جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 147711 17:54 1400/04/19
نرخ برق برای صرفه تولید باید 10 برابر شود

نرخ برق برای صرفه تولید باید 10 برابر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نرخ برق برای صرفه تولید باید 10 برابر شود

نرخ برق برای صرفه تولید باید 10 برابر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با شروع و افزایش قطعی‌های مکرر برق در کشور، اعتراض‌ شدید مسئولان و مردم به شرایط فعلی را برانگیخت؛ مسئولان و نمایندگان مجلس دلیل شرایط حاضر را در نابودن شدن سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق می‌داند که به دلیل افزایش نیافتن قیمت برق روی داده است، در این باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرده است که در 5 سال گذشته نیروگاه جدیدی به شبکه برق اضافه نشده است. تمامی مسولان و کارشناسان راه حل این مشکل را در افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌دانند، احتمال افزایش قیمت برق موجب شد تا سرمایه‌گذاران بازار سهام توجه ویژه‌ای به گروه تولید برق در بازارسرمایه داشته باشند و شاهد صف‌های خرید در این گروه هستیم. با توجه با اهمیت این موضوع، صنعت برق را همراه با یک تحلیل گر بنیادی بازار سرمایه مورد بررسی قرار داده ایم.

مهدی رضایتی، مدیرتحلیل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، در گفتگو با جهان اقتصاد بیان داشت: متوسط نرخ در بازار برق که از اوج 1.7 سنت در سال 90 بود، به کمتر از 0.25 سنت در شرایط کنونی رسیده است. این بدان معناست که نه تنها سرمایه‌ای جذب این بخش نمی شود بلکه اگر واحدی از کار بیفتد راه اندازی مجدد توجیه اقتصادی ندارد، هر چند با تحمیل ساخت نیروگاه به شرکت‌ها توجیه دستوری ایجاد شده است!!

این تحلیل‌گر بازارسرمایه افزود: در یک محاسبه سرانگشتی می‌توان در شرایط رایگان بودن گاز نرخ اقتصادی را به شرح زیر حساب کرد، به ازای هر کیلووات-ساعت در سیکل ترکیبی داریم: ارزش جایگزینی10 سنت، استهلاک نیم سنت و هزینه بهره برداری حدود 0.1 سنت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بنابراین برای آنکه سرمایه گذاری ROE حدود 15 درصدی داشته باشد، نرخ برق باید نزدیک به 2.1 سنت یا 510 تومان باشد. البته اگر قیمت گاز رایگان نباشد نرخ ها باید به تناسب رشد کند.

مدیرتحلیل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، در پایان تاکید کرد: نرخ برق در حال حاضر حدود 50 تومان است و بعید است امکان 10 برابر شدن یکباره آن وجود داشته باشد. رشد نرخ باید به مرور انجام  شد تا اقتصاد و مصرف خود را با شرایط تطبیق دهد.

لازم به ذکر است که با افزایش قیمت برق، هزینه تولید کارخانه‌ها افزایش می یابد، در نتیجه شاهد افزایش قیمت تمامی کالاها خواهیم بود، کارخانه‌ها برای جبران هزینه حامل‌های انرژی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، که این موضوع سودآوری شرکت‌ها را افزایش می‌دهند اما در جهت مقابل شاهد فشار بیشتر به خانوارها خواهیم بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |