جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 196759 18:46 1401/07/06
طراحان تثبیت قیمت‌ها مسببان اصلی کاهش ارزش پول ملی 

طراحان تثبیت قیمت‌ها مسببان اصلی کاهش ارزش پول ملی 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طراحان تثبیت قیمت‌ها مسببان اصلی کاهش ارزش پول ملی 

طراحان تثبیت قیمت‌ها مسببان اصلی کاهش ارزش پول ملی 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در دولت دوازدهم، جناب آقای احمد توکلی عضومحترم  مجمع تشخیص مصلحت نظام و از متفکران طرح ثبیت بهای بنزین در لیتری 80تومان در مجلس هفتم در توئیتی انتقادی از دولت دوازدهم که در آن روزگار توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد؛ نوشت: «کینز می‌گوید«هیچ وسیله‌ای مکارانه‌تر و مطمئن‌تر برای نابودی پایه‌های یک جامعه‌، بهتر از بی‌اعتبار کردن پول آن نیست». در این دولت قیمت ارز هشت برابر شده، تنها در این چند روز ارزش ریال یک سوم کاهش یافته است. آقای روحانی می‌دانید کشور را به کجا می‌برید؟ این درحالی است که این روزها و درسکوت کامل ارزش پول ملی چند برابر بیشتر در دولت سیزدهم کاهش پیدا کرد و تورم افزایش یافته است.

محمود خاقانی، کارشناس بین‌المللی انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با تصویب بودجه سال 1401 متاسفانه علی‌رغم شعار هائی که داده شد ملاحظه می شود که هنوز اقتصاد کشور برمحور وابستگی به اقتصاد دلاری یعنی درآمدهای نفتی (بازار غیرشفاف فروش نفت با روش‌های دورزدن های تحریم ها که معلوم نیست توسط چه کسی فروخته می‌شود و چه کسی می خرد و پول آن به چه حسابی واریز می‌شود) مناسبت دارد که موضوع برنامه چهارم یادآوری شود.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی چهارم توسعه کشور که با کارشناسی بسیار خوبی طراحی شده بود قرار بود هرسال مقداری بهای فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا کنند و درآن روزگار مطالعات کارشناسی حاکی از این بود که با افزایش تدریجی قیمت بنزین مشکلی اساسی در کشور ایجاد نمی شود که هیچ بلکه زمینه‌های لازم برای حذف یارانه‌های سوخت نیز فراهم می‌آمد.

وی عنوان کرد: در فروردین ماه 1401 ریاست دولت سیزدهم گفته بود رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه امروز به ۷ تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت...اما، در مجلس هفتم آقای  احمد توکلی به عنوان یکی از اقتصاددان‌های مجلس هفتم و آقای  حداد عادل به عنوان رییس مجلس هفتم، با تصمیم دولت هشتم مخالف بودند و در آخرین سال دولت هشتم و اولین سال مجلس هفتم طرحی را با عنوان«تثبیت قیمت‌ها» مطرح کردند. البته عنوان رسمی طرح اصلاح برنامه چهارم توسعه بود و منظور از تثبیت قیمت‌ها تثبیت قیمت ۹ قلم کالا (حامل‌های انرژی) بود. بنابراین، دولت هشتم و دولت‌های بعد اجازه نداشتند هر سال قیمت سوخت و سایر اقلام فرآورده‌های نفتی را افزایش دهند. از سال 1383 که آخرین سال دولت هشتم  بود دولت مجبور شد قیمت سوخت را ثابت نگه دارد.

وی ادامه داد: یک تصمیم عوام خوشایندی (پوپولیستی) برای رسیدن به اهداف سیاسی به منظور زمینه‌سازی برای انتخاب دولت نهم و بعد دولت دهم کشور را دچار یک مشکل بزرگ کرد که نتایج آن را امروز شاهد هستیم.

خاقانی مطرح کرد: تصور کنید چنانچه برنامه دولت هشتم در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم ادامه پیدا می‌کرد، در زمان حاضر قیمت بنزین  برای اقتصاد کشور رقم مناسبی بود وعلاوه بر آن مردم دچار شوک‌های اقتصادی مختلف نمی‌شدند و معلوم نیست چرا طراحان تثبیت قیمت‌ها درمجلس هفتم، امروز حاضر نیستند بپذیرند که مسبب این همه گرفتاری در کشور و کاهش قدرت خرید  پول ملی (ریال یا تومان) خود آنها بودند؟

وی مطرح کرد: بحث‌های عوام خوشایندی (پوپولیستی) را مجلس یازدهم دربودجه 1400 به کار گرفت که معلوم شد قانون بودجه خوبی را تصویب نکردند و دولت دوازدهم هم سعی نکرد دربرابر تصمیم مجلس یازدهم مقاومت کند و درحالی که  کرونا به اقتصاد ایران و جهان شرایط متفاوتی را دیکته کرده بود که هنوز هم تداوم دارد.

وی در ادامه افزود: درگذشته که دولت شوروی سابق و پیمان نظامی ورشو در برابر آمریکا و پیمان نظامی ناتو حضور داشت برای دولت آمریکا و متحدان آمریکا مبارزه با شوروی زیاد سخت نبود. زیرا، مرتبا مردم را از توسعه  نظریه و تفکر کمونیستی  (بی خدائی و بی دینی و نفی مالکیت) می ترساندند. اما، دردنیای امروز روسیه که جایگزین شوروی سابق شده است و چین با ابزارهای سرمایه داری در برابر آمریکا و متحدان آمریکا در جهان رقابت می کنند.

وی بیان داشت: معمولا سرمایه داران برای سود درطرح های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند و به عواقب تاثیرات منفی زیست محیطی طرح های مختلف اقتصادی و صنعتی اهمیت نمی‌دهند. متاسفانه این روش سرمایه گذاری درایران تجربه شده است و عواقب و تاثیرات منفی زیست محیطی ناشی از آن خسارت‌بار و مشکلات عدیده ای را موجب شده‌اند. تاثیرات منفی زیست محیطی تقریبا تمامی طرح‌هائی که در جوامع و کشورهای مختلف تا کنون اجرا و تجربه شده‌اند بسیار عمیق و ویران کننده بوده و هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |