یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5576 13:03 1402/04/30

توسعه شرط حیات فولادسازان است

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، صنعت و معدن

توسعه شرط حیات فولادسازان است

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، صنعت و معدن

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مجتمع فولاد خراسان با ارائه گزارش عملکرد این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ از سوی مدیرعامل آن با حضور نمایندگان شرکت، سهامداران حقوقی و حقیقی، بازرس بورس و حسابرس شرکت در هتل پردیسان مشهد برگزار شد. بیت اله برقراری، رئیس مجمع و مدیرعامل «صندوق بیمه اجتماعی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مجتمع فولاد خراسان با ارائه گزارش عملکرد این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ از سوی مدیرعامل آن با حضور نمایندگان شرکت، سهامداران حقوقی و حقیقی، بازرس بورس و حسابرس شرکت در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

بیت اله برقراری، رئیس مجمع و مدیرعامل «صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر» با بیان اینکه نقش صنعت در توسعه و پیشرفت کشور بسیار مهم است، گفت: صنعت فولاد از اهمیت فراوانی برخوردار است و هر کشوری بتواند در حوزه فولاد حرفی برای گفتن داشته باشد از نظر اقتصادی می‌تواند پیشرفت کند. برقراری با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین صنعت فولاد و پیشرفت اقتصادی کشور وجود دارد، اظهار کرد: شرکت‌های فولادی خوبی در کشور داریم و مجتمع فولاد خراسان، شرکتی بزرگ و جزو برندهای فولاد کشور است. در شرایط فعلی، صنعت کشور می‌تواند در پیشرفت کشور موثر باشد و تاکیدات رهبری در حوزه اقتصادی و شعار سال هم مبین همین موضوع است. وی گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پیشگام این حوزه است، چون جامعه هدف ما مولد هستند.

برقراری با تاکید بر لزوم تسریع در پیشرفت پروژه سنگان خواف هم گفت: این پروژه با نظارت شرکت فولاد باید طی زمان‌بندی مشخصی افتتاح شود؛ مصمم به راه‌اندازی این پروژه هستیم و تا پایان سال، یک فاز آن افتتاح خواهد شد؛ چرا که همه شرکت‌های فولادی کشور از خواف بهره‌برداری می‌کنند، به جز شرکت فولاد خراسان. وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از پروژه سنگان خواف باید با نگاه تحولی و جهادی پیش رفت، یادآور شد: شرکت فولاد خراسان به دلیل عقب‌ماندگی این پروژه، روزانه ۱۱میلیارد تومان از این محل عدم‌انتفاع دارد.

زنده نگه داشتن خط تولید در زمستان

طهمورث جوانبخت، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان و دبیر مجمع، قبل از ارائه گزارش فعالیت هیات مدیره در سال گذشته گفت: آخرین توسعه شرکت، افتتاح کارخانه گندله‌سازی در سال ۹۷ با ظرفیت دو و نیم میلیون تن بوده و در چهار سال گذشته در فولاد خراسان، توسعه خاصی اتفاق نیفتاده است.

با اشاره به دستاوردهای شرکت و دستیابی به جایگاه ۷۱ در میان صد شرکت برتر ایران و کسب عنوان صادر‌کننده نمونه استانی، به بیان نمای کلی عملکرد شرکت درسال گذشته پرداخت و افزود: سال ۱۴۰۱ در حوزه گندله‌سازی به یک و نیم میلیون تن تولید، در فولاد‌سازی به ۷۷۲‌هزار تن، احیا مستقیم ۹۸۰‌هزار تن و در حوزه نورد به ۴۹۲‌هزار تن تولید دست یافتیم. مدیرعامل فولاد خراسان تاکید کرد: اهداف عملیاتی سال‌جاری این است که تولید گندله‌سازی را به ۲ میلیون تن، تولید آهن اسفنجی را به یک میلیون و ۱۶۰‌هزار تن، فولاد‌سازی را به ۹۶۰‌هزار تن رسانده و در حوزه نورد به ۶۱۰‌هزار تن تولید برسیم.

جوانبخت با اشاره به محدودیت‌های برق و گاز در حوزه تولید، با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌ها، باید نقطه بهینه را به دست آوریم، افزود: احتمالا قطعی گاز را در زمستان امسال خواهیم داشت و تمام تلاش ما این است تا خط تولید شرکت را زنده نگه داریم. سال گذشته ۱۰۰ روز قطعی گاز داشتیم که امیدواریم امسال این تعداد روز قطعی گاز را نداشته باشیم.

جایگاه دهم ایران در صنعت فولاد جهان

مدیرعامل فولاد خراسان آخرین سرمایه ثبت شده شرکت را ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با مروری بر وضعیت فولاد خام در جهان، توضیح داد: کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون تن تولید فولاد داشتند و به جز سه کشور ایران، هند و اندونزی، سایر کشورها رشد تولیدشان، منفی بود. ولی کشور ما سال گذشته در حوزه فولاد رشد ۶/ ۱درصدی داشت که با ۳۰میلیون تن تولید در جایگاه دهم جهان قرار دارد.

جوانبخت با اشاره به جایگاه شرکت فولاد خراسان در صنعت فولادسازی کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵‌درصد تولید میلگرد کشور، ۴‌درصد تولید شمش، ۳‌درصد تولید آهن اسفنجی و ۳‌درصد تولید گندله‌سازی کشور را به خود اختصاص دادیم. وی ادامه داد: اگر در حوزه برق و گاز محدودیت‌هایمان زیاد نباشد، ظرفیت قابل دسترس در واحد‌‌‌های گندله‌سازی، نورد، فولادسازی و احیای مستقیم را محقق خواهیم کرد. متاسفانه سال گذشته قطعی برق و گاز به طور میانگین در گندله‌سازی ۱۱۶ روز، در فولاد‌سازی ۱۲۶ روز و در حوزه نورد ۷۳ روز خط تولید شرکت را متوقف کرد و به بیان دیگر محدودیت‌های زیرساختی، سال گذشته روزی ۱۰میلیارد تومان سود از شرکت گرفت و در مجموع بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عدم‌النفع داشتیم.

مدیرعامل فولاد خراسان گفت: سال گذشته کل درآمد فروش بیش از ۱۲ و نیم‌هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۱۸درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ البته ۵‌درصد از این رشد بابت تغییرات در حجم فروش و ۱۳درصد هم به علت رشد قیمت‌ها در بورس بوده است.

جوانبخت با اشاره به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در تحقق اهداف صادراتی سال گذشته شرکت عنوان کرد: این جنگ روی بازار هدف ما یعنی کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان اثر گذاشته است.

پیش‌بینی دو برابری سود در سال‌جاری

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان با بیان اینکه بهای تمام شده تولید در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ باعث کاهش سود شرکت در سال گذشته شده، عنوان کرد: اگر چه در سال گذشته شاهد افزایش حجم فروش بودیم اما سیاست کنترل قیمت‌ها و سرکوب قیمت‌ها در بورس‌کالا از یکسو و افزایش بهای تمام شده تولید از سوی دیگر، باعث کاهش سود فولادسازها در ایران شده و این مختص مجتمع فولاد خراسان نیست. ولی ما برای امسال چشم‌انداز مثبتی برای شرکت فولاد خراسان داریم. وی با اشاره به طرح‌های توسعه جاری و آتی شرکت خاطرنشان کرد: پیشرفت پروژه سنگان تاکنون تنها ۲۹درصد بوده که با بهره برداری آن، تولید کنسانتره را به ۵/ ۲ تن خواهیم رساند. این پروژه بسیار عقب است و برای فولاد خراسان خوب نیست که بقیه شرکت‌ها در خواف، پروژه‌هایشان را به بهره‌برداری برسانند و ما از این ظرفیت بی‌بهره باشیم. بنابراین باید این پروژه را طی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسانیم.

جوانبخت گفت: بنا داریم ظرفیت گندله‌سازی را با توسعه زیرسقف از ۵/ ۲ میلیون تن به ۵/ ۳ میلیون تن برسانیم و ظرفیت آهن اسفنجی را با ایجاد مگامدول از ۳/ ۱ میلیون تن به ۶/ ۱میلیون تن برسانیم. در حوزه شمش و میلگرد هم افزایش ظرفیت تولید وجود دارد که برای این حوزه‌ها هم برنامه‌های عملیاتی داریم.

توسعه؛ شرط حیات شرکت‌های فولادسازی

مدیر عامل فولاد خراسان با بیان اینکه با توجه به طرح‌های توسعه نیاز شرکت به برق، بیشتر می‌شود و باید دراین حوزه هم سرمایه‌گذاری شود، عنوان کرد: نیروگاه‌های کشور متناسب با پیشرفت فولادسازی توسعه ‌نیافته، برای حل این معضل، شرکت‌های بزرگ، نیروگاه برق تاسیس کرده‌اند که ما هم باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

جوانبخت با اشاره به پروژه فولاد خراسان برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر نیشابور و بازچرخانی پساب در صنعت، که بزرگ‌ترین پروژه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت است، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه برای سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده و قراردادهای راه‌اندازی تصفیه‌خانه و انتقال آب برای مناقصه این پروژه در حال آماده‌سازی است تا بتوانیم آب مورد نیاز پروژه‌های شرکت را تامین کنیم.

مدیرعامل فولاد خراسان تاکید کرد: باید به سمت افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و افزایش آورده سهامداران رفت. اجرای پروژه‌‌‌های توسعه شرکت و تسریع آن ضرورت دارد تا توجیهی برای افزایش سرمایه شرکت باشد.

جوانبخت با اشاره به جایگاه ششم شرکت فولاد خراسان در صنعت فولاد کشور گفت: اگر طرح‌های توسعه شرکت تحقق یابد می‌توانیم به جایگاه سوم فولادسازان بزرگ کشور برسیم و اگر توسعه ندهیم به جایگاه دهم سقوط خواهیم کرد. مدیرعامل فولاد خراسان یادآور شد: تکیمل پروژه‌‌‌های‌ توسعه مستلزم تامین ۸‌هزار میلیارد تومان اعتبار است که از محل افزایش سرمایه و منابع بانکی می‌توان این بودجه را تامین کرد.

دستور جلسه مجمع عادی سالانه شرکت مجتمع فولاد خراسان، استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱، انتخاب اعضای هیات مدیره، اتخاذ تصمیم در خصوص تقسیم سود، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه‌های کثیرالانتشار، تعیین پاداش هیات مدیره و تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره در این مجمع تصویب شد.

گفتنی است، تصویب سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم، از مصوبات مجمع عمومی فولاد خراسان بود.

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، کشاورزی ، عشایر ، روستایی ، مجتمع فولاد خراسان ، اخبار روز ، صندوق بیمه اجتماعی ، مجمع عمومی عادی سالیانه ، پروژه سنگان خواف ، بیت اله برقراری



https://jahaneghtesad.com/direct/5576


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |