جمعه 28 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10293 16:45 1402/09/15

بورس و یک پرسش: بهترین استراتژی در شرایط کنونی بازار چیست؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

بورس و یک پرسش: بهترین استراتژی در شرایط کنونی بازار چیست؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

در گزارش‌های پیش بینی بورس تاکید می‌شود که صعودی فعلی را نمی‌توان به عنوان رشد شارپی بازار سهام در نظر گرفت. در این شرایط بهترین استراتژی در بازار سرمایه چیست؟

هر چند بازار سهام در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفت اما همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس بارها اشاره شد، این روند را ناشی از تغییر در عوامل بنیادی اقتصادی نبوده‌است. با این وجود اقدام سازمان بورس مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها توانست موتور محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد.

 

حالا باید منتظر ماند و دید کدام سهم‌ها این اقدام را جدی‌تر می‌گیرند تا در ادامه روند بازار با سرعت بیشتری به سمت مثبت و رشد سوق پیدا کند. در واقع فراخوان اخیر سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌های بزرگ به عنوان گامی در مسیر شفافیت مالی بنگاه‌ها از سوی کارشناسان تفسیر شد.

 

پالس مثبت تجدید ارزیابی‌ها به بورس

ماجرا از جایی شروع شد که سازمان بورس و اوراق بهادار فراخوانی را برای تجدید ارزیابی دارایی ۲۶ هلدینگ و شرکت اعلام کرد.  این اقدام با هدف همگرایی و نزدیک‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتی شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

 

 در بین هلدینگ‌هایی که برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها فراخوانده شده‌اند، می‌توان به تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ معدنی و فولادی مثل فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، توسعه معادن و فلزات و صدر تامین اشاره کرد.

 

به اعتقاد ناظران نخستین مزیت تصمیم اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها، مربوط به معافیت مالیاتی هلدینگ‌ها و صنایع است که می‌تواند با آثار مثبتی بر عملکرد شرکت‌ها همراه شود. این در شرایطی بوده است که در سال‌های گذشته شرکت‌ها برای پرهیز از هزینه استهلاک به سمت تجدید ارزیابی از محل زمین می‌رفتند و حتی بحث‌های ساختمان و ماشین‌آلات را درگیر نمی‌کردند.

 

 حالا با توجه به شرایط تورمی در کشور و همین‌طور روند کاهشی نرخ سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک، تجدید ارزیابی‌ها می‌تواند فرصت و امکان جدیدی هم برای دولت و هم برای شرکت‌ها باشد. 

 

با وجود این، برخی کارشناسان بازار سرمایه اجرای این سیاست و اعلام این فراخوان برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها را مانند یک تیغ دولبه ارزیابی می‌کنند.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و همین‌طور پیش بینی بورس پرداخته است.

 

پیش بینی بورس تا پایان آذر ماه

برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: این رشد فعلی نمی‌تواند رشد شارپی باشد، ولی به هر حال بعد از اردیبهشت‌ماه یک برگشتی داشته و روند قبلی به اتمام رسیده است.

 

او ادامه داد: موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث شد طرف تقاضا تقویت شود. پیش بینی بورس را فعلا می‌توان اینگونه در نظر گرفت که روند چرخیده ولی الزاما نمی‌توان گفت روند شارپی است. بعید است تا پایان آذرماه روند نزولی شود. ممکن است به صورت مقطعی اندکی کاهش بیابد و بعد در دی ماه و بهمن ماه دوباره رشد کند، ولی یک روند نزولی محسوس بعید است اتفاق بیفتد.

 

کدام شرکت‌ها مورد اقبال قرار خواهند گرفت؟

این کارشناس بورس تصریح کرد: بازار سرمایه بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها را از طرف سازمان بورس جدی گرفت و خود این یک موتور محرک شد. تقریبا همه سهم‌ها از این اتفاق استقبال کرده و حرکت کردند ولی بعد از این بازار به دنبال سهم‌هایی می‌رود که در این کار پیشرو هستند. یعنی تخصصی نگاه می‌کنند. همه سهم‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. تا یک هفته آینده به نظر می‌رسد بازار به دنبال سهم‌هایی برود که جلودار و لیدر باشند.

 

 او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سهامدار کسی بوده است که از قبل سهامدار بوده و الان وقتش است که از این بازه استفاده کند و سود خود را بگیرد. فعلا به فاز هیجانی نزدیک نشده‌ایم، چون رشد خاصی اتفاق نیفتاده است. هنوز با سقف‌های اردیبهشت فاصله داریم. یعنی اگر کسی در اردیبهشت ماه از بازار خارج شده باشد، هنوز در ضرر به‌سر می‌برد. فعلا زود است که از فاز هیجانی صحبت کنیم.

 

روند صعودی بورس و فرصت خرید به پایان رسید؟

حق‌شناس اضافه کرد: می‌توان توصیه کرد که در روزهای نوسانی پیش‌رو اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌اش را وارد کند، می‌تواند این کار را انجام دهد، چون هنوز بازار روند خاصی را شروع نکرده است و اگر به همین شکل ادامه یابد آن وقت تجدید ارزیابی جدی‌تر می‌شود و اگر از طرف دولت دخالت نشود می‌تواند اثرات مثبت‌تری به دنبال باشد.

 

 این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: سازمان بورس هم بعید است دخالت کند چون مشتاق است که بازار مقداری رشد کند. البته ترس از مولفه‌های دیگر اقتصاد وجود دارد؛ جایی که بازار‌ساز مثل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کند، اما به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار باشد.

 

جهان صنعت

برچسب: بورس ، بازار سهام ، پیش بینی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/10293


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |