جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2450 23:03 1402/02/24

درخواست ایران از بانک توسعه اسلامی در خصوص شرکت های دانش بنیان

دسته‌بندی: فناوری

درخواست ایران از بانک توسعه اسلامی در خصوص شرکت های دانش بنیان

دسته‌بندی: فناوری

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می تواند در این راستا در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکتهای دانش بنیان کشورهای عضو است

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) اظهار کرد: در ابتدا باید از مدیران بانک توسعه اسلامی تشکر کنم که موضوع بسیار مهم تقویت انتقال دانش جنوب-جنوب و مشارکت کشورهای عضو و سایر حامیان جنوب-جنوب را در برنامه این دوره از اجلاس قرار دادند. 

وی ادامه داد: دانش و پیشرفت فنی در نظریه های متاخر اقتصاد به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی قلمداد می شود و رشد و توسعه پایدار در گرو انتقال و تولید دانش و پیشرفت فنی است.

خاندوزی یادآور شد: در قرون گذشته ملل مسلمان و کشورهایی که امروز تحت عنوان جنوب از آنها یاد می شود، سهم بسیار بیشتری از امروز در تولید دانش، نوآوری و تولید در دنیا داشتند و به نوعی الگوی سایر دولتها محسوب می‌شدند

وی افزود: ملل اسلامی مبدأ بسیاری از اختراعات و نوآوری ها در میان سایر ملتها بودند و در حوزه هایی مثل ریاضیات، نجوم، شیمی، پزشکی و ... سرآمد زمان خود بودند و همه اینها منشا تولید و قدرت اقتصادی آنها شده بود. امروز نیز کشورهای اسلامی و به طور مشخص بانک توسعه اسلامی که اساسا برای کمک به رشد و توسعه ملتهای مسلمان تأسیس شده است ، می بایست در جهت افزایش سهم کشورهای اسلامی در تولید دانش و پیشرفت فنی بکوشند که نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی و سهم آنها از تولید کالاها و خدمات در دنیا و در نهایت بهبود شاخص های توسعه آنها خواهد شد .

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می تواند انجام دهد ، تاسیس نهادها و ایجاد ابزارهای مالی برای کمک به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و انتقال و بکارگیری دانش فنی در کشورهای عضو است .

وی افزود: به طور مشخص تاسیس صندوق‌های خطر پذیر ( venture capital fund ) به صورت مستقل ذیل بانک و یا مشارکت و تامین مالی صندوق‌های خطر پذیر فعال در کشورهای عضو در جهت ایجاد ، بکارگیری و انتقال دانش میتواند کمک فراوانی کند. 

به گفته وی یکی دیگر از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می تواند در این راستا در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکتهای دانش بنیان کشورهای عضو است.

خاندوزی افزود: این حمایت ها می تواند اعطای تسهیلات و تامین مالی مستقیم به این شرکتها در راستای تقویت ساختار مالی و توانایی آنها در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه و بکارگیری دانش‌های فنی تولید شده باشد. 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: علاوه بر این بانک میتواند در پروژه های مصوب تامین مالی در حوزه های مختلف، امتیازاتی برای شرکت ‌های خصوصی کشورهای عضو در مقایسه با سایر شرکتها داشته باشد و در عین حال شروطی نیز برای انتقال دانش برای آنها در نظر بگیرد.

وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سالهای اخیر با حمایت‌ها و البته محدودیت های بین المللی پیشرفت های چشمگیری در تولید دانش فنی، به طور مشخص در حوزه های فناوریهای بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوا و فضا، دارو و تجهیزات پزشکی، رادیو داروها، سلول های بنیادی، نفت و گاز، سدسازی و ... داشته و توانسته است انحصار کشورهای پیشرفته را در حوزه تحقیقات و البته بکارگیری بشکند و منجر به تولید کالاهای و خدمات با فناوری پیشرفته شود .

خاندوزی تاکید کرد: من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اینجا بیان می کنم که ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاشها، تجربیات و یافته های خود در این حوزه ها را با کشورهای عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش آفرین به اشتراک بگذارد.

برچسب: جهان اقتصاد ، دانش بنیان ، نوآوری ، بیوتکنولوژی ، سید احسان خاندوزی ، اخبار روز ، اختراعات ، بانک توسعه اسلامی ، نانوتکنولوژی



https://jahaneghtesad.com/direct/2450


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |