جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 111219 18:44 1399/06/15
سقوط بورس و فرصت طلبی دلال ها از اشتباهات دولتی

سقوط بورس و فرصت طلبی دلال ها از اشتباهات دولتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط بورس و فرصت طلبی دلال ها از اشتباهات دولتی

سقوط بورس و فرصت طلبی دلال ها از اشتباهات دولتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بورس روز گذشته بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت، اما شاخص کل هم وزن حدود یک درصد ریزش کرد، که این موضوع به معنی ادامه دار بودن ریزش سهام های کوچک این بازار است. ضمن این که شاخص کل فرابورس نیز با ۶۷ واحد کاهش به کانال ۱۷ هزار و ۲۹۰ واحدی ریزش کرد. قرمز پوش شدن شاخص هم وزن این احتمال را تقویت می کند که اصلاح بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

بهزاد احمدی نسب، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل ریزش بازار سرمایه گفت: در سال 99 شاهد بودیم بیشتر از این که سرمایه گذاران وارد بازار سرمایه شوند، دلالان در این بازار ورود کرده اند، زیرا این افراد به امید بازدهی 500 درصدی اقدام به خرید سهام می کردند. این دلال ها از هیچ فیلتری رد نشدند، زیرا دولت ورود به بازار سرمایه را بسیار آسان گرفت تا از این طریق بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

احمدی نسب بیان داشت: دولت باید اقداماتی را فراهم می کرد تا افراد تازه وارد به این بازار، از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبد گردان وارد این بازار شوند، زیرا مدیریتی که پشت این صندوق ها قرار دارد، کاملا حرفه ای و با سابقه و مورد تایید سازمان بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت با کاهش سود بانکی، یک نشانه به مردم فرستاد که سرمایه های درون بانک ها در حال نابود شدن است پس مردم سرمایه ها را از بانک خارج و بدون هیچ دانشی به بازار سرمایه منتقل کردند.

احمدی نسب با اشاره به این نکته که باید اصلاح شاخص کل بازار سرمایه اتفاق می افتاد، گفت: سهامی در بازار بود که قیمت آن 6 هزار تومان بود اما EPS  آن منفی 1000 بود، بنابراین، این سهم باید می ریخت. اعتقاد بنده این است که شاخص، بیشتر ازاین جای اصلاح دارد و پیش بینی من این است که شاخص تا ارتفاع یک میلیون و 500 هزار واحد اصلاح خواهد کرد. این اصلاح ها موجب خواهد شد تا دلالان از این بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که حمایت دولت از بازار سرمایه اشتباه دیگر دولت است، گفت: در هیچ جای دنیا بازار سرمایه از سمت دولت و حقوقی ها حمایت نمی شود، چرا که روند بورس را عرضه و تقاضا تعیین می کند و این دو باید به تعادل برسند. در حالی که در این شرایط حقوقی ها خیلی موفق بشوند می توانند یک یا دو هفته سهام بخرند، اما پس از گذشت این زمان، از سهام خارج خواهند شد. بنابراین با حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه شفافیت بازار از بین می رود.

احمدی نسب در پایان با اشاره به نشست سازمان بورس در پنج شنبه هفته گذشته گفت: نتایج و خروجی این جلسه تاثیری در بازار سرمایه نخواهد داشت چرا که این تصمیمات عملا جلوی خالص سازی بازار را گرفته است، اما دولت به دلیل این که تصمیم دارد دارا دوم را به قیمت بالا به مردم بفروشد تا بودجه خود را محقق کند،بنابراین دولت دست به هرکاری خواهد زد تا به اهداف خود در بازار سرمایه برسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |