چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 166944 18:59 1400/10/05
فرصت‌کُشی وزارت صمت در صنعت رمز ارز

فرصت‌کُشی وزارت صمت در صنعت رمز ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرصت‌کُشی وزارت صمت در صنعت رمز ارز

فرصت‌کُشی وزارت صمت در صنعت رمز ارز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-چندی است که استخراج رمزارز به عنوان کسب و کاری نوپا درجهان شناخته شده است و در ایران نیز علاقه‌مندان به صنعت ماینینگ به این عرصه ورود کردند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ اخیرا بهانه تراشی‏هایی جدیدی تحت عنوان بازنویسی آیین‌نامه و مقررات توسط وزارت صمت به وجود آمده است که فعالین حوزه رمز ارز و صنعت ماینینگ را با پرسش اساسی مواجه نموده است مبنی بر این که چرا در فصل گرم با وجود مواجهه با مشکل خاموشی‏ها این مقررات بازنویسی انجام نشده است؟ چرا در فصل کنونی که برق داده می شود، بسته شدن سامانه‌ها به دلیل بازنویسی آیین نامه مطرح می شود؟

در این خصوص با علی بابک نیا، فعال حوزه استخراج رمز ارز وعضو انجمن بلاکچین گفتگویی ترتیب داده شده است که در ادامه می‏خوانید.

این فعال حوزه استخراج رمزارز اظهار کرد: رییس جمهور پیشین، پیرو جلسه‌ای که با هیات وزیران داشت، هرگونه فعالیت مجاز یا غیر مجاز صنعت ماینینگ را تا پایان فصل گرما به دلیل کمبود انرژی برق را به طور موقت ممنوع اعلام کرد البته این دستور مبنی بر گزارشات ناصحیح کارشناسی وزارت نیرو بود زیرا در این گزارش‏ها این وزارتخانه با بزرگ‌نمایی مشکل مصرف ماینرها سعی بر پوشاندن کم‌کاری‏های خود در زمینه تولید برق داشت و به نحوی باید افزایش مصرف سالانه خود را محاسبه می‏کرد تا بتواند افزایش تولید داشته باشد و تقاضای مشترکین جدید صنایع نوین را تامین کند.

بابک نیا افزود: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم حمایت از نیروگاه داران با مشکل تولید برق مواجه شدیم و پیرو این مساله به دنبال مقصر جلوه دادن صنعت ماینینگ بودند که در این زمینه هم موفق عمل کردند.

وی عنوان کرد: حسب دستور رییس جمهور پیشین نامه‌ای به وزیر کشور ابلاغ شد که براساس این نامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و شرکت ملی گاز از دادن هر گونه انشعاب تا پایان شهریورماه 1400 ممانعت به عمل آورند. (در متن و عنوان این نامه به صراحت «توقف موقت فعالیت تا پایان شهریور ماه 1400 » قید شده بود.)

عضو انجمن بلاکچین با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم در فصل تابستان و تغییرات بعضی از معاونین عنوان کرد: دکتر نیازی در معاونت طرح و برنامه جایگزین آقای زرندی و مسئول بازگشایی سامانه‏های وزارت صمت برای صدورمجوزها شد و با توجه به ورود تازه دکتر نیازی برای وی این حق را قایل بودیم تا در یک بازه زمانی این مشکل را برطرف سازد.

این فعال حوزه استخراج رمزارز عنوان کرد: با پایان یافتن فصل گرم، وزارت نیرو به عنوان متولی انرژی و بزرگ‌ترین مخالف صنعت رمز ارز اولین وزراتخانه‌ای بود که ارایه خدمات قانونی به ماینرها اعلام آمادگی کرد به طوری که گفت که با آغاز فصل پاییز مشکلی با ماینرها ندارد و با این تفاسیر سرویس دهی را شروع کرد.

بابک نیا افزود: از سوی دیگرانتظار می‏رفت وزارت صمت هم این آمادگی را برای راه اندازی سامانه صدورمجوزها  پیدا کند. طبق پیگیری‏های انجام شده معلوم شد که دستور وزیر کشوردر خصوص توقف موقت فعالیت تا پایان شهریور ماه 1400 شفاف نیست و مقرر شد که از وزارت نفت و نیرو بار دیگر این موضوع استعلام شود. به موجب این امر وزارت نیرو مجدد پاسخ شفافی را ارایه کرد مبنی بر این که در صورت وجود برق، برق راتامین می کند و اگر فردی درصدد راه اندازی نیروگاهی باشد طبق ضوابط عمل می‌کنیم  و برای کسی هم که بخواهد اقدام به راه اندازی نیروگاه تجدید پذیرداشته باشد، این امر بلامانع است.

 ویی ادامه داد: با وجود این نامه‏ ها همچنان از وزارت صمت انتظار می‏رفت که سامانه‏ها را بازگشایی کند به طوری که هم به متقاضیان جواز تاسیس و هم به آن دسته از افرادی که جواز تاسیس گرفتند و به نحوی سرمایه گذاری نمودند و با وجود این مشکلات انشعابات را تهیه کردند و اکنون در صدد دریافت پروانه بهره برداری هستند، پاسخ قانع کننده ای بدهد .حتی عده ای نیزدارای فارم های مجاز و قانونی بودند که مجوز آن ها به اتمام رسیده است وخواستار تمدید پروانه هستند که به آن‏ها پاسخ روشنی داده نمی‏شود.

به گفته عضو انجمن بلاکچین، عدم صدور جواز تاسیس، عدم تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری و عدم تمدید پروانه بهره‌برداری عنوان سه تخلفی است که توسط وزارت صمت در حال انجام است.

بابک نیا گفت: وزارت صمت در ادامه بررسی این موضوع را از وزارت کشور استعلام کرد که با پاسخ روشن از سوی وزارت کشور مواجه شد اما وزارت صمت همچنان قانع نشد و با مخبر، معاون اول رییس جمهور مکاتبه ای را ترتیب داد.روز چهارشنبه 30آذرماه از سوی معاون اول پاسخی به درخواست وزارت صمت و نیازی صادر شد و فعالین صنعت رمز ارز پیرو این قضیه منتظر ابلاغ این دستورالعمل از سوی دکتر نیازی هستند تا هرچه سریع تراین سامانه باز گشایی شود.

عضو انجمن بلاکچین بیان کرد: اخیرا براساس پیگیری های به عمل آمده بهانه تراشی‏هایی جدیدی تحت عنوان باز نویسی آیین نامه‏ها را شاهد بودیم البته هر صنعت  در راستای تسهیل آن صنعت و رفع خلاهای قانونی در دوره رشد خود بازنویسی مقررات را تجربه کرده است.

وی افزود: فعالین حوزه رمز ارز و صنعت ماینینگ توقع دارند که این باز نویسی مقررات هرچه سریع تر اتفاق افتد و سوال چالش بر انگیز فعالیت این حوزه از این قرار است  که چرا در فصل گرم با وجود مواجهه با مشکل خاموشی‏ها این بازنویسی انجام نشده است؟ چرا در فصل کنونی که برق داده می‏شود، بسته شدن سامانه‏ها به دلیل بازنویسی آیین نامه مطرح می‏شود؟ بنابراین فقدان برنامه ریزی مدیریتی در این حوزه مشاهده می‏شود.

این فعال حوزه استخراج رمزارز اظهار کرد: وزارت صمت به طور قطع به بهانه استعلامات و بازنویسی مقررات فرصت‌سوزی می‏کند.

بابک‌نیا به عنوان به صنعتگر اذعان دارد که بازنویسی مقررات و آیین نامه‏ها لازم بوده است اما واقعیت امراین است که با یک تبصره، نامه و الحاقیه یک صفحه ای همان گونه که وزارت نیرو پاسخ داده بود، یکی ازمبناهای اصلاحات بود به طوری که عنوان شده بود که از آن دسته از افرادی که به دنبال احداث نیروگاه تجدید پذیرهستند، استقبال می‏کند و آن دست از افرادی که درصدد نیروگاه گازی هستند باید براساس ضوابط و مقررات عمل کنند. پاسخ وزارت نیرو هم جالب بود به طوری که نگفت برق به ماینرها بدهند یا ندهند بلکه تفویض اختیاری برای شرکت‏های توزیع استانی قایل شدند به طوری که شرکت‏های استانی در صورت وجود برق،برق را تامین کنند درغیر این صورت برق ندهند که حرف کارشناسی و منطقی بنظر می‏رسد زیرا بعضی از استان‏ها با کمبود برق و حتی انشعابات خانگی مواجهند و درمقابل بسیاری از استان‏ها با مازاد تولید روبرو هستند و از صنایع پرمصرف مانند فولاد، آلومینیوم و ماینینگ استقبال می‏کنند و باید بین استان‏ها ازاین منظر تفاوتی قایل شوند .حال تقاضای ما در این حوزه از وزارت صمت این است که مشابه وزارت نیرو یک اصلاحیه  تک صفحه‌ای ارسال کند مبنی بر این که پس از این صدور هر نوع جواز منوط به دریافت تاییدیه از سوی وزارت نیروست که با استفاده از این تاییدیه فرد می‏تواند خود نیروگاه تاسیس کند یا از طریق شبکه برق دریافت کند. به تاخیر انداختن این فرآیند به بهانه کار مطالعاتی و پژوهش .. نوعی فرصت سوزی است تا این فصل سرما هم به نوعی بگذرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |