جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119239 17:13 1399/08/20
ریزش هیجانی بازار سرمایه مانع اصلی رشد شاخص کل

ریزش هیجانی بازار سرمایه مانع اصلی رشد شاخص کل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریزش هیجانی بازار سرمایه مانع اصلی رشد شاخص کل

ریزش هیجانی بازار سرمایه مانع اصلی رشد شاخص کل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

گزارشات ۶ ماهه حاکی از آن است که اکثر شرکت‌های بازارعملکرد بسیار مناسبی را در فصل تابستان داشته‌اند. اگر بازار سرمایه شرایط عادی را داشت افزایش سود آوری شرکت های بورسی می توانست شاخص کل بازار سرمایه را به سمت فتح کانال های بالاتر بکشد. اما در شرایط کنونی به دلیل ادامه شرایط فروش هیجانی صنایع و شرکت های پربازده همچنان به سقوط خود ادامه می دهند.

با بررسی گزارش های فصلی در سامانه کدال متوجه خواهیم شد که بسیاری از صنایع و شرکت های بورسی در فصل تابستان درآمد بسیار خوبی داشته اند، به طوری که سود خالص و حاشیه سود خالص این شرکت ها افزایش چشم گیری داشته است.

به عنوان نمونه در شرکت های داروسازی به طور متوسط در سه ماه اخیر بازدهی منفی 25 درصدی را در تابلوهای بورس شاهد بودیم، اما درآمد فصلی داروسازها طی تابستان نسبت به بهار 43درصد رشد کرده است که نماد های دجابر، دتماد، درازک، دامین بهترین آن ها بوده اند.

با آمدن گزارش های فصل تابستان متوسط p.e ttm این شرکت های دارویی به 16.5واحد رسیده است که نزدیک بهp.e ttm  شاخص کل بازار است، اما با تداوم همین شرایط، دتماد، دامین، درازک، کاسپین، دلر به P.e ttm زیر10 رسیده اند.

جدا از رشد سودآوری شرکت های بورسی هرماهه شاهد صدور مجوز افزایش نرخ در نمادهای مختلف بورسی هستیم. به عنوان نمونه در آخرین مورد شرکت های قندی مجوز افزایش قیمت بیش از 10 درصدی را دریافت کرده بودند. همچنین قبل از قندی ها شرکت های کاشی سازی مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده بودند. این موارد موجب خواهد شد تا سودآوری شرکت های بورسی در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان افزایش چشم گیری خواهد یافت.

هر روز که می گذرد کلیت بازار سرمایه بنیادی تر می شود به طوری که هر ماهه شاهد رشد تولید و فروش و دریافت مجوز افزایش نرخ هستیم اما ریزش هیجانی بازار سرمایه جلوی رشد شاخص کل را گرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |