جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 183200 18:55 1401/03/29
ناکامی صنعت قیر با حضور رقبای جدید 

ناکامی صنعت قیر با حضور رقبای جدید 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ناکامی صنعت قیر با حضور رقبای جدید 

ناکامی صنعت قیر با حضور رقبای جدید 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در حال حاضر، مشکلاتی که درخصوص صادرات قیر وجود دارد به موضوع تعیین قیمت خوراک بازمی‌گردد که در قیمت تمام‌شده قیر سهم به‌سزایی دارد تا جایی که در مواردی باعث شده قیمت قیر صادراتی ما نسبت به منطقه با افزایش چشمگیری همراه شود و مشتریان خود را از دست بدهیم و از سویی مشکل دیگری که در حوزه صادرات قیر وجود دارد، الزام به عرضه‌های قیر در رینگ صادراتی بورس‌کالا است که با توجه به تحریم‌ها امکان حضور مشتریان خارجی و صدور قیر به‌صورت شناسنامه‌دار نیست.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، به گفته برخی از تحلیل‌گران از دیگر مشکلات ما در حوزه صادرات، رشد بی‌رویه هزینه‌های خدمات بندری شرکت‌های فعال در این حوزه است که با افزایش ارز شاهد این موضوع و عواقب ناشی از آن هستیم؛ درحالی‌که این خدمات در ایران انجام می‌شود و این رشد بی‌رویه بر قیمت‌های صادرات تاثیرگذار بوده است. از سویی دیگر شرکت‌ها ملزم به بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات هستند.

بر اساس این گزارش، مشتریان داخلی قیر همواره سازمان‌های دولتی هستند و با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی میزان مصرف طی این سال‌ها با ضعف همراه بوده و لزوم تسهیل شرایط صادرات بیش از پیش احساس می‌شود .

آنچه ما در این شرایط برای حفظ بازارها و حفظ روند تولید به آن نیاز داریم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و قیمت‌گذاری‌ها و توجه به اصول و شاخصه‌های قیر صادراتی استاندارد است. متاسفانه آسیبی که بی‌ثباتی به صنعتگران و تولید‌کنندگان وارد می‌کند از لطمه تحریم‌ها بیشتر بوده است.

 در همین زمینه، مائده مزینانی،مشاور انجمن قیر ایران،در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: بازار‌های صادراتی از متغیر‌های متفاوتی در اقتصاد جهانی تأثیر می‌پذیرند و بدیهی است که عدم عارضه‌یابی به موقع و اتکاء به یک استراتژی ثابت فروش و فرمول واحد قیمت‌گذاری خوراک برای واحدهای قیرسازی ایران، نتايج فعلی را در‌بر‌داشته است.

 وی تصریح کرد: بر‌اساس آمار صادرات گمرک در فروردین ماه، صادرات قیر نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و به ۲۷۲ هزار تن رسیده و انتظار کاهش بیشتری نیز در گزارش اردیبهشت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه؛ با وجود اینکه اختلاف بیش از ۲۰۰ دلاری قیمت قیر ایران با شرق آسیا، عدم استقبال خریداران شرق آسیا از قیر ایران دلایلی دارد عنوان کرد: اعمال فشار تحریمی به‌طوری‌که خریداران، ریسک حمل فله و کشتی‌های بزرگ را نمی‌پذیرند و یافتن کشتی مناسب اقیانوس‌پیما با شرایط تحریم امکان‌پذیر نبوده است و همچنین رشد کرایه حمل دریایی فله و بشکه در برخي موارد با رشد قيمت كرايه حمل دريايي بيش از ٥٠ دلار نسبت به ماه‌هاي قبلي مواجه‌ايم.

وی گلوگاه حمل کانتینری را از دیگر مشکلات دیگر دانست و عنوان کرد: طولانی بودن زمان حمل کانتینری به‌طوری‌که در شرایط نوسانات شدید قیمتی، خریدار تمایل به حمل‌ و تحویل فوری بار دارد اما در شرایط کنونی، حمل بار بشکه تا مقاصد شرق آسيا حداقل ۳۰ تا ۴۰ روز به طول می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت قیر ایران نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۰ دلار رشد نشان می‌دهد و با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی در بازارهای هدف ایران و تأخیر دولت‌ها در پرداخت پول به پیمانکاران جاده‌ای تقاضای قیر در بازارهای هدف را با افت حدود ۲۵ درصدی مواجه نموده‌است.

وی در ادامه افزود: بهای قیر رکورد‌های ۸ ساله خود را شکسته و تعدیل قیمت قیر در پروژه‌های جاده‌ای امری زمان‌بر است که تا‌کنون محقق نشده و زیان پیمانکاران حوزه راه و امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده واردکنندگان را به خرید قیر برای نیاز‌های فوری خود محدود نموده است.

مزینانی بیان داشت: در شرايط تورم و ركود اقتصادي، اولويت دولت‌ها به تأمین نياز انرژی و مواد‌غذایی محدود شده است و اجرای پروژه‌های راه‌سازی با تأخیر مواجه است‌.

 وی مطرح کرد: با شرایط فعلی علی‌رغم اختلاف قیمت بالای قیر ایران با سایر تأمین‌کنندگان جهانی که آربیتراژ قیر ایرانی را بر روی کاغذ و از نظر تئوریک اقتصادی نشان می‌دهد، صنعت قیر ایران در جذب مشتریان جدید و حتی حفظ بازار‌های قبلی خود با حضور رقبای تازه وارد نظیر عراق ناکام است.

وی در پایان اظهار داشت: بنا به دلایل فوق و پرهیز از اتلاف وقت و منابع، خبرگان صنعت قیر هر‌چه‌سریعتر نسبت به شفاف سازی مشکلات، چالش‌ها و موانع، سیاست‌گذاران حوزه صنعت و صادرات را از وضع موجود با روش‌های مختلف و استفاده از نظرات راهبردی آگاه ساخته و راهکار خروج و برون‌رفت از وضع موجود را بر اساس صرفه و صلاح اقتصادی کشور ارائه کنند، در‌غیر‌این‌ صورت بازارهای کنونی موجود نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد‌داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |