شنبه 22 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 109136 17:36 1399/05/27
هفت دلیل سقوط بازار سرمایه

هفت دلیل سقوط بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هفت دلیل سقوط بازار سرمایه

هفت دلیل سقوط بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

مهناز صادقی، کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به ریزش سنگین شاخص کل بازارسرمایه در روزهای اخیر گفت: سقوط بازارسرمایه دلایل متفاوتی دارد، اولین عاملی که موجب شد تا بازارسرمایه سقوط کند، خبر گشایش اقتصادی بود که توسط رئیس جمهور اعلام شد، این خبر موجب شد تا تعدادی از سهام داران، تا زمان مشخص شدن جزئیات طرح گشایش اقتصادی سهام خود را به فروش برسانند و از این بازار خارج شوند. این افراد در حال ارزیابی اقتصاد هستند تا آگاهانه تصمیم بگیرند در کدام بخش اقتصادی سرمایه گذاری کنند.

صادقی گفت: دلیل دوم ریزش بازار سرمایه، شایعه افزایش سود بانکی بود، اما در نهایت مشخص شد که این موضوع افزایش بهره بین بانکی بوده است، چرا که با افزایش سود بانکی، برخی از سهام دارانی که به دنبال سود بدون ریسک هستند، سهام خود را به فروش می رسانند و به بانک منتقل ‌می کنند، در حقیقت سود بانکی موازی بورس است.

این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: دلیل سوم ریزش بازار سرمایه، خرابی سیستم معاملات برخی از کارگزاری ها است، که اخیرا نیز تعداد این خرابی ها بیشتر شده است. به عنوان نمونه روزشنبه کارگزاری مفید دارایی های مشتریانش را تماما منفی نشان می داد، یعنی اگر شخصی چند صد میلیون تومان دارایی در حساب کارگزاری داشته بود، علاوه بر این که دارایی را نشان نمی داد، موجودی نقد را چند صد میلیون تومان منفی نشان می داد. این موضوع موجب شد تا سهام دارانی که قصد خرید داشتند، به دلیل دسترسی نداشتن به سرمایه هایشان، نمی توانند خرید انجام دهند.

این مدرس بازارسرمایه تاکید کرد: دلیل چهارم ریزش بازار سرمایه، دو شیفته شدن معاملات بورس تهران است. این موضوع ابهاماتی را در دل فعالان بازار ایجاد کرده است. چراکه فعالان بازار نمی توانند در یک شیفت همزمان خرید و فروش را انجام دهند، که این موضوع ریسک معاملات را افزایش خواهد داد. ضمن این که عده ای از سهام داران تصمیم داشتند تا معاملات دو شیفته نشده است از بازار خارج شوند.

وی افزود: دلیل پنجم ریزش بازار سرمایه، فروش سهام عدالت بود، چرا که 30 درصد دیگر سهام عدالت در هفته گذشته آزاد شد و متاسفانه تعدادی از کارگزاری ها که مسئولیت فروش سهام عدالت را داشتند، به شکل آبشاری این سهام را عرضه کردند.

صادقی گفت: دلیل ششم ریزش بازار سرمایه، ذخیره سود توسط افرادی بود که توانسته بودند در ماه های اخیر بازده بسیار بالاتری از شاخص کل را کسب کنند. یعنی افرادی که بازدهی بیش از 500 درصدی را از ابتدای سال بدست آورده اند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: دلیل هفتم ریزش بازارسرمایه، مقاومت دو میلیون واحد است. زمانی که شاخص بازار به 500 هزار واحد رسید مقاومت زیادی در این محدوده ایجاد شده بود، چرا که سهام داران می ترسیدند که شاخص نتواند از این محدوده عبور کند و ترجیح می دادند که از این بازار خارج شوند. زمانی که بازار شاخص 500 هزار واحد را رد کرد و به محدوده یک میلیون واحد رسید مجددا این مقاومت ایجاد شد. حال که شاخص به دو میلیون واحد رسیده است، مجددا این مقاومت ایجاد شده است و اگر شاخص از دو میلیون عبور کرد سرمایه گذاران مجدد اقدام به خرید خواهند کرد.

صادقی با تاکید بر این که بازار بورس در شرایطی قرار دارد که نیاز به استراحت در آن احساس می شد، گفت: شاخص کل در حدود 30 سال توانست تا 500 هزار واحد رشد کند، اما در عرض چند ماه گذشته شاخص چهار برابر شده است و به حدوده دو میلیون واحد رسید. با این همه رشد عظیم، طبیعی است که بازار نیاز به استراحت و نفس گیری داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |