یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8819 13:40 1402/08/04
رییس دانشگاه اصفهان:

دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از «اینترنت اشیاء» برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند

رییس دانشگاه اصفهان:

دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از «اینترنت اشیاء» برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند

اینترنت اشیاء (IoT)، فناوری مدرنی است که در آن برای هر شیء قابلیت ارسالِ داده یا دریافت فرمان از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود؛ از کاربردهای اینترنت اشیاء می‌توان به شهر هوشمند، سامانه هوشمند مدیریت حمل و نقل، خانه‌های هوشمند، مدیریت انرژی، مدیریت بحران و سلامت الکترونیک اشاره کرد.

حسین هرسیج  در هفتمین کنفرانس بین‌المللی « اینترنت اشیاء و کاربردها» در دانشگاه اصفهان افزود: اینترنت اشیاء، ظرفیت ها و فرصت هایی را برای پیشرفت فناوری های جدید به ارمغان آورده و البته با مشکلات و چالش های احتمالی نیز مواجه است.

 

وی با اشاره به تغییر و تحولاتی که بعد از انقلاب ارتباطات رخ داده است، تصریح کرد: سیر تحول در جوامع بعد از انقلاب ارتباطات بویژه در زمینه اینترنت و شبکه های مجازی نمود بیشتری داشته است .

 

هرسیج با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی درباره استفاده بهینه از فناوری های جدید در سطح نخبگانی و عامهٔ مردم، اضافه کرد: با توجه به نقش کلیدی اینترنت در تغییر و تحولات زندگی روزمره انسان ها، جامعهٔ نخبگانی می تواند نقش سازنده و مفیدی در ارتقا و گسترش فناوری های جدید داشته باشد.


وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی همچنین نقش کلیدی برای کمک به سیاستگذاری ها و رفع تهدیدها و چالش ها دارد و باید در پرورش نیروهای متخصص و راه اندازی رشته های نیاز محور تلاش کند.

 

هرسیج با معرفی ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان و ظرفیت های آن برای توسعه دانش و فناوری در جامعه، گفت: ناحیه نوآوری با مساحتی بالغ بر ۳۲ هکتار فضای مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و نوپا (استارتاپ) فراهم و با تحقیقات کاربردی متناسب با نیازهای صنایع، طرح های خوبی را برای رفع مشکلات جامعه تعریف کرده است.

 

دبیر هفتمین همایش بین المللی اینترنت اشیاء نیز در این رویداد اظهار داشت: نظریه پردازان علوم رایانه معتقدند که اینترنت اشیاء نقش محوری در تحول دیجیتال خواهد داشت.


محمدعلی نعمت بخش افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۶، کنفرانس اینترنت اشیاء و کاربردهای آن را تعریف و برگزار کردند.

 

وی با بیان اینکه امسال هفتمین دوره این رویداد توسط دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۸۵ مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه هفتمین دوره کنفرانس اینترنت اشیاء ارسال شد که از این تعداد ۳۶ مقاله بصورت شفاهی و ۳۱ مقاله بصورت پوستر ارائه می شود.


نعمت بخش اضافه کرد: سه سخنرانی کلیدی، هشت کارگاه آموزشی و یک رویداد فناوری از جمله برنامه های این همایش است.

 

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۷۰۰ عضو هیات علمی است و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

 

 

برچسب: دانش بنیان ، استارتاپ ، فناوری ، اینترنت ، اینترنت اشیاء ، دانشگاه اصفهان ، شبکه های مجازی



https://jahaneghtesad.com/direct/8819


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |