جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 155963 19:19 1400/07/07
نقش آمار در اقتصاد کلان؛نرده‌های حفاظ

نقش آمار در اقتصاد کلان؛نرده‌های حفاظ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش آمار در اقتصاد کلان؛نرده‌های حفاظ

نقش آمار در اقتصاد کلان؛نرده‌های حفاظ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

الیاس رمضانی سراجاری- حسابداری رسمی و کارشناس رسمی دادگستری

وقتی صحبت از آمار می شود یعنی داده‌های مقداری، اطلاعات کمی و کیفی و وقتی صحبت از اقتصاد می‌شود یعنی منابع و مصارف، فایده و هزینه، استفاده بهینه از منابع محدود در مقابل تقاضای نامحدود و... یقینا بدون وجود آمار امکان وجود رشد اقتصادی پایدار ممکن نخواهد بود. نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود، بلکه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و به‌هنگام ممکن نیست.

امروزه بیشتر کشورها آمارهای مختلفی را به‌منظور تصمیم‌گیری کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت به‌صورت روزانه، ماهانه و سالانه و حتی برآورده ده‌ساله و یا بیشتر منتشر می‌کنند.ایجاد زیرساختهای کشور و جلوگیری از بحران‌های مختلف نیاز به وجود اطلاعات و آمار کمی و کیفی است.

در هر صورت پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان‌ها و دولت‌ها در تمام کشورها بر آمار نهاده شده است و تصمیم‌گیری در هر زمینه بدون استفاده از داده‌های آماری بی‌معنی خواهد بود. یقینا رشد پایه‌دار توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کمیت و کیفیت اطلاعات آماری بستگی دارد و آمارهای غلط و دور از واقعیت نه تنها از مشکلات جامعه هدف نخواهد کاست، بلکه به تنوع و گستردگی مشکلات اضافه خواهد نمود. نظام آماری درکشور ما کاملا ساماندهی نشده و در دستور کار دولت‌های مختلف قرارنگرفته است. در این یادداشت به نبود آمار جامع در بخش نرده‌های حفاظتی ساختمانهای مسکونی و اماکن غیره امنیتی از منظر هدررفت یا راکدماندن سرمایه ملی  و آثار سو و تبعات آن بر زندگی مردم اشاره خواهد شد .

مسئله امنیت در منازل مسکونی و سایر اماکن اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله مسائل بسیار مهم محسوب می‌شود و امروزه راهکارها و سیستم‌های مختلفی مانند سیستم‌های امنیتی الکترونیکی (دوربین‌های مداربسته و آژیرهای خطر) برای ارتقاء سطح امنیتی این قبیل اماکن طراحی شده است. علاوه بر این‌ها، انواع مختلف نرده حفاظ آهنی برای دیوارها و درب آکاردئونی و درب‌های ضد سرقت تولید داخل و وارداتی و همچنین حفاظ پنجره آهنی می‌تواند تا حدود زیادی امنیت خانه و محیط زندگی را تامین نماید.

امروزه تقریبا تمام ساختمان شهرهای کشور و بخشی از روستاها از راهکار و تجهیزات مختلف امنیتی استفاده می‌نمایند و استفاده از نرده‌های حفاظ پنجره‌ها در اکثر شهرهای کشور غیر از طبقات اول به طبقات دوم نیز در حال گسترش است. باید قبول کرد گسترش استفاده از راهکارها و سیستم‌های مختلف امنیتی ناشی از احساس ناامنی در جامعه حکایت دارد و علت احساس ناامنی در جامعه از کجا نشات می‌گیرد .

یقینا میزان افزایش سرقت در منازل مسکونی منجر به احساس ناامنی در جامعه خواهد شد و از عوامل اصلی آن می‌توان به افزایش نرخ تورم، کاهش درآمد سرانه، فقر و بیکاری و فاصله طبقاتی جامعه و همه عوامل فوق، تاثیر مستقیم در کاهش ارزش پول ملی خود را نشان خواهد داد و نهایتا منجر به پایین آمدن سطح کیفیت زندگی بخش زیاد از مردم جامعه خواهد شد، کاهش شدید سطح کیفی زندگی در جامعه و کم شدن فاصله با سطح کیفی زندان منجر به افزایش ناخواسته میل و رغبت به جرایم متعدد در جامعه خواهد شد. در چنین شرایط احساس ناامنی در جامعه گسترش خواهد یافت و مردم جامعه برای مقابله با آن ناچار به انجام هزینه‌های اضافی خواهند شد. انجام این‌گونه هزینه‌های اضافی احساس ناامنی را از بین نمی‌برد بلکه یک نوع احساس مصونیت تقریبی در مقابل ناامنی مانند سرقت ایجاد می‌نماید و ترس و استرس همواره بخش جداناپذیر جامعه خواهد بود؛ اگر فرض کنیم تعداد اشخاصی که از نرده حفاظ برای طبقه اول پنجره ساختمان و نرده دیوار استفاده می‌نمایند پانزده میلیون خانوار و میانگین هزینه نرده‌ها پنج میلیون تومان برآورد گردد، سرمایه ملی راکد و بلااستفاده از این بابت حدودا هفتادوپنج هزار میلیارد تومان بالغ می‌گردد و این مبلغ غیر از مخارج لحاظ نمودن هزینه ایمنی خودرو از قبیل دزدگیر و قفل فرمان و پدال که عمدتا وارداتی و مشمول خروج ارز است، می‌باشد.

اگرچه این مخارج در طول یک یا دو سال ایجاد نشده است، ولی به سرعت درحال توسعه و گسترش است و این موضوع رابطه مستقیم با سطح اشتغال جوانان دارد. در واقع با افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه احساس امنیت در جامعه افزایش خواهد یافت و نهایتا منجر به کاهش هدررفت سرمایه ملی خواهد شد.

نمی‌دانم کشور ما با این همه نعمت‌های و منابع و ذخایر عظیم خدادادی چرا باید دچار چنین مشکلاتی باشد؛ خوشبختانه یا متاسفانه کشور ما مانند کشورهای دیگر همچون ترکیه دارای مسافران سیاحتی یا زیارتی قابل توجه نیست ولی یقینا این منظر زشت نرده‌های شاخ گوزنی روی دیوارها ساختمانهای مسکونی شهرها از چشمان اندک توریست‌های وارده به کشور پنهان نخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |