جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 155083 18:20 1400/06/31
مسکن، بزرگ‌ترین حلقه مفقوده و پاشنه آشیل دولت

مسکن، بزرگ‌ترین حلقه مفقوده و پاشنه آشیل دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسکن، بزرگ‌ترین حلقه مفقوده و پاشنه آشیل دولت

مسکن، بزرگ‌ترین حلقه مفقوده و پاشنه آشیل دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-صنعت مسکن و ساختمان، موتور پیشران هر اقتصادی است که یک هزار و 200 گروه شغلی به آن وابسته است و باید برای تولید هرچه بیشتر در این حوزه برنامه‏ریزی کرد تا بخشی از مشکل خانه دارشدن مردم و مسکن مستاجران را حل نماید.

به گزارش جهان اقتصاد؛ تولید مسکن در کشور یکی از مسایل مهمی است که در دولت‏های مختلف مورد توجه قرار می‏گیرد. در این دولت نیز بحث ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مطرح شده است که باید در خلال آن به تامین مسکن مستاجران توجه شود یعنی از منظر کارشناسان طرح اجاره‌داری را می‏توان در ساخت این مساکن برای کمک به حل معضل مسکن مستاجران پیاده سازی کرد. لازم به‌یادآوری است که از زمان شیوع کرونا برای کمک به حل مسکن مستاجران از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح وام ودیعه مسکن مستاجران در حال اجراست که البته بنظر می‏رسد به دلیل تضامین بانکی و مشکلاتی که بانک‏های عامل برای متقاضیان این تسهیلات قایل می‏شوند، با موفقیت چندانی همراه نبوده است.

خبرنگارجهان اقتصاد دراین زمینه با مجتبی بیگدلی، رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران و رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران با بیان این که ما محکوم به تولید مسکن درکشورهستیم، عنوان کرد: مسکن نرم افزار تولید دارد که پروسه تولید آن دو الی سه سال به طول می‌انجامد و باید این نرم‌افزار را اجرایی و عملیاتی کرد.

بیگدلی گفت: در سال‎های پایانی فعالیت دولت قبل و هشت سال دولت آقای روحانی هیچ کاری انجام نشد و جز حرف‏ها و شعارها که تیتر روزنامه‏ها بود، خروجی برای حوزه مسکن مشاهده نشد.

وی عنوان کرد: در سال نزدیک به 800 هزار ازدواج ثبت می‏شود که نصف بیشتر آن‏ها در شهرهای بزرگ به طلاق می‏انجامد که در طی این فرآیند آن زن یا مرد به آغوش خانواده بازنمی‏گردد و به مسکن نیاز دارد. از سوی دیگر 200 هزارهکتار بافت فرسوده وجود دارد و با در نظر گرفتن تمامی این موارد سالی حداقل 1.5 میلیون مسکن درکشور نیاز داریم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نزدیک به 10سال است که در کشور تولید مسکن صورت نگرفته  و این نیاز تلنبار شده است و با کشتی نمی‏توان مسکن را وارد کرد بلکه یاید مسکن ساخته شود.

به گفته بیگدلی، اعطای وام ودیعه مسکن مستاجران از سوی دولت به زوج های جوان، زنان سرپرست خانوار و... یک مرهم است که دولت باید این امر را تداوم بخشد و از سوی دیگر نیز باید تولید مسکن را آغاز کند.

** ساخت 2 میلیون مسکن در سال

بیگدلی یادآور شد: ما مجموعه ‏ای از مسکن‌سازان جهادی در قرارگاه تولید مسکن و مجمع ملی مسکن اعلام آمادگی می کنیم  که با دولت تفاهم نامه ای منعقد کنیم و یک ریال بودجه نمی خواهیم و هر ضمانتنامه ای که نیاز است را ارایه دهیم تا سالی1.5 الی  2 میلیون مسکن تولید شود و برای ساخت این مسکن چهل روزه تجهیز کارگاه کنیم وظرف مدت زمان یکسال این واحدها را تحویل دهیم. سوابق  و تجارب ما در مسکن مهر به اثبات رسیده است.

وی بیان کرد: در ارتباط با ساخت این واحدهای مسکونی و این تفاهم نامه با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مکاتبه نمودیم و با هفت خوان در این مسیر مواجهیم در حالی که باید این هفت خوان‏ها بدون این که ثانیه ای وقت را از دست بدهند، برچیده شود زیرا کارآفرینان و مردم با هر هدررفت وقت در این زمینه در حال نابودی هستند.

 رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران گفت: بسته انبوه سازان مسکن نهایی  و آماده شده است و ریالی هم بودجه نمی خواهیم و هر تضامینی هم بخواهند ما تقدیم می‏کنیم و هدف ما یاری کردن دولت دراین حوزه است.

به گفته بیگدلی، مسکن بزرگ ترین حلقه مفقوده و پاشنه آشیل دولت است چرا که هردولت که روی کار می‏آید توجه به دو حوزه مسکن و اشتغال را دستور کارخود دارد و به دلیل پیوستگی بین این دو حوزه اگر مشکل مسکن حل شود، معضل اشتغال نیز حل خواهد شد.

وی گفت: 80 درصد اشتغال کشور زیر مجموعه مسکن و یک هزار و 200 گروه شغلی به این صنعت وابسته هستند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان بیان کرد: باید برای سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز کمک کرد و از افرادی که از سابقه ساخت مسکن در این حوزه برخوردار هستند، استفاده کرد.

 وی راهبرد سریع سازی، ارزان‌سازی، کیفی‌سازی وسبک سازی را توسط دولت‏ها در حوزه تولید مسکن مهم برشمرد و تاکید کرد: دولت‏ها باید این مهم را پیاده سازی کنند و مدت زمان ساخت را کاهش دهند.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور بیان کرد: زوج‏های جوان برج نمی‌خواهند بلکه تنها به مسکن نیاز دارند و بسیاری از این افراد در سال دوبار اسباب کشی می‏کنند و خانواده آن‏ها در حال از هم پاشیدن است زیرا توان پرداخت اجاره بهارا ندارد؛ دراین راستا باید نرخ سود بانکی  تسهیلات کاهش و سقف آن افزایش پیدا کند. ازسوی دیگر طرح‏های زود بازده مسکن را باید کلید زد که دراولین فرصت به داد آن‏ها برسد، این موارد درآن بسته پیشنهادی تعریف شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |