یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11653 15:00 1402/10/24

بورس امیدوار به چارت یا نگران از سیاست؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

بورس امیدوار به چارت یا نگران از سیاست؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

با مثبت شدن بازار سهام برای دومین روز متوالی، برخی تکنیکالیست‌ها در گزارش‌های پیش بینی بورس از آن به عنوان پولبک از محدوده کف حمایتی یاد می‌کنند. با این وجود جزئیات معاملات روز گذشته در دل خود یک نااطمینانی را نشان می‌دهد.

بورس دیروز صحنه معاملات پرحجم در سهام دلاری بود. بازار سهام از میانه هفته گذشته که قیمت دلار روندی افزایشی را آغاز کرده، شاهد تحرک معامله‌گران در سهام شاخص‌ساز که عموما صادرات‌محور هستند، بوده است. این روند با افزایش بیشتر قیمت دلار در معاملات روز جاری، ادامه یافت و بازاری سبزپوش را به سهامداران هدیه داد. با این حال آنچه که باید در پیش بینی بورس در نظر گرفت این است که روز گذشته بیش از هزار میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد که به نظر می‌رسد، بازار افزایشی دلار را هدف قرار داده باشد.

 

بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۲ هزار تومانی

قیمت دلار روز گذشته هم افزایشی بود و با شروع معاملات نقدی، خود را به آستانه کانال ۵۲ هزار تومانی رساند. این روند صعودی، سهامداران را نسبت به نمادهای صادراتی خوش‌بین و آنها را به سمت شرکت‌های بزرگ بازار هدایت کرد.

 

به این ترتیب، دیروز بیشتر نمادهای بزرگ گروه‌های صادراتی، پرمعامله بودند و در جاده صعودی قرار گرفتند. گروه‌های فرآورده‌های نفتی، فلزی و شیمیایی از جمله صنایعی بودند که بیشتر نمادهای آنها در محدوده مثبت معامله شدند. در همین حال، روز گذشته گروه‌های خودرویی و بانکی هم عملکردی مناسب داشتند و به‌ویژه نماد خودرو که توانست رشد مناسبی را ثبت کند.

 

اقبال به بزرگان بورس

شاخص کل بورس نخستین روز هفته با رشد ۹ هزار و ۵۵۲ واحدی، معادل ۰.۴۴ درصد بالا رفت و به ارتفاع دو میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۱۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در روندی موازی اما با شتاب کمتر، ۹۲۲ واحد رشد کرد و تا در سطح ۷۶۴ هزار و ۱۳۳ واحد قرار گیرد. شاخص کل فرابورس هم دیروز صعودی بود و با رشد ۶۲ واحدی، معادل  ۰.۲۴ درصد رشد کرد تا به ارتفاع ۲۶ هزار و ۳۳۷ واحد برسد.

 

میزان رشد شاخص‌های هم‌وزن و فرابورس نشان می‌دهد که روز گذشته توجه معامله‌گران بازار سهام بیشتر به سمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز جلب شده است.

 

پول از به سمت دلار رفت؟

سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی، شاهد ورود ۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی بودند؛ این در حالی است که هزار و ۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. سرمایه‌گذاران بازار سهام امیدوارند، خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت به مقصد سهام باشد، اما با توجه به معاملات خرد بازار سهام و میزان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی، به نظر می‌رسد خروج این پول بیشتر به سمت بازار افزایشی دلار باشد!

 

بر همین اساس کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل بورس، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود، چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

 

پیش بینی بورس؛ ریسک بازار سهام افزایش یافته است؟

با وجود این، تنش‌های ژئوپلیتیک، ممکن است مسیر بازار سهام را عوض کند. همواره در بازار سهام، افراد ریسک‌گریزی وجود دارند که در صورت بروز ریسک‌های سیستماتیک هرچند اندک، دست به فروش دارایی خود می‌‌زنند و ترجیح می‌دهند به سوی دارایی‌های امن‌تر نظیر طلا بروند. از این رو گسترش تنش‌ها ممکن است خبر مثبتی برای بورس تهران ارزیابی نشود. اگرچه کارشناسان معتقدند ریسک‌های ناشی از جنگ میان حوثی‌های یمن و ائتلاف آمریکا و بریتانیا، درست مانند جنگ غزه، کمرنگ خواهد شد و خطری بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

 

با وجود این، در صورت افزایش و تداوم تنش‌های نظامی در منطقه به نظر می‌رسد فروشندگان، قدرت بیشتری در بازار سهام خواهند داشت.

 

پیش بینی بورس: امیدواری تکنیکالیست‌ها

شاخص کل بورس روز شنبه همانند چهارشنبه روند نسبتا ضعیف خود را ادامه داد. موضوعی که منجر شود برخی از تکنیکالیست‌ها آن را پولبک شاخص کل در محدوده کف الگوی کلاسیک ایجاد شده در نظر بگیرند. بر اساس پیش بینی بورس این گروه از تکنیکالیست‌ها در صورتی که شاخص کل بورس بتوان از مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند، احتمالا در ماه‌های پایانی سال شاهد روند مثبت قوی تری در بازار سهام خواهیم بود.

 

جهان صنعت

برچسب: بازار سهام ، فرابورس ، پیش بینی بورس ، شاخص‌های هم‌وزن



https://jahaneghtesad.com/direct/11653


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |