جمعه 14 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12630 19:00 1402/11/23

روند اجتماعی-اقتصادی خرید و فروش ارزهای دیجیتال در دهه اخیر

دسته‌بندی: فناوری ، کریپتوکارنسی

روند اجتماعی-اقتصادی خرید و فروش ارزهای دیجیتال در دهه اخیر

دسته‌بندی: فناوری ، کریپتوکارنسی

با ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹، جهان شاهد تولد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتا به همتا بود که سیستم‌های مالی سنتی را به چالش می‌کشید.

 

با ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹، جهان شاهد تولد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتا به همتا بود که سیستم‌های مالی سنتی را به چالش می‌کشید. از آن زمان تاکنون، تعداد ارزهای دیجیتال در بازار رشد تصاعدی داشته است. امری که روند خرید و فروش رمز ارزها و قیمت ارز دیجیتال را با رشد بسیار زیادی همراه کرده است؛ روندی که به‌خصوص در دهه اخیر شاهد افزایش آن هستیم.

ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای سنتی صادر شده توسط بانک‌های مرکزی فقط به شکل الکترونیکی وجود دارند. آن‌ها کاملا غیرمتمرکز هستند، به این معنی که تحت نظارت و دستکاری هیچ دولت یا موسسه مالی قرار ندارند. ضمنا شفافیت و امنیت بالای آن‌ها با استفاده از فناوری بلاکچین تضمین می‌شود.

در سال‌های اخیر، استفاده از ارزهای دیجیتال به‌شدت افزایش یافته است. به طوری که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از آن‌ها به عنوان وسیله تبادل، حفظ یا افزایش ارزش استفاده می‌کنند. این گسترش را می‌توان به عوامل گوناگونی مانند پذیرش و به رسمیت شناخته شدن فزاینده توسط مشاغل و افراد نسبت داد. علاوه بر این، سهولت و سرعت تراکنش با ارزهای دیجیتال بسیار بالا است. به طوری که می‌توان آن‌ها را جایگزینی کارآمد برای سیستم‌های بانکداری سنتی به حساب آورد.

تاثیرات اجتماعی-اقتصادی پذیرش ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین تاثیرات اجتماعی-اقتصادی پذیرش ارزهای دیجیتال، افزایش پتانسیل مشارکت افراد در امور مالی است. ارزهای دیجیتال، دسترسی به خدمات مالی را در سرتاسر جهان فراهم می‌کنند. افراد تنها با یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت می‌توانند در اقتصاد جهانی مشارکت کنند و ثروت خود را به صورت امن ذخیره سازند.

ظهور ارزهای دیجیتال همچنین منجر به تغییر در رفتار مصرف‌کننده و الگوهای هزینه شده است. کاربران با امکان انجام معاملات جهانی و بدون نیاز به واسطه‌های سنتی می‌توانند با راحتی و ایمنی بهتری خرید و فروش کنند. علاوه بر این، ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال امکان تراکنش‌های همتا به همتا را فراهم می‌کند و کارمزدهای مرتبط با سیستم‌های مالی سنتی را دور می‌زند.

ارزهای دیجیتال پتانسیل ایجاد تحول در سیستم‌های مالی سنتی را با کاهش اتکا به واحدهای متمرکز به دست می‌آورند. این تمرکززدایی منجر به افزایش استقلال مالی و انعطاف‌پذیری می‌شود و همچنین جایگزینی برای اتباع کشورهای دارای اقتصاد بی‌ثبات یا قطع شده از سیستم‌های بانکداری جهانی است. با این حال، این امر می‌تواند چالش‌ها و نگرانی‌های نظارتی را در مورد پولشویی و فعالیت‌های غیرقانونی برانگیزد.

عوامل موثر در افزایش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

یکی از عوامل کلیدی افزایش خرید و فروش ارزهای دیجیتال در دهه اخیر را باید پتانسیل بازده قابل توجه سرمایه‌گذاری در آن‌ها دانست. اگر استیبل کوین‌ها را کنار بگذاریم، بازار ارزهای دیجیتال ماهیت بی‌ثباتی دارد. بنابراین معامله‌گرانی را به سمت خود جذب می‌کند که دنبال کسب سود از نوسانات قیمت ارز دیجیتال هستند. همچنین ظهور صرافی‌های ارز دیجیتال، مشارکت افراد در معاملات را آسان‌تر کرده است.

از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژیکی مانند بهبود مقیاس‌پذیری و امنیت رمز ارزها در دهه اخیر به رشد این بازار کمک کرده است. توسعه کیف پول‌ها و صرافی‌های متمرکز با رابط‌های کاربری کاربرپسند نیز منجر به خرید، فروش و ذخیره آسان‌تر ارزهای دیجیتال شده است.

باید به عوامل اقتصادی و سیاسی جهانی نیز در افزایش خرید و فروش ارزهای دیجیتال اشاره شود. افراد در مواجهه با بی‌ثباتی اقتصادی، فشارهای تورمی و کاهش ارزش پول به‌خصوص در چند سال اخیر، به دنبال پناهگاه برای سرمایه‌های خود بوده‌اند. علاوه بر این، رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ‌ها نیز بر معاملات بازار ارز دیجیتال تاثیر گذاشتند. همه این امور باعث شد تا سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی فراتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی باشند.

 

رابطه رشد تعداد ارزهای دیجیتال با خرید و فروش آن‌ها

رشد تعداد ارزهای دیجیتال در دهه اخیر کاملا تصاعدی بوده است. به طوری که تعداد آن‌ها از تنها چند صد مورد در پایان سال 2014 به نزدیک 23 هزار ارز دیجیتال در پایان سال 2023 رسید. این انفجار، به‌ویژه در سه سال گذشته دیده شده است.

این رشد تصاعدی را می‌توان تا حدی به این واقعیت نسبت داد که ایجاد یک ارز دیجیتال جدید تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارد. اما رشد خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سودآور بودن این حوزه را باید عامل اصلی به حساب آورد.

در حالی که تعداد رمز ارزها تقریبا به طور تصاعدی در حال افزایش است، اما نمی‌توان همین رشد را در مورد ارزش آن‌ها نیز مشاهده کرد. ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند که در برخی مواقع به بیش از 100 درصد در سال می‌رسد. بنابراین کریپتو به عنوان سرمایه‌گذاری همچنان پرریسک باقی مانده است.

حجم بازار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در سال 2021 با رونق فوق‌العاده‌ای روبرو شدند و حجم بازار آن‌ها به 3 تریلیون دلار هم رسید. اما در حال حاضر، ارزش بازار کریپتو نزدیک به 50 درصد سقوط کرده و به حدود 1.71 تریلیون دلار رسیده است. این رقم همچنان دو برابر بیشتر از حجم بازار کریپتو در پایان سال 2020 است.

از سوی دیگر، اهمیت بیت کوین که زمانی سلطان بلامنازع بازار کریپتو بود، در مواجهه با افزایش ارزش دارایی‌های دیجیتالی دیگر مانند اتریوم، در حال کاهش است. امروزه بیت کوین بین 40 تا 50 درصد از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. در حالی که این رقم در سال 2014 حدود 80 درصد بود.

چشم‌انداز آینده خرید و فروش ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال دیگر فقط برای علاقه‌مندان به فناوری جذاب نیستند. آن‌ها به‌تدریج راه خود را به سیستم‌های مالی اصلی باز می‌کنند. موسسات مالی سنتی در حال فرو بردن انگشتان پای خود در آب‌های کریپتو هستند و راه‌های گنجاندن ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های خود را بررسی می‌کنند. این ادغام می‌تواند راه خرید و فروش آسان‌تر و گسترده‌تر ارزهای دیجیتال را هموار کند و فرصت‌های جدیدی را به روی معامله‌گران بگشاید.

در حالی که ارزهای دیجیتال عمدتا با تراکنش‌های مالی مرتبط هستند، موارد استفاده بالقوه آن‌ها بسیار فراتر می‌رود. ارزهای دیجیتال می‌توانند از مدیریت زنجیره تامین تا سیستم‌های احراز هویت غیرمتمرکز صنایع گوناگون را متحول کنند. با بررسی و اجرای این احتمالات، فرصت‌های جدیدی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال پدید می‌آید و بازار کریپتو به سرزمین‌های ناشناخته‌ای وارد خواهد شد.

 

جمع‌بندی

با ظهور ارزهای دیجیتال شاهد تغییر و تحول در نحوه درک و استفاده از پول هستیم. این روند اجتماعی-اقتصادی، پتانسیل تغییر شکل سیستم‌های مالی جهانی و توانمندسازی افراد را دارد. همان‌طور که ارزهای دیجیتال به تکامل خود ادامه می‌دهند، باید فرصت‌ها و چالش‌های آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرند.

برچسب: بیت کوین ، ارزدیجیتال ، خرید و فروش ارزهای دیجیتال



https://jahaneghtesad.com/direct/12630


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |