چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12256 05:11 1402/11/11
از سوی شرکت ملی مس ایران محقق می شود؛

بومی سازی با تکیه بر دانش بینان ها

دسته‌بندی: صنعت
از سوی شرکت ملی مس ایران محقق می شود؛

بومی سازی با تکیه بر دانش بینان ها

دسته‌بندی: صنعت

دستیابی به اهداف توسعه ای در اولویت های شرکت ملی مس ایران قرار گرفته و در این راستا این شرکت تولید 600 هزار تن کاتد را هدفگذاری کرده است . موضوعی که فملی را بر ان داشته از تمام ظرفیت های خود و شرکت های دانش بنیان برای تولید داخل و بومی سازی اقدام کند به طوریکه این شرکت در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان ساخت داخل را رقم زده که از این میزان 600 میلیارد تومان آن از طریق شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است

مهرناز خوشبخت-  گروه صنعت و معدن

بررسی ها نشان می دهد شرکت ملی مس ایران«فملی» در راستای تحقق اهداف توسعه ای خود در ۶ ماهه نخست امسال، ۵ هزار میلیارد تومان ساخت داخل داشته که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان آن در قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. البته این شرکت برای استفاده از ظرفیت های دانش بنیان ها تولید 1500 میلیارد تومانی را برنامه ریزی کرده است.

باید توجه داشت که  ملی مس دستیابی به تولید 600 هزار تن کاتد را در بازه 6 سال اینده در دستور کار قرار داده است و قطعا این موضوع بدون تکیه بر ظرفیت های ساخت داخا و توسعه اکتشاف محقق نخواهد . بر این اساس قرار داد اجرای پروژه بومی سازی و ساخت داخل 20 دستگاه حفاری مغزه گیری با ظرفیت حفاری تا 1200 متر و تا 2400 متر در دو فاز با معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت منعقد شده است که قطعا اجرای آن زمینه کاهش ارزبری را فراهم خواهد کرد.

همچنین برنامه های شرکت ملی مس در راستای تحقق اهداف توسعه ای فقط به دانش بینان ها محدود نشده و مشارکت با بخش خصوصی در راه‌اندازی معادن کوچک‌مقیاس نیز در اولویت اهداف فملی قرار گرفته است. در واقع معادن کوچک مقیاس بیش از 95 درصد از مجموع معادن کشور را به خود اختصاص می‌دهند و نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و تولید ارزش افزوده دارند که استفاده از ظرفیت های آنان را اجتناب ناپذیر می کند. 

مزایای این رویکرد را نیز می توان در بهره‌مندی از چابکی و ظرفیت‌های بخش خصوصی، تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادن، دستیابی به بهره‌وری بیشتر در زمان کوتاه‌تر، تسریع در تامین خوراک برای واحدهای بزرگتر‌، اشتغال‌زایی و کمک به رفع مشکل بیکاری‌، اثر مثبت بر اقتصادهای محلی و افزایش سطح رفاه در مناطق محروم، استفاده از تمام ظرفیت‌های خرد و کوچک مالی و فنی موجود کشور و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به مشارکت در پروژه‌های جدید جستجو کرد. که ملی مس شناسایی و اولویت بندی معادن کوچک مقیاس قابل واگذاری به بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده است. همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران اخیرا با وزارت زمین شناسی و معدن ازبکستان در خصوص همکاری در حوزه معدن و اکتشافات مذاکره کرده اند که نشان از اهداف بلند مدت این شرکت دارد.گفتنی است؛ اقدامات موثر این شرکت باعث شده در 9 ماهه ابتدای امسال رشد 57 درصدی فروش را رقم زند. بر این اساس میزان فروش داخلی محصولات شرکت ملی مس، در 9 ماهه ابتدایی سال جاری، به میزان 695 هزار میلیارد ریال بوده و میزان فروش صادراتی این شرکت نیز، 212 هزار میلیارد ریال بوده است.همچنین مجموع درآمد شرکت ملی مس در بازار سرمایه، بیش از 907 هزار میلیارد ریال بوده است . لازم به ذکر است شرکت ملی صنایع مس ایران در بیست و ششمین همایش شرکت های برتر ایران با کسب رتبه اول در شاخص های» فروش «، «بهره وری کل عوامل» و « بازده فروش» در گروه فلزات غیر آهنی و رتبه ششم در «شاخص ارزش افزوده» ، در بین 500 شرکت بزرگ کشور قرار گرفت.

 





https://jahaneghtesad.com/direct/12256


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |