جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119237 17:11 1399/08/20
نکات کلیدی کارآفرینی در پساکرونا

نکات کلیدی کارآفرینی در پساکرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نکات کلیدی کارآفرینی در پساکرونا

نکات کلیدی کارآفرینی در پساکرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر علی رمدانی، دکتری صنایع و تحلیلگر اقتصاد

با همه‌گیری ویروس کرونا، کارآفرینان، صنعتگران و صاحبان مشاغل مجبور به تغییراتی در نحوه اجرای فعالیت ها و فرایندهای کاری خود شدند. در این نوشتار قصد دارم برخی از نکاتی که کارآفرینان باید مدنظر قرار دهند را بیان نمایم.

معمولا کارآفرینان بر خلق تصورات بزرگ شامل چشم‌انداز، هدف و استراتژی بلندمدت تمرکز دارند. ایجاد یک کسب‌ و کار نیازمند تمرکز بر «اجرا» و «مدیریت مسئولانه» افراد است. تعداد کمی از کارآفرینان می‌توانند هر دو نقش را ایفا کنند، بنابراین در جست ‌و جوی همکار یا مشاوری برای کمک به خود در این بخش باشید. به موضوع اصلی مورد علاقه‌ خود بپردازید. چالش پیش روی شما این است که دقیقا پیش از گسترش و توسعه ظرفیت کسب ‌و کار خود، مشاوری را استخدام کرده و از چالش‌های عدم توسعه‌یافتگی جلوگیری کنید. برای بخش‌هایی که کمترین علاقه و توانایی را دارید افرادی را منصوب کنید و با گذشت زمان و بهره‌گیری حداکثری از استعدادهای خود، وارد انجام امور مورد علاقه‌تان شوید.

یک اشتباه مشترک کارآفرینی، پنهان‌شدن در دفترکار خود و تصور از اطلاع داشتن دیگران از رویدادهای در حال وقوع است. پرسنل شما باید حداقل به طور هفتگی شما را در حالت رسمی ببینند و سخنان شما را گوش دهند. بنابراین در زمان‌های مناسب کارکنان خود را تشویق و از آن‌ها سپاسگزاری کنید.

بسیاری از کارآفرینان، آنچنان درگیر چالش‌های رشد و توسعه کسب‌وکار خود می‌شوند که نمی‌توانند جایگاه خود را حفظ کنند و از آن فاصله می‌گیرند. این مرحله ممکن است تمام منافع شما را نابود کند و موجب آسیب‌ به برنامه شما شود. راه‌حل این است که وقتی به اندازه کافی و در حد ظرفیت خود فعالیت کردید، یاد بگیرید که «نه» بگویید.

به‌منظور رونق کسب‌ و کار باید ارزش‌های اصلی‌ مانند مزایای محصول، حفاظت از محیط‌زیست و صداقت شما توسط کارکنان و مشتریان شناخته شود. این اصول ماندگار باید شامل تمام تصمیمات مربوط به استخدام، بازاریابی و اجرا شود. در این مرحله‌، از مدیریت شهودی به سوی مدیریت عملیاتی حرکت می‌کنید. برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای، سه معیار مهمی که هر هفته کسب‌ و کارتان باید به آن دست یابد را مشخص نمایید. این موضوع تقریبا مرتبط با فروش و بازاریابی خواهد بود، زیرا این موارد باید به جریان نقدینگی بازگردند.

گاهی اوقات امکان دارد که مقوله «سود» به‌عنوان انگیزه و محرک، برای شما به حساب نیاید، اما نکته مهم این است که بدون نقدینگی مولد نمی‌توانید کسب‌وکاری را حفظ کنید. این موضوع در اکثر کسب ‌و کارها به معنای فروش محصول است و بیانگر این است که محصول یا خدمات شما ارزشمند است. این بخش از مدیریت نقدینگی در کسب‌ و کار را به هیچ شخص دیگری تفویض نکنید.

هر یک از شما کارآفرینان، باید هر مرحله از کسب‌وکار خود را مشخص کند. ممکن است رسیدن به حداکثر رضایت، صرفا از طریق افزایش رشد حاصل نشود. بنابراین شما فرصتی برای اشتراک‌گذاری تجربه خود با افرادی که همراه با شما و تداوم‌دهنده دستاوردهایتان هستند دارید. بیل گیتس نمونه‌ای از افرادی است که در این مرحله قرار دارد و اکنون با بهره‌مندی از بینش و منابع خود، در راستای ارائه هرچه بیشتر خدمت از طریق نیکوکاری، سخنرانی در تالارهای TED و کمک به بسیاری از سازمان‌های کارآفرینانه متمرکز است.

با وجود اطمینان از کامل بودن طرح اولیه در استارت‌آپ، بازهم یک یا چند محور پیش‌بینی نشده وجود دارد. پس باید با شنیدن مستمر صدای مشتریان، ارزیابی نظرات آنان و بررسی عوامل بیرونی برای این مرحله آماده شوید و تغییرات مهمی در تمامی فرآیندهای خود ایجاد کنید. هر موسس و کارآفرینی درباره موضوعی که باعث ایجاد کسب‌ و کار خود شده دارای حکایت‌ها و گذشته‌ای است؛ مانند تبدیل شدن شرکت استارباکس(Starbuck)  که از یک فروشگاه عرضه قهوه اسپرسو به شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای تبدیل شد که با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از شعبه های گوناگون در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود.

تاسیس یک کسب‌ و کار پتانسیل این موضوع را دارد که سفری هیجان‌انگیز مانند ابداع و ساخت یک محصول نوآورانه باشد. همه می دانیم که حرکت در این مسیر بسیار دشوار است، ولی هر مرحله از آن چالش‌انگیز، با ارزش، هراس‌آور، نشاط‌بخش است و هر یک می‌تواند از رضایت‌بخش‌ترین اموری باشند که در زندگی خود انجام داده‌اید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |