جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13601 14:02 1394/04/05
سالامبور به چرم مهلت نمی‌دهد

سالامبور به چرم مهلت نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سالامبور به چرم مهلت نمی‌دهد

سالامبور به چرم مهلت نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به دلیل برگشت سریع سرمایه صادرات صورت می‌گیرد

عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم گفت: ارزش افزوده صادرات پوست به شکل سالامبور بسیار پایین است اما به دلیل برگشت سریع سرمایه و جمع‌آوری این محصول با هزینه اندک، سالامبور به کشورهای ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین و ... صادر می‌شود.

حسن نصیریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار تولید پوست دام که از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است، گفت: بر اساس این آمار، سالانه 18 میلیون جلد پوست گوسفندی اعم از کشتار صنعتی و غیرصنعتی تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین هشت میلیون جلد پوست بزی و 2.4 میلیون جلد پوست گاو، گاومیش، گوساله و شتر در طول سال در کشور تولید می‌شود.

عضو انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه حدود 85 تا 90 درصد از پوست گوسفندی تولید شده به شکل سالامبور و وت‌بلو صادر می‌شود، اظهار کرد: صادرات پوست به این دو شکل ارزش افزوده پایینی دارد؛ به طوری که اگر ارزش افزوده محصول نهایی را 100 درصد در نظر بگیریم ارزش افزوده صادرات سالامبور 10 درصد و وت‌بلو 15 درصد است.

به گفته نصیریان در بخش پوست بزی و گاوی کل محصول تولید شده در کشور سالانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش پوست گاوی کمبود نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ساختارهای لازم برای تبدیل پوست به چرم یا محصول نهایی فراهم نشده است، ادامه داد: با توجه به اینکه صادرات سالامبور برگشت سرمایه سریعی دارد بسیاری از افراد علاقمند هستند در این حوزه فعالیت کنند.

این عضو انجمن صنایع چرم ایران افزود: برای مثال سالامبور با هزینه اندکی جمع‌آوری می‌شود و به ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین و ... صادر می‌شود و برگشت سرمایه آن بسیار سریع است در حالیکه اگر بخواهیم پوست را به محصول نهایی تبدیل کنیم مشکلات زیادی سر راه وجود دارد و برگشت سرمایه نیز دیرتر انجام می‌گیرد.

نصیریان با بیان اینکه تبدیل چرم به محصول نهایی نیاز به ماشین‌آلات، نیروی انسانی و بازاریابی فروش دارد، اظهار کرد: باید سیاست کلی برای این صنعت تدوین شود تا بتواند ارزش افزوده را به اندازه محصول نهایی افزایش دهد.

وی صنعت چرم را یکی از صنایع اشتغالزا در کشور دانست و گفت: مسئولان همیشه از حمایت از این صنعت صحبت کرده‌اند اما هیچگاه این حمایت‌ها جنبه عمل به خود نگرفته است و به دلیل رسیدن به منافع سریع در بحث صادرات سالامبور، فعالان در چرم بیشتر به این سمت پیش رفته‌اند.

به گفته عضو انجمن صنایع چرم ایران، بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط در صنعت چرم به جز پوشاک و محصولات چرمی حدود پنج تا شش هزار نفر مشغول به کار هستند.

نصیریان همچنین درباره صادرات چرم محصولات چرمی، گفت: صادرات در حوزه چرم بسیار کم است اما در بخش محصولات چرمی فروشگاه‌هایی در خارج از کشور داریم که محصولات داخلی را در این کشورها به فروش می‌رسانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |