جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 199034 19:54 1401/09/15
سازمان ملل برای کاهش گرد و غبار در غرب آسیا همکاری می‏کند

سازمان ملل برای کاهش گرد و غبار در غرب آسیا همکاری می‏کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سازمان ملل برای کاهش گرد و غبار در غرب آسیا همکاری می‏کند

سازمان ملل برای کاهش گرد و غبار در غرب آسیا همکاری می‏کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هر از چند گاهی حجم متراکمی از ریزگرد توفان گردوغبار در بعضی از استان‏ها به راه می‎اندازد به حدی که آسمان استانهای غربی ‌را آجری کرده و دید افقی را به‌طرزی کم‌سابقه کاهش  می دهد و غبارهای ته نشین شده بر ریه مانع از نفس کشیدن می‏شود و  مدارس و دستگاههای مختلف را به تعطیلی می‏کشاند. متاسفانه به دنبال این قضیه مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان تا حد امکان نباید از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای بازباید به حداقل برسانند.

 به گزارش جهان اقتصاد، از منظر کارشناسان حوزه محیط زیست منشا گرد و غبار به کانون های خارجی و داخلی باز می گردد که باعث شدت بیشتر و افزایش ماندگاری این پدیده می شود. متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به روند رو به رشد خشکسالی و کاهش منابع آبی این پدیده نمود بیشتری داشته است. از این رو به نظرمی‏رسد با وجود تشکیل جلسات مختلف در استان‏ها مشکلات ریزگردها با زیرساخت های موجود در کشور قابل حل نباشد و باید از همه علوم دنیا و تجارب کشورهای دیگر به منظور کنترل موضوع گرد و غبار استفاده کرد.

در این زمینه دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار، اقدامات انجام شده توسط دبیرخانه این ستاد برای راه اندازی صندوق مشترک منطقه ای در غرب آسیا را تشریح کرد.

ایسنا نوشت: علی محمد طهماسبی بیرگانی در مراسم امضای سند «طرح آغازین همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا در راستای ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای» با نماینده  برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران - که در حاشیه برپایی همایش ملی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی در بندر سیراف بوشهر برگزار شد - اظهارکرد: متعاقب برگزاری کنفرانس تهران درخصوص انجام همکاری‌های محیط زیستی برای آینده‌ای بهتر در تیر ماه سال جاری و پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای مقابله با پدیده گرد و غبار به منظور پشتیبانی از اقدامات و فعالیت های اجرایی در سطح منطقه، ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با همکاری دفتر UNDP در تهران نسبت به تهیه «طرح آغازین همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا در راستای ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای» اقدام کرده است.

وی افزود: برای آغاز اعتباری به مبلغ ۷۰ هزار دلار از منابع دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در تهران و به همین میزان هم توسط دولت جمهوری اسلامی ایران (در مجموع۱۴۰ هزار دلار) تأمین شده است.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار تصریح کرد: در ادامه مقرر شد نسبت به انجام مذاکرات دوجانبه و چند جانبه با کشورهای منطقه در غرب آسیا اقدام و مشارکت آن‌ها درخصوص همکاری در راستای راه‌اندازی و تأسیس این صندوق فراهم شود.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: در مدت کوتاهی پس از انجام این اقدامات، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌های برخی از کشورها ابراز تمایل خود را برای مشارکت در تقویت صندوق و اختصاص منابع مالی به آن اعلام کرده‌اند، به‌طوری که حداقل منابع تخصیصی از سوی این نهادهای حمایت کننده در دو ماه گذشته که از آغاز این فعالیت می‌گذرد و در سال آینده میلادی بالغ بر یک میلیون دلار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که با انجام نشست‌های منطقه‌ای با کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای منطقه غرب آسیا در قالب طرح حاضر، منابع تخصیصی به صندوق مشترک منطقه‌ای مقابله با پدیده گرد و غبار به نحو چشمگیری افزایش و شروع بسیار مناسبی برای انجام اقدامات مشترک منطقه ای در زمینه مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار باشد که به تبع آن خسارت‌های ناشی از این پدیده به نحو چشمگیری کاهش یابد.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در ادامه گفت: در طرح آغازین ضمن انجام آسیب‌شناسی در نحوه ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار در چارچوب برنامه کاری منظم نسبت به برگزاری جلسات مشترک منطقه‌ای در قالب راه‌اندازی و ایجاد کارگروه فنی متشکل از کشورهای منطقه مطابق با تصمیمات متخذه در اعلامیه وزیران در تیرماه سال جاری اقدام خواهد شد.

طهماسبی بیرگانی افزود: از عمده‌ترین اقدامات و خروجی‌های دیگر طرح حاضر می‌توان به افزایش ظرفیت‌ها و بهبود شرایط فنی کشورهای منطقه به منظور پیش بینی، پایش و هشدار در زمینه توفان‌های ماسه و گرد و غبار، افزایش دانش و انتقال تجربیات فیمابین کشورهای منطقه به منظور مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه و انجام هماهنگی‌های بخشی و بین بخشی زیرمنطقه‌ای و منطقه‌ای به منظور سازگاری و کاهش اثرات توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان تاکید کرد: با انجام این اقدامات انتظار می‌رود که در قالب اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده و با مبنا قرار گرفتن پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در قالب برنامه عمل زیرمنطقه‌ای غرب آسیا، نقشه راه مناسبی برای اقدامات مشترک برون مرزی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود که با انجام این مهم و با اقدامات همه جانبه کشورهای مشارکت‌کننده، اثرات مخرب توفان‌های ماسه و گرد و غبار برون مرزی به نحو چشمگیری در منطقه کاهش خواهد یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |