پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2573 16:08 1402/02/28

آرامش پیش از توفان بازار میلگرد

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، بازارچه

آرامش پیش از توفان بازار میلگرد

دسته‌بندی: اخبار ویژه ، بازارچه

بررسی روند معاملات میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا حاکی از ثبات قیمت‌های پایه در این بستر است. همچنین با وجود رشد چشمگیر عرضه‌‌‌ها، خریداران از میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا استقبال به عمل نیاوردند؛ به صورتی که بسیاری از عرضه‌‌‌ها با قیمت پایه معامله شدند.

به نظر می‌رسد کاهش بهای ارز در بازار آزاد موجب شده است تا خریداران به امید کاهش قیمت‌ها از خرید‌‌‌های خود صرف نظر کنند. این درحالی است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند با آغاز فصل گرما و اعمال محدودیت مصرف برق برای صنایع روند قیمت در بازار فولاد افزایشی خواهد شد.

ثبات نسبی قیمت‌های پایه

روز گذشته رینگ داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 160‌هزار تن میلگرد بود که برای آن تقاضایی معادل 94‌هزار تن به ثبت رسید. همچنین هر کیلوگرم میلگرد با قیمت پایه 22‌هزار و 600تومان عرضه شد که نسبت به هفته میانی اردیبهشت‌ماه تنها یک‌‌درصد افزایش قیمت داشته است. میلگرد تنها محصول فولادی نبود که در عرضه‌‌‌های دیروز از ثبات نسبی قیمت برخوردار شد. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که علاوه بر میلگرد؛ تیرآهن، ورق گرم و ورق گالوانیزه نیز به طور تقریبی با قیمت‌های پایه هفته گذشته عرضه شدند.

بررسی آمارها حاکی از آن است که میزان عرضه نیز نسبت به هفته گذشته رشد 16درصدی را تجربه کرده است. تقاضا اما روند ثابتی نداشت؛ به صورتی که برای برخی تولید‌‌‌کنندگان اصلی تقاضایی نزدیک به 50‌درصد بیشتر از عرضه به ثبت رسید که در نهایت نیز موجب رقابت قیمتی 7درصدی شد و هر کیلوگرم میلگرد با قیمت نهایی حدود 22‌هزار و 400تومان در این بستر معاملاتی به فروش رسید. این درحالی است که برای برخی تولید‌‌‌کنندگان خرد برتری عرضه بر تقاضا مشهود بود و در نتیجه این کالا با قیمت پایه به فروش رسید. میانگین قیمت نهایی نیز با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به حدود 25‌هزار و 615تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد.

 

به صورت کلی می‌توان گفت خریداران از عرضه‌‌‌های روز گذشته استقبال نکردند؛ زیرا در حالی که عرضه از مرز 160‌هزار تن نیز فراتر رفته بود، مجموع تقاضا برای میلگرد تنها به حدود 94‌هزار تن رسید. به نظر می‌رسد کاهش بهای ارز در بازار آزاد موجب شده است تا خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از معامله بکشند و خرید‌‌‌های خود را به هفته‌‌‌های آتی موکول کنند. در ابتدای هفته جاری بهای آزاد ارز در کانال 52هزار و 53‌هزار تومانی نوسان کرد؛ اما در نهایت از روز گذشته مقاومت آن شکسته شد و با کاهش حدود هزار تومانی به کانال 51‌هزار تومان رسید. این درحالی است که برخی فعالان بازار معتقدند با گرم‌‌‌تر شدن هوا و آغاز محدودیت‌های مصرف برق برای صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد در خردادماه رشد قیمتی در بازار فولاد مشاهده خواهد شد.

همچنین وزارت نیرو به‌تازگی اعلام کرده است که اولویت مصرف برق با بخش خانگی است و اگر بار این بخش افزایش یابد، برق صنایع قطع خواهد شد. این اعلامیه احتمال قطعی برق صنایع را افزایش داده و قطعا موجب تغییر روند برنامه‌ریزی فعالان صنعت فولاد خواهد شد. در واقع گران‌تر شدن برق، به همراه افزایش دستمزد‌‌‌ها و رشد دوباره بهای آزاد ارز در نهایت زمینه‌‌‌ساز گران‌تر شدن محصولات نهایی در بازار فولاد خواهد شد.

رشد عرضه مانع گرانی

در حال حاضر رشد عرضه را می‌توان اصلی‌ترین عاملی دانست که مانع رشد قیمت‌ها شده است. بررسی آمارهای انجمن تولید‌‌‌کنندگان فولاد نشان می‌دهد که تولید فولاد میانی کشور در فروردین‌ماه بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و از تولید 2میلیون و 891‌هزار تن به 3میلیون و 63‌هزار تن رسیده است. شمش، بیلت، بلوم و اسلب از جمله انواع فرآورده‌های میانی تولید فولاد هستند. همچنین تولید آهن اسفنجی در ماه آغازین سال‌جاری رشد 5درصدی را به ثبت رسانده است.

بازار جهانی

چشم‌انداز رکودی بر بازار جهانی و به‌خصوص شرق آسیا سایه افکنده و زمینه‌ساز تداوم روند رکود در بازار محصولات فولادی از جمله سنگ‌آهن و میلگرد شده است. با این‌‌‌حال احتمال ارائه بسته‌‌‌های مالی جدید از سمت دولت چین برای تحریک تقاضا روند قیمت را در روزهای اخیر افزایشی کرد. از دیگر عوامل این رشد می‌توان به محدودیت سقف تولید فولاد این کشور اشاره کرد. دولت این کشور به‌تازگی سقف تولید فولاد در سال میلادی جاری را برابر با میزان سال 2022 اعلام کرد. این در حالی است که تولید فولاد در این کشور طی سه‌ماه اول سال 2023 حدود 6‌درصد بیشتر از تولید در مدت مشابه سال گذشته بوده است. اگر دولت به این سقف پایبند باشد و تولید‌‌‌کنندگان را مجبور به رعایت آن کند، باید شاهد کاهش تولید در نیمه دوم سال میلادی جاری باشیم. برخی تحلیلگران نیز معتقدند کاهش تولید در شش‌ماه دوم موجب رخداد ناترازی بین عرضه و تقاضا شده و در نتیجه بازار نیز از این روند رکودی خارج خواهد شد. با این حال نمی‌توان تنها با کاهش تولید نتیجه گرفت که این بازار روند صعودی را در پیش خواهد گرفت؛ چرا که آمارها حاکی از چشم‌انداز رکودی در سایر بخش‌‌‌های اقتصاد این کشور نیز هست.

هفته گذشته مرکز ملی آمار چین شاخص مدیران خرید ماه آوریل را منتشر کرد که قرائت آن در سطحی زیر 50واحد حاکی از انقباض تولید است. همچنین بررسی آمارها از کاهش واردات این کشور در ماه میلادی گذشته حکایت دارد.

 




https://jahaneghtesad.com/direct/2573


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |