یکشنبه 18 شهریور، 1403

کدخبر: 18000 09:10 1403/05/06

جنگل های زاگرس پاسوز قصور مسئولان شده است

دسته‌بندی: استان‌ها

جنگل های زاگرس پاسوز قصور مسئولان شده است

دسته‌بندی: استان‌ها

تراژدی آتش سوزی جنگل های زاگرس کابوسی برای طبیعت سرسبز ایلام است که هرسال تکرار می شود و با روند فعلی تا چند دهه دیگر،چیزی از جنگل ها و مراتع استان باقی نمی گذارد.

اگرچه گرمای بی سابقه سال های اخیر از عمده دلایل آتش سوزی های گسترده در منطقه زاگرس بوده است اما در این میان اهمال و کوتاهی مسئولان منابع طبیعی استان در نحوه مواجهه با این آتش سوزی ها را نیز نمیتوان نادیده گرفت.

 

علی رغم خسارت های میلیاردی که هر ساله از طریق اتش سوزی ها به طبیعت استان وارد می شود، اداره منابع طبیعی کارکرد اصلی خود را فراموش کرده و حاضر  نیست با هزینه های پایین جلوی خسارت های وارده به این سرزمین سوخته را بگیرد و در عوض به دنبال جریمه شرکت های خصوصی و اقداماتی از این قبیل است.

 

متاسفانه استان ایلام به لحاظ برخورداری از امکانات مقابله با آتش سوزی جنگل ها وضعیت خوبی ندارد و تنها چیزی که از طبیعت این استان حراست می‌کند نه تدبیر نداشته مسئولان، که مسئولیت اجتماعی دوستداران طبیعت آن است. 

 

اداره منابع طبیعی و سایر نهادهای ذی ربط باید در این زمینه به افکار عمومی پاسخگو باشند که آیا تعداد نیروهای این اداره کل برای خاموش کردن آتش های پراکنده در سطح استان کافی است؟نقش آموزش عمومی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع از چه اهمیتی برخوردار است؟ آیا پیشگیری از آتش سوزی در فرهنگ سازمانی منابع طبیعی نهادینه شده؟ برای آتش سوزی های منابع طبیعی استانی چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟ چرا اداره منابع طبیعی استان نتوانسته است اعتبار و بودجه لازم برای خریدن تجهیزات و تامین نیروی انسانی فراهم کند؟ 

 

در این خصوص، برطرف نمودن ضعف های مدیریتی موجود، بررسی دقیق علت حوادث اخیر و براورد خسارات ناشی از آن، در کنار لزوم برنامه ریزی های کارشناسی و تامین منابع انسانی و مالی جهت مواجهه با آتش سوزی ها، امری ضروریست. کمااینکه نقش آفرینی محیط بانان شجاع ایلامی در هنگام وقوع حوادث آتش سوزی قابل تقدیر است اما می بایست جایگاه پیشگیری و حضور فعال در محیط های مستعد حادثه مد نظر قرار گیرد.

 

فاطمه پالیک

برچسب: ایلام ، جنگل های زاگرس ، آتش سوزی جنگل های زاگرس



https://jahaneghtesad.com/direct/18000


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |