جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198940 19:03 1401/09/07
سیاست تعیین سقف قیمت نفت روی لبه تیغ

سیاست تعیین سقف قیمت نفت روی لبه تیغ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیاست تعیین سقف قیمت نفت روی لبه تیغ

سیاست تعیین سقف قیمت نفت روی لبه تیغ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در حال حاضر حجم ذخایر نفتی تحت تحریم، بیش از میزان ذخایر نفتی آزاد از تحریم است و در شرایط تحریم، صنعت نفت روسیه هم آینده‌ای نخواهد داشت و کشورهای تحت تحریم ناچارند تا از اندک فضای موجود استفاده کنند و این طور نیست که بتوان در مورد سازمان اوپک کشورهای تحت تحریم فکر کرد همچنین  چین و هندوستان هم برای روسیه برنامه درازمدت نفتی ندارند و کشورهای تحت تحریم هم بیشتر از همکاری، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

فریدون برکشلی، مدیر گروه مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی وین، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد، اظهار داشت: کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت و شرکت‌های ملی، به طور سنتی یک قیمت فروش رسمی دارند و این قیمت به صورت دوره‌ای یا فصلی توسط شرکت‌های ملی اعلام می‌شود و تابعی از شرایط مختلفی هست.

وی تصریح کرد: معمولا در هر یک از مناطق جغرافیایی مانند خاورمیانه یا امریکای جنوبی، کشوری که بیشترین تولید را دارد، قیمت رسمی را اعلام می‌کند و سایر تولیدکنندگان هم با توجه به مجموعه‌ای از شرایط قیمت‌های رسمی فروش را اعلام می‌کنند و در عین حال کشورهای صادرکننده و شرکت‌های ملی نفت، هریک در راستای منافع و شرایط خود، نسبت به قیمت پایه یا همان قیمت رسمی فروش، تخفیف‌هایی را قائل می‌شوند، اما این قیمت‌ها کاملا محرمانه می‌مانند و به عنوان بندهایی از قرارداد فروش، هیچ‌یک از طرفین قیمت مورد توافق را افشا نمی‌کند.

وی عنوان کرد: این رویه که خریدار بخواهد قیمت مورد نظر خرید را اعلام و اعمال کند در بازار جهانی نفت، سابقه ندارد ودر ابتدا هم که آمریکا آن را عنوان کرد هیچ‌کسی جدی نگرفت، غالبا فکر می‌کردند که جنبه سمبولیک و ابزار اعمال فشار روانی دارد، اما با پیگیری امریکایی‌ها و استقبال اتحادیه اروپا، موضوع به تدریج شکل واقعیت به خود می‌گیرد و قرار است که همین روزها در اجلاس سران کشورهای موسوم به گروه ۷ در مورد چگونگی اعمال آن تصمیم‌گیری شود.

مدیر گروه مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی وین خاطرنشان کرد: هدف این سیاست بر این اصل است که نفت روسیه به بازار وارد شود ولی روسیه به قیمت جاری بازار درآمد کسب نکند، تا این تاریخ هندوستان با مقاومت جدی، خود را از این چهارچوب مستثنی کرده و خزانه‌داری آمریکا، هم رسما اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه البته این سیاست موجب می‌شود که کشورها و کمپانی‌های خریدار، برای دریافت تخفیف از فروشندگان، دست بالاتری داشته باشند گفت: این وضعیت بر روی بازار جهانی نفت و قیمت عرضه دیگران هم تاثیر می‌گذارد و بدیهی است که کشورهای تحت تحریم متحمل شرایط سخت‌تری خواهند شد، خصوصا اینکه بخش عمده فروش کشورهای تحت تحریم، بر پایه عرضه تک‌محموله است و قرارداد فروش مدت‌داری وجود ندارد که در آن قیمت برای یک دوره مشخص تثبیت شده باشد.

وی با بیان اینکه تخمین و آناتومی تاثیرات اعمال سقف قیمت برای معاملات نفت‌خام روسیه در بازار جهانی دشوار است، خاطرنشان کرد: اول اینکه چنین سیاستی، پیشینه ندارد و این سیاست به معنای این است که خریدار برای یک عرضه‌کننده مشخص تعیین قیمت می‌کند، بدیهی است که موفقیت آن ولو در کوتاه‌مدت و به طور نسبی، برای هر تولیدکننده نفت، نگران‌کننده است، لذا کشورهایی که دیدگاه بلندمدت و استراتژیک نفتی دارند، تلاش خواهند کرد که ضمن تضمین منافع خود، اعمال چنین سیاستی را حتی‌الامکان به شکست برسانند.

برکشلی بیان داشت: در چهارچوب واکنش بازار جهانی، باید توجه داشت که عوامل مختلفی تاثیرگذارند و در هر صورت قیمت تابعی از شرایط عرضه و تقاضا است و در طرف تقاضا، فاکتور چین هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است.

وی ادامه داد: سیاست به صفر رسانیدن کرونا در چین، تدریجا به دیپلماسی کرونا تبدیل می‌شود و اینکه وقتی یک نفر در خیابانی عطسه کند و فورا یک استان ۷۰ میلیون نفری تحت سخت‌ترین قرنطینه قرار گیرند، از نظر بنده عادی نیست و در هر صورت در طرف تقاضا اکنون تمام توجهات معطوف به عملکرد مثبت و فاخر اقتصاد هند است.

وی ادامه داد: در طرف عرضه، اما بیشتر اعضای اوپک‌پلاس، علیرغم تصمیم به ۲ میلیون بشکه کاهش سقف سهمیه‌ها در ۵ اکتبر هنوز هم بعضی از اعضا به سطح سهمیه‌های مصوب نرسیده‌اند، فقط عربستان، کویت و امارات ظرفیت مازاد قابل قبولی دارند، در این بین پرزیدنت بایدن ذخایر استراتژیک نفتی را هم به میدان آورده، اما قیمت کماکان در حوالی ۹۰ دلار در نوسان است.

وی تاکید داشت: لذا بر اساس ساختار بازار، اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه نباید عاملی برای کاهش قیمت محسوب شود و ضمن اینکه ونزوئلا هم که اخیرا مجوزهایی از واشنگتن برای عرضه جهانی گرفته، هنوز نتوانسته چیزی بیشتر از ۱۵۰هزار بشکه در روز به بازار بین‌المللی عرضه کند. فکر می‌کنم امریکایی‌ها هم می‌دانند که اعمال سقف قیمت نمی‌تواند به کاهش قیمت نفت و فراورده‌های نفتی منجر شود.

وی در پایان اظهار داشت: دبیرخانه اوپک و اعضای اوپک‌پلاس و بازار نفت، هرگونه نتایج احتمالی اعمال سقف قیمت برای عرضه نفت روسیه را زیر نظر دارند،اکنون برای نفت روسیه و برای نفت اوپک، احتمال بروز یک رکود اقتصادی، مهلک‌تر از اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه است و در صورت وقوع رکود در اقتصاد آمریکا و اتحادیه اروپا، بازار با افت شدید قیمت‌های جهانی نفت مواجه خواهد شد که آسیب آن برای همه خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |