جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 133592 18:10 1399/11/28
نسل پنجم ارتباطات در ایران عمومی شد

نسل پنجم ارتباطات در ایران عمومی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نسل پنجم ارتباطات در ایران عمومی شد

نسل پنجم ارتباطات در ایران عمومی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی جزییات ورود نسل جدید تلفن همراه در گزارش جهان اقتصاد

فریده خدادادی- امروزه استفاده از اینترنت در جهان با پیشرفت های قابل توجهی مواجه بوده است و همواره سرعت و پهنای باند از جمله مسایل مهم کاربران این حوزه به شمار می رود و با ورود نسل پنجم اینترنت بسیاری از کابران برای استفاده از آن لحظه شماری کردند به طوری که رقابت تنگانگی بین میان اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت در جهان به وجود آمد و هریک برای راه اندازی و نسل جدید اینترنت در کشور خود بودند. امروزه کشورهایی مانند کره جنوبی، استرالیا، تایوان، کانادا، کویت، سوییس، هنگ کنگ، انگلیس، آلمان، هلندف آمریکا و کشورهای منطقه خاورمیانه مانند عربستان از فناوری 5G  برخوردار هستند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ پیش تر همه از اینترنت نسل 4G استفاده می کردند اما اکنون تکنولوژی 5 G جایگزین استاندارد رایج کنونی یعنی 4G LTE خواهد شد،.واژه 5G به معنای ”نسل پنجم“ است؛ این فناوری پنجمین نسل از این استاندارد است. در ادامه به سوالاتی که کاربران با آن مواجه خواهند شد، به صورت اجمالی پاسخ داده می شود.

 **مزیت نسل پنجم شبکه های تلفن همراه

نهایت سرعت 4G، 100 مگابیت بر ثانیه است، اما 5G این مقدار را به 10 گیگابیت بر ثانیه افزایش خواهد داد. 5G صد برابر سریع تر از فناوری کنونی 4G خواهد بود؛ حداقل از نظر تئوری بالاترین سرعت آن این مقدار خواهد بود. 

فناوری 5G نرخ تأخیر فوق‌العاده کمی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این یعنی تأخیر بین زمان ارسال پیام تا زمان دریافت آن داده از ۲۰۰ میلی‌ثانیه در 4G به ۱ میلی‌ثانیه رسیده است. در حقیقت ارسال هر پیام با فناوری 5G به معنای واقع کلمه یک هزارم ثانیه به طول می‌انجامد.

5Gتوان رسیدگی به بار سنگین بازی های آنلاین را به راحتی دارد. نزدیک شدن به رویدادهای ورزشی و کنسرت ها از طریق VR، یک مفهوم کاملا جدید نیست، اما هنوز هم دسترسی به آن بسیار سخت است و معمولا برای دستیابی به یک اتصال اینترنتی سریع دارد. با این حال، با 5G  قادر به اتصال هدست تلفن همراه VR و صندلی ردیف جلو در هر کجا که فرد وجود داشته باشد را دارد.

5G همچنین می تواند رویدادهای زنده را در تلویزیون پخش کند، با استفاده از تکنولوژی پخش فعلی شرکت ها با سرعت پایین یا تجهیزات عظیم مانند کامیون های پخش آن ها محدود می شود.

با 5G، سرعت و قابلیت حمل تجهیزات می تواند به طور گسترده ای افزایش یابد، به این معنی که برای پخش بیشتر ، قابل قبول و مقرون به صرفه خواهد بود. پیش تر هم می توانستیم تماس های ویدئویی ایجاد کنیم، اما اکنون با 5G می توانید تماس های هولوگرفی نیز گرفت.

5G می تواند کلیدی برای ساخت اتومبیل های خودران باشد، آنها باید بتوانند به سرعت داده ها از اتومبیل های دیگر، جاده های هوشمند و موارد دیگر، که نیاز به یک شبکه سریع، تاخیر کم، پهنای باند زیاد و قابلیت اطمینان بالا دارند، ارسال و دریافت کند که 5G می تواند از عهده آن برآید.

اینترنت 5G می‌تواند از تمامی قابلیت‌های موجود در سرویس‌های شبکه اینترنت محلی مانند LAN و همچنین شبکه اینترنت خارجی مثل WAN پشتیبانی کند. چنین امکاناتی به دلیل وجود پشتیبانی از قابلیت سرویس‌های مختلف از جمله WiFi، Z Wave، Lora، 3G و 4G فراهم شده است.

 حال این پرسش مطرح می شود آیا امکان استفاده از این فناوری در تلفن های هوشمند کنونی وجود دارد یا خیر؟

در صورت ارتقای اینترنت باید گوشی‌های جدید خریداری شود که به دلیل تورم و گرانی و همچنین محدودیت‌های تحریم احتمالا بسیاری از مردم قدرت بهره‌مندی از این گوشی‌ها را نخواهند داشت. حتی اگر شبکه 5G راه‌اندازی شود، استفاده اکثریت مردم زمان‌بر خواهد بود و در حال حاضر گوشی‌ها نهایت اینترنتی که پشتیبانی می‌کنند 4G است و شبکه 5G را گوشی‌های هوشمند کنونی پشتیبانی نمی‌کنند و نرم‌افزار اغلب گوشی‌های موجود اندروید و یا IOS است که روی سخت‌افزار کار می‌کنند بنابراین ساپورت اینترنت 5G نیاز به ارتقای سخت‌افزاری دارد.

در حال حاضر کشور ایران نیز از استفاده از اینترنت نسل5 بی نصیب نمانده است و تابستان امسال بود که رییس جمهور درجلسه هیات دولت خبر خوشی را در این باره به اطلاع  مردم رساند و این اتفاق را تحولی بزرگ درعرصه دیجیتال برشمرد و گفته بود که نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، بلکه برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

** استفاده عمومی از نسل پنجم تلفن همراه

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استفاده عمومی از نسل پنجم تلفن همراه خبر داد. محمد جواد آذری جهرمی صبح روزسه شنبه  با حضور در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا و نخستین جشنواره اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه 5  G  را به صورت رسمی افتتاح کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی سه سایت نسل پنجم برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، گفت: این نخستین سایت نسل پنجم برای استفاده عموم مردم است.

وی به رونمایی از کاربردهای نسل پنجم تلفن همراه در نمایشگاه اینترنت اشیا، اشاره کرد و افزود: شرکت‌های فعال در این حوزه در حال هم‌افزایی هستند که بتوانند زیست‌بوم این حوزه را برای استفاده حداکثری در اقتصاد دیجیتال فعال کنند. امیدوارم این حرکت، حرکتی رو به جلو باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی نسل پنجم در جزیره کیش در اول اسفند ماه خبر داد و افزود: ایرانسل در دو هفته نخست اسفند نیز در شیراز نسل پنجم تلفن همراه را راه‌اندازی می‌کند. پروژه‌های نسل پنجم تلفن همراه توسط همراه اول نیز در آینده راه‌اندازی می‌شود.

حسین فلاح جوشقانی ، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز سه شنبه  در نشست «5 G » و بن‌بست‌ توسعه زیرساخت‌های ثابت» در سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» و ششمین «نمایشگاه اینترنت اشیا ایران» با اشاره به وضعیت اینترنت ثابت در کشوربا بیان اینکه توسعه اینترنت نسل پنجم بحث صرفا بر سر اینترنت تلفن همراه نیست، افزود: 5G زیست‌بومی است که فضای ارتباطی را در دنیا عوض می‌کند و اصل و اساس آن بحث همگرایی پهن‌باند ثابت و موبایل است که دستیابی به این اصل به زیرساخت مناسب فیبر نیاز دارد.

 وی با بیان اینکه ما باید تفکرمان را در حوزه اینترنت درست کنیم زیرا اینترنت نسل پنجم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. 5G ادامه شبکه‌های تلفن همراه و ثابت نیست گفت: بلکه اکوسیستم جدیدی است که قرار است فضای ارتباطی دنیا را عوض کند. فناوری نسل پنجم بر اصل تعامل، تعادل و همکاری هم در حوزه‌های رقابتی و هم در حوزه‌های سیاست‌گذاری تاکید دارد. برای توسعه فناوری 5G رقبا باید بتوانند با هم تعامل کرده، سرمایه‌گذاری مشترک کنند و از زیرساخت مشترک استفاده کنند. هنر این است با تکنولوژی‌های موجود و آینده به صورت مقرون به صرفه سرمایه‌گذاری کرده و توسعه دهیم.

جوشقانی با تاکید بر مزایای تکنولوژی 5G FWA بیان کرد: در حوزه ارتباطات ثابت ADSL نهایت توسعه سرعت کمتر از ۲۰ مگ است که قابل رقابت با FWA  نیست و مردم هم از کیفیت خدمات بسیار ناراضی هستند. ما در حوزه ارتباطات ثابت وضعیت مناسبی نداریم و در فناوری 5G هم فقط بحث مهاجرت از نسل دوم و سوم به نسل پنجم نیست، بلکه در 5G بر همگرایی ارتباطات ثابت و موبایل تاکید شده است و باید توسعه‌یافتگی متوازن در هر دو حوزه اتفاق بیفتد.

خبرنگار جهان اقتصاد افزود: با توجه به عمومی شدن استفاده از اینترنت نسل 5 باید دستیابی مردم به بالاترین سطح کیفیت این فناوری فراهم شود چرا که دسترسی به این فناوری به منزله یک فرصت است که البته باید تهدیدات امنیتی آن مورد توجه قرار گیرد و در این راستا ایجاد امنیت و کنترل فضای مجازی برای مقابله با هرگونه حمله سایبری از سوی دستگاه های متولی بسیار مهم است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |