جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 137234 19:14 1399/12/25
نفت در قرنطینه کرونا

نفت در قرنطینه کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نفت در قرنطینه کرونا

نفت در قرنطینه کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«واکاوی تحولات نفتی جهان در سال۹۹» در گفتگوی جهان اقتصاد با کارشناس حوزه انرژی

در تاریخ صنعت نفت اتفاق بی سابقه ای رخ داد که حتی قیمت قراردادهای آتی نفت را به زیر صفر رساند یعنی بازار نفت را دچار بحران شدید کرد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت اوپک و اوپک پلاسی ها مجبور شدند با کاهش تولید، تهدیدی را که علیه شان بود کم اثرتر کنند.

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد، اظهار داشت: جنگ تجاری بین آمریکا و چین بازار نفت را دچار مشکل کرده بود اما ضربه اصلی از تاریخی که پاندومی کرونا در چین شروع شد و20 تا 25 درصد تقاضای نفت این کشور را کاهش داد به این بازار وارد آمد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان اوپک‌پلاس با پایبندی به تعهدات نشان دادند به عنوان یک مجموعه می‌توانند در بازار نفت نقشی مهم ایفا کنند و اکنون با حل مسئله واکسن که انتظار می‌رود آثار آن طی چندماه آینده به نقطه قابل قبولی برسد، چشم انداز بازار نفت خوشبختانه خیلی بهتر از گذشته شده است.

بهروزی‌فر با اشاره به صفر شدن قیمت نفت در برهه ای از زمان بیان کرد: بازار نفت در این مدت نشان داده که هیچ چیز در آن قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان از قاطعیت حرف زد، اما احتمال تکرار آنچه در مورد قراردادهای آتی و به زیر صفر رفتن قیمت رخ داد، ضعیف است. آن زمان شرایط خاصی بود، تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده بود، ذخایر تقریبا پر و امکان جذب در بازار وجود نداشت، برگه‌های دست خریداران ارزش خود را از دست داده و منفی بود.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته، کل تاریخ بشریت، دوره خاص و متفاوتی را تجربه کرد و زندگی مردم قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست، تمام بازارها از جمله توریسم و حمل و نقل و در کل اقتصاد و نفت تحت تاثیر مستقیم وغیرمستقیم قرار گرفت، در کل سال گذشته اقتصاد دنیا و تولید و تجارت به خاطر قرنطینه‌ها دچار رکود شد.

بهروزی فر عنوان کرد: با توجه به کشف واکسن‌های متعدد و رسیدن تولید به حد خاصی، انتظار می‌رود تا چند ماه آینده ۵۰ درصد جمعیت جهانی به ویژه در کشورهای توسعه یافته بتوانند به واکسن دسترسی داشته باشند، بنابراین احتمالا رشد اقتصادی دنیا روند خوبی داشته باشد و به تبع آن بازار نفت را هم به دنبال خود بکشد و قیمت به سطوح قبل از پاندمی برسد و قیمت نفت، هم، به نفع تولیدکنندگان و هم به سود مصرف کنندگان خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |