب، راه اندازی و استقرار نرم افزار حسابداری فراهم می باشد. در نرم افزار حسابداری طلا فروشی کلیه فرآیند ها به آسان ترین شکل ممکن انجام خواهد شد. شما می توانید میزان سود، اجرت، مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد را به طور دقیق محاسبه نمایید.

همچنین این نرم افزار معتبر قابلیت اتصال به سامانه مودیان را به آپشن های خود اضافه نموده است.

در قانون حسابداری هزینه به کلیه مبالغی گفته می شود که برای کسب و کار خرج گردیده و این مبالغ در جهت بهبود رویه مالی کسب وکار صورت می پذیرد.

به طور مثال خرید تجهیزات نورپردازی نوعی هزینه محسوب می شود. حقوق پرسنل و بیمه آن ها، خرید طلا از کارگاه جواهر سازی جهت فروش به مشتریان، خرید انواع تجهیزات برای فروشگاه، استهلاک اقلام موجود در فروشگاه به عنوان هزینه منظور خواهد گردید. همچنین مطابق با ماده 137 قانون مالیات های مستقیم، هزینه های بیماری فرد و اعضای خانواده او را می توان میزان درآمد کسر نمود و نوعی تخفیف مالیاتی به فروشندگان خواهد بود.

شرکت حسابداری حساب اندیش

اعزام نیروی حسابدار متخصص در محل

از آنجایی که محاسبه مالیات طلافروشی مبحث بسیار پیچیده ای است، نیروهای حسابدار متخصص در زمینه طلافروشی به کمک شما می آیند.

به عبارت دیگر روند بررسی حساب ها، تراکنش ها،انواع صورت های مالی، بستن حساب پایان سال، بر طرف کردن خطاها و اشتباهات ثبت شده در سیستم توسط حسابدار پاره وقت انجام می شود.

همچنین ارسال لیست بیمه کارکنان و پرسنل طلا فروشی نیز توسط حسابدار اعزام به محل انجام خواهد شد.

ثبت اسناد حسابداری در نرم افزار حسابداری طبق استانداردهای حسابداری

کلیه اقلام فاکتورهای فروش کالا از جمله: مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخته، قیمت روز طلا به صورت کامل شفاف سازی شده و به همراه نام خریدار در سیستم حسابداری ثبت می گردد.

همچنین نرخ خرید طلا از کارگاه های طلاسازی نیز در سیستم قابلیت ثبت دارد. این رویه با جزئیات کامل ثبت خواهد گردید.

ثبت اسناد به مدیران این امکان را می دهد تا در جهت بهبود کسب و کار خود طرح ریزی های موثر در جهت رشد، برنامه ریزی استراتژیک برای اهداف بلند مدت را ایجاد نمایند.

به طور مثال اگر طلا فروشی مایل باشد شعبه دوم تاسیس نماید، باید به طور مرتب صورت های مالی را بررسی کند.

مشاغل موضوع این ماده لازم است تا صورت معاملات فصلی خود را مطابق با جدول زیر ارائه دهند:

شرکت حسابداری حساب اندیش

ارسال ارزش افزوده فصول بهار، تابستان، پاییز، زمستان

فصول سال

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

بهار

تا 15 تیر ماه همان سال

تابستان

تا 15 مهر همان سال

پاییز

تا 15 همان سال

زمستان

تا پایان فروردین سال بعد

 

دقت کنید که مهلت قانونی ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا پانزدهم ماه بعد است. اما اگر تعطیلات زیاد باشد این زمان تمدید می گردد.به طو مثال اخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1402 تا تاریخ 12 اردیبهشت 1403 تمدید شده بود.

اما توصیه ما این است روند ارسال را به روزهای تمدید یا آخر موکول نفرمایید.

با بهره مندی از کارشناسان مالیاتی باتجربه تمامی تکالیف مالیاتی را می توانید در موعد مقرر انجام دهید.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در سایت Evat انجام می شود. اما در سامانه مودیان به نشانی my.tax.gov.ir نیز می توان انواع تکالیف مالیاتی را ارسال نمود.

انجام خدمات سامانه مودیان به صورت تخصصی

در سامانه مودیان هر مودی دارای کد شناسه مالیاتی مخصوص به خود است. این شناسه درست همانند کد ملی متعلق به فرد بوده و شناسه یکتا مالیاتی نام دارد. با استفاده از این شناسه می توان وارد سامانه مودیان شد و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرد. البته باید اشاره کرد که رویه پرداخت مالیات صنف طلا فروشی با سایر مشاغل متفاوت بوده و باید حتما توسط مشاور مالیات طلا فروشی ارسال گردد.

در سامانه مودیان امکان ارسال فرم تبصره ماده 100، مالیات بر ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی وجود دارد. 

مالیات بر درآمد عملکرد طلا فروشان

کلیه طلا فروشان باید نسبت به درآمدی که در طول یک سال تحصیل نموده اند، مالیات پرداخت کنند.

نحوه محاسبه به صورت زیر است:

درآمد – هزینه = دارایی

دارایی – معافیت مالیاتی سالیانه = درآمد مشمول مالیات به دست می آید.

حالا به توجه به میزان درآمد به دست آمده در یکی از درصد های 15، 20 و 25 درصد ضرب می گردد.

در سال 1402 تا میزان درآمد 47،500،000 تومان از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات بر ارزش افزوده طلا فروشان

این نوع مالیات را خریدار باید پرداخت کند. تا قبل از سال 1400 بر اصل قیمت طلا نیز مالیات تعلق می گرفت. اما حالا فقط به اجرت ساخت + سود فروشنده مالیات تعلق می گیرد.

سود فروشنده نیز برابر با 7 درصد از ارزش طلاست. برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید عدد 0.09 را در عدد به دست آمده از فرمول ( سود فروشنده + اجرت ساخت ) ضرب نمود.

این مبلغ را می بایست خریدار پرداخت نماید. کلیه موارد ذکر شده در فاکتور نگارش می گردد و تمامی فاکتورها به صورت آنلاین در نرم افزار حسابداری ثبت می گردند.

همچنین کلیه طلافروشان می بایست کلیه معاملات خود را در سایتی که سازمان امور مالیاتی کشور برای طلافروشان طراحی نموده است ثبت کنند.

بارگذاری لیست بیمه و مالیات حقوق

از جمله خدمات تخصصی شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی حساب اندیش ایرانیان، ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشد.

بر اساس ماده 39 قانون تامین اجتماعی کلیه کارفرمایان صنف طلافروشی و سایر مشاغل موظف هستند تا آخرین روز ماه بعد از ماه فعلی، لیست بیمه و حقوق کارکنان خود را به تامین اجتماعی ارسال کنید.

همچنین در صورتی که میزان حقوق پرسنل طلا فروشی بیشتر از 12 میلیون تومان در ماه باشد، مشمول پرداخت مالیات می شوند. البته مالیات بر حقوق کارکنان را کارفرما باید پرداخت کند و رویه ارسال آن در سایت مالیات حقوق کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور قابل انجام خواهد بود. میزان مالیات بر حقوق کارکنان نیز به صورت پلکانی تعیین می شود. دقت کنید که این نوع مالیات با مالیات عملکرد متفاوت بوده و باید به صورت ماهانه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز گردد.  

منبع: شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

 
برچسب: مالیات ، اظهار نامه مالیاتی ، مالیات مشاغل ، طلافروشی



https://jahaneghtesad.com/direct/15916


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |