پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 1358 04:39 1402/01/12
با اجرای طرح‌های توسعه‌ای؛

تبدیل فولاد هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد کشور

دسته‌بندی: تجارت ، صنایع مادر
با اجرای طرح‌های توسعه‌ای؛

تبدیل فولاد هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد کشور

دسته‌بندی: تجارت ، صنایع مادر

فولاد هرمزگان با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده، در حوزه تولید موفق عمل کرده و به آنچه در نظر داشته با تمام مشکلات این حوزه، دست یافته است.

 فولاد هرمزگان با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده، در حوزه تولید موفق عمل کرده و به آنچه در نظر داشته با تمام مشکلات این حوزه، دست یافته است. این شرکت همچنین در سال‌جاری در حوزه توسعه بسیار موفق عمل کرده است و بعد از ۱۵ سال که طرح توسعه‌‌‌ای آغاز نشده بود، در سال گذشته ۵ طرح توسعه‌‌‌ای را آغاز کرده که در سال‌جاری این طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای عملیاتی شده و طی دو تا سه سال آینده این طرح‌‌‌ها به بهره‌‌‌برداری خواهند رسید و سبب ایجاد چند‌هزار شغل خواهد شد؛ همچنین این طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای ظرفیت فولاد هرمزگان را از یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن به ۳ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن ارتقا خواهد داد. دو واحد احیای مستقیم یک میلیون و ۷۲۰‌هزار تنی عملیاتی شده و واحد فاز صنعتی ۱۰‌هزار مترمکعب بر ساعت نیز آغاز شده است. مخازن ذخیره ۳۰‌هزار تنی آهن اسفنجی نیز عملیاتی شده و ظرف چند ماه، نورد گرم نیز عملیاتی خواهد شد که با این طرح‌‌‌ها زنجیره تولید در فولاد هرمزگان تکمیل خواهد شد.

عملکرد نه ماهه «هرمز»

شرکت فولاد هرمزگان در سومین فصل سال مالی به ازای هر سهم ۲۴ تومان محقق کرد. سهم سود این شرکت در دو فصل ابتدایی سال به ترتیب ۵۲ و ۴۸ تومان بوده است. سود ۱۲۴ تومانی ۹ ماهه امسال این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بود.

این شرکت در فصل ابتدایی سال مالی جاری فروشی برابر ۴,۸۸۰ میلیارد تومان و در فصل دوم فروش ۴,۱۱۷ میلیارد تومان را به ثبت رسانده بود و در سومین فصل هم فروشی معادل ۵,۱۵۶ میلیارد تومان را بر روی کدال قرار داد و در مجموع ۹ ماهه به فروش ۱۴,۱۵۲ میلیارد تومانی رسید. لازم به یادآوری است در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود هرمز برابر ۴۳% بوده که در نه ماهه امسال حاشیه سود به ۲۴% رسیده است.

شرکت فولاد هرمزگان در نه ماهه سود عملیاتی برابر ۳,۶۴۶ را رقم زده است. در شش ماهه امسال سود عملیاتی این شرکت برابر ۲,۶۲۲ میلیارد بوده است و کل سود عملیاتی سال مالی گذشته بر ۸,۹۸۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

این شرکت در نهمین ماه سال مالی فروشی برابر  ۱,۵۷۹ میلیارد تومان داشت و متوسط فروش سال جاری شرکت برابر با ۱,۵۷۰ میلیارد تومان گزارش شده است. در این ماه مقدار فروش اسلب شرکت  ۱۲۱ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی جاری و گذشته اعداد ۱۰۷  و  ۱۱۹  هزار تن اعلام شده است. فولاد هرمزگان در این ماه نیز تولید  ۱۵۵ هزار تن اسلب را اعلام کرد. در سال جاری و سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۱۲۵  و  ۱۲۰ هزار تن بوده است و تولید نه ماهه امسال رشد  ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

نرخ فروش شرکت فولاد هرمزگان به طور متوسط در سال جاری  برای محصول اسلب ۱۴۵,۸۴۷ ریال است که در این ماه به  ۱۳۰,۲۶۵ ریال رسیده است.  فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط نرخ ۱۵۱,۰۰۹ ریال بوده است.

فولاد هرمزگان و رکوردشکنی‌های پیاپی

شرکت فولاد هرمزگان در ادامه روند موفقیتهای خود در فروردین، شهریور و مهر ماه که با رکوردشکنی در تولید ماهیانه همراه بود، در آبان ماه نیز برای سومین ماه پیاپی و چهارمین بار در سال جاری رکوردشکنی کرد و با تولید ۱۵۴ هزار و ۶۷۸ تن محصول نهایی در آبان ماه، درخشان‌ترین رکورد ماهیانه خود را از ابتدای فعالیت به ثبت رساند. این میزان تولید ماهیانه در آبان ماه امسال نسبت به رکورد قبلی یعنی ۱۵۳ هزار و ۲۳۲ تن در مهر ماه که یک هزار و ۴۴۶ تن افزایش نشان می‌دهد.

شرکت فولاد هرمزگان در زمینه‌های تولید، فروش و سودآوری به دستاوردهای تحسین برانگیزی طی یک تا دو سال اخیر دست یافته است. در سال ۱۴۰۰، در حالی پنج رکورد تولید ماهیانه را ثبت کرد که با محدودیت‌های برق و گاز در روزهای مختلف سال مواجه بود. این رکوردشکنی‌ها در سال جاری نیز ادامه یافت؛ به‌ طوری‌ که امسال برای نخستین بار، میزان تولید ماهیانه شرکت از ۱۵۰ هزار تن گذشت و به بیشترین رکورد ریخته‌گری تختال در کشور دست پیدا کرد. در اردیبهشت ‌ماه امسال موفق به رکوردشکنی شد و از شهریور تا آذر ماه طی چهار ماه پیاپی، رکوردهای مختلفی در میزان تولید به ثبت رساند که بالاترین رکورد تولید در آذر ماه به میزان ۱۵۴ هزار و ۵۶۷ تن به دست آمد. به منظور مدیریت بحران انرژی و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، شات‌داون دستگاه‌ها به فصل تابستان موکول شد و به دنبال آن، شاهد رشد ۵ درصدی تولید مجموعه در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. در زمینه فروش نیز در ۱۰ ماه امسال، موفق به فروش ۶۸۹ هزار تن محصول در بازار داخلی و ۴۹۲ هزار تن اسلب فولادی در بازار صادراتی شد. در سال جاری علی‌رغم وضعیت نابسامان بازارهای بین‌المللی و کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای داخلی و صادراتی، این شرکت توانست نسبت به صادرات ۴۹۰ هزار تنی اسلب فولادی در ۱۰ ماهه سال پیش، ۶۱ هزار تن محصول بیشتری صادرات داشته باشد. فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۹ توانسته بود ۵۱ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال سود خالص کسب نماید. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰، به ‌اندازه کل سال‌های قبل سودآوری داشت.

طرح های توسعه فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان در بهمن ماه ۱۴۰۰، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان شامل احداث مدول سوم احیا مستقیم، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی، احداث سيلوهای ذخيره آهن اسفنجي و احداث مگا مدول احیا مستقیم سیمین هرمز را آغاز کرد. اخیرا نیز اجرای دو طرح عظیم توسعه‌ای شامل افزایش ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی و احیا مستقیم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی را آغاز کرده‌ است. در حالی که قرار به اجرای این طرح‌ها پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت ایتالیایی آلمانی بود اما به دلیل اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور، اجرای آن‌ها به تعویق افتاد و پس از پیگیری‌های فراوان و همکاری با شرکت‌های داخلی، موفق به عملیاتی کردن این طرح‌ها شد. همچنین به دنبال افزایش ظرفیت تولید اسلب فولادی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن، تصمیم شرکت بر این است طرح نورد گرم را طی دو سال آینده راه‌اندازی نماید. پس از گذشت ۱۵ سال از تاسیس شرکت فولاد هرمزگان، این شرکت موفق به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به دنبال آن اشتغال‌زایی چند هزار نفری در استان هرمزگان شده است. بدون شک با اجرای این طرح‌های توسعه‌ای، فولاد هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.

استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در فولاد هرمزگان

بومی سازی در ۴ محور مهم کاهش ارزبری، افزایش بهره وری و سودآوری بنگاه‌ها، کاهش هزینه های تمام شده و ارتقای توان ساخت داخل در دستور کار فولاد هرمزگان قرار گرفته و در مجموع بیش از ۲۶ درصد افزایش صرفه جویی ارزی حاصل از ساخت داخل قطعات تجهیزات مواد اولیه و نسوز در 9 ماهه ۱۴۰۱ نسبت به ۹ ماه سال ۱۴۰۰ در این شرکت بوده است. راه‌اندازی واحد مستقل بومی سازی برای تمرکز بر روی ساخت قطعات داخلی، انتخاب پیمانکاران ساخت برای بومی سازی و بومی سازی و خرید بیش از ۱۲هزار قطعه در داخل کشور از مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد هرمزگان در راستای بومی سازی قطعات و تجهیزات بوده است.

تشویق بخش خصوصی برای انجام سرمایه گذاری، راه اندازی سیستم ارزیابی عملکرد قطعه‌سازان و تشویق آنها با حمایت از تولید داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افزایش بهره‌وری صرفه جویی های ارزی از مهم‌ترین رویکردهای بومی سازی قطعات در شرکت فولاد هرمزگان است.

آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه نخست سال جاری صرفه‌جویی های ارزی در شرکت فولاد هرمزگان از ساخت قطعات و تجهیزات و مواد اولیه به بیش از ۳۶ میلیون و 647 هزار و 827  دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است.

سال گذشته صرفه‌جویی ارزی در ۹ ماهه نخست معادل ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۵۵ دلار بوده است و امسال همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، ۴ تفاهم نامه برای بومی سازی قطعات و تجهیزات با شرکت های دانش بنیان توسط فولاد هرمزگان امضا شده و در طول 20 ماه گذشته 86 میلیون دلار در این زمینه صرفه‌جویی ارزی انجام شده است. این تفاهم‌‌‌نامه شامل «ساخت تجهیزات سکسیونرهای فشار قوی و فشار متوسط»، «پمپ عمودی دریا- واحد آب شیرین‌‌‌کن»، «طراحی نظام مدیریت تکنولوژی و نوآوری شرکت فولاد هرمزگان» «طراحی کوره تک‌کاناله پخت آهک جهت افزایش راندمان تولید کارخانه آهک‌سازی» و «اجرای مدل اقتصاد چرخشی در شرکت فولاد هرمزگان» است.

مهم‌ترین اقدامات انجام‌‌‌شده در راستای بومی‌‌‌سازی در فولاد هرمزگان شامل موارد زیر می‌شود:

-راه‌‌‌اندازی واحد مستقل بومی‌‌‌سازی جهت تمرکز بر ساخت قطعات داخلی

-انتخاب پیمانکاران مناسب برای تهیه و تولید انواع دفترچه و نقشه‌‌‌های ساخت با رویکرد بومی‌‌‌سازی

-بومی‌‌‌سازی و خرید بیش از ۱۲۰۰ قطعه در داخل کشور

-فراخوان جهت شناسایی قطعه‌‌‌سازان توانمند داخلی

-راه‌‌‌اندازی سیستم ارزیابی مجازی قطعه‌‌‌سازان داخلی با توجه به شروع بیماری کرونا و عدم‌امکان بازدید حضوری

-تشویق قطعه‌‌‌سازان جهت سرمایه‌گذاری، راه‌‌‌اندازی و برپایی کارگاه‌‌‌ها در منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی بندرعباس

-حمایت از تولیدکنندگان و قطعه‌‌‌سازان داخلی و استفاده از قطعات داخلی در تجهیزات خطوط تولید

-ایجاد دسترسی قطعه‌‌‌سازان به انواع قطعات داخلی برای الگوبرداری و ساخت قطعات مشابه

-ارائه بازخوردهای مناسب در راستای افزایش کیفیت و بهبود در ساخت قطعات

-ارسال درخواست‌‌‌های خرید به قطعه‌‌‌سازان داخلی

-بازدید از شرکت‌های قطعه‌‌‌ساز داخلی برای شناسایی و ارزیابی توانمندی‌‌‌های آنها

-تایید بیش از ۸۰ شرکت داخلی جهت مشارکت در ساخت قطعات

-برگزاری نمایشگاه‌‌‌های بومی‌‌‌سازی برای ارتقای تبادل اطلاعات و دانش فنی.

مهم‌ترین اقدامات در دست انجام در راستای بومی‌‌‌سازی شرکت فولاد هرمزگان شامل موارد زیر است:

-افزایش صدور سفارش‌های بومی‌‌‌سازی

-ارتباط مستمر با سازندگان داخلی و تداوم اقداماتی از قبیل ارزیابی کیفی سازندگان و تخصیص زمینه فعالیت‌‌‌ها به تامین‌‌‌کنندگان و سازندگان داخلی

-ارتباط مستمر با همکاران در بخش بومی‌‌‌سازی شرکت فولاد مبارکه

-بهره‌‌‌گیری از سامانه‌‌‌های بومی‌‌‌سازی ملی در مجموعه‌‌‌هایی از قبیل سازمان ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد در راستای اعلام نیازهای ساخت داخل شرکت فولاد هرمزگان و همچنین شناخت سازندگان و تامین‌‌‌کنندگان داخلی

-تداوم و تسریع فرآیند مهندسی مجدد و مهندسی معکوس در شرکت فولاد هرمزگان و تهیه نقشه‌‌‌های ساخت و مدارک فنی موردنیاز.

صرفه‌‌‌جویی ارزی قابل‌توجهی در راستای بومی‌‌‌سازی در شرکت فولاد هرمزگان روی داده که شامل موارد زیر است:

-صرفه‌‌‌جویی ارزی حاصل از ساخت داخل قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و نسوز در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۹ میلیون دلار

-صرفه‌‌‌جویی ارزی حاصل از ساخت داخل قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و نسوز در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲/ ۲۹ میلیون دلار

-صرفه‌‌‌جویی ارزی حاصل از ساخت داخل قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و نسوز در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان ۶/ ۳۶ میلیون دلار

-صرفه‌‌‌جویی ارزی حاصل از ساخت داخل قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و نسوز در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۹ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶ درصد.

فولاد هرمزگان و محیط زیست

شرکت فولاد هرمزگان نخستین قرارداد خرید پساب شهر بندرعباس را در راستای حل مشکل دیرینه شهر فاضلاب شهری و کمک به محیط زیست استان هرمزگان با شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس امضا کرد.

شرکت فولاد هرمزگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و نیز تامین آب پایدار صنایع نخستین شرکتی بود که در طرح عظیم انتقال پساب بندرعباس به صنایع غرب استان پیشگام شد و سهامدار عمده این طرح است و به همراه تعدادی دیگر از شرکت‌های حاضر در منطقه ویژه این طرح را اجرایی کرده است. قرار است این طرح در هشت فاز اجرا شود. از ابتدای اجرای طرح انتقال پساب بندرعباس تاکنون دو فاز اجرا شده و فاز سوم نیز وارد مرحله اجرایی شده است. در همین زمینه، شرکت‌های فولاد هرمزگان و شرکت ستاره سیمین هرمز که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد هرمزگان است، هر کدام 125 میلیون متر مکعب پساب را خریداری کردند که می‌تواند نقش بسزایی در کیفیت‌بخشی به محیط زیست دریایی بندرعباس و به سرانجام رسیدن این پروژه داشته باشد.

همچنین قرارداد خرید پساب شهر بندرعباس میان شرکت ستاره سیمین هرمز به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد هرمزگان و شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس امضا شد. با اجرای این قرارداد، بخشی از آب مورد نیاز پروژه‌های در دست اقدام شرکت ستاره سیمین هرمز تامین می‌شود. طبق قرارداد، مقرر شده است 137 لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده فاضلاب شهر بندرعباس به این شرکت اختصاص یابد. مدت زمان این قرارداد 29 سال خواهد بود.

فولاد هرمزگان و مسئولیت اجتماعی

شرکت فولاد هرمزگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم در سطح استانی و هم در سطح کشوری همواره پیشرو بوده است. احداث مدرسه 12 کلاسه در استان هرمزگان با هماهنگی و همکاری استانداری آخرین اقدام فولاد هرمزگان در این حوزه است که با تصویب این موضوع در هیئت مدیره به عنوان انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پیشگام در این امر شد. توسعه آموزش در استان هرمزگان جزو اولویت‌های نخست فولاد هرمزگان و مسئولان استانی به ویژه استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش استان است.

شرکت فولاد هرمزگان همواره یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در سطح کشور و استان هرمزگان بوده و عملکرد قابل قبولی را به ثبت رسانده است. این شرکت در طرح اکرام ایتام و محسنین مشارکت کرده و ۲۰ هزار کودک یتیم و غیریتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان را تحت پوشش قرار داده است. علاوه‌براین، حمایت مالی از مرکز معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر بندرعباس جهت رفع مشکل سردخانه، مساعدت مالی در خصوص جشن گلریزان به منظور آزادسازی زندانیان بخش رودخانه شهرستان رودان و مساعدت مالی به مرکز نگهداری معلولین بنت‌النبی، ازجمله اقدامات فولاد هرمزگان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. همچنین ۵۵ هیئت ورزشی زیر نظر شرکت فولاد هرمزگان در حال فعالیت هستند. حضور ده‌ها تیم حرفه‌ای و کارگری فولاد هرمزگان در تمام رده‌های سنی و کسب عناوین قهرمانی متعدد استانی، کشوری و بین‌المللی توسط تیم‌های این شرکت، گواهی بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت به ‌ویژه ایجاد نشاط اجتماعی از طریق ورزش و کشف استعدادهای درخشان استانی در این زمینه و حرکت در مسیر تعالی است. در حوزه بهداشت، ارسال اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس و ارسال نیتروژن مایع به دانشگاه علوم پزشکی، ازجمله مهم‌ترین اقدامات شرکت در دوران کرونا بوده است. اهدای ۱۰ دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت مداوای بیماران، از دیگر اقدامات شرکت در این زمینه به شمار می‌آید.

 

برچسب: جهان اقتصاد ، آهن اسفنجی ، صادرات ، فولاد هرمزگان ، سودآوری ، اخبار روز ، نورد گرم ، ریخته گری تختال ، اسلب فولادی



https://jahaneghtesad.com/direct/1358


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |