سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 139535 19:33 1400/02/07
رشد چشم‌گیر تولید و فروش غول‌های خودروسازی

رشد چشم‌گیر تولید و فروش غول‌های خودروسازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد چشم‌گیر تولید و فروش غول‌های خودروسازی

رشد چشم‌گیر تولید و فروش غول‌های خودروسازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

گزارش ماهانه فروردین‌ماه شرکت‌های بورسی یکی یکی در سامانه کدال در حال انتشار است، در این بین بررسی فروش فروردین‌ماه دو غول خودرو سازی کشور خالی از لطف نیست.

به گزارش جهان اقتصاد، در فروردین ماه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته هردو خودرو ساز بسیار خوب ظاهر شدند به‌طوری که شاهد رشد چند صد درصدی در فروش این شرکت‌ها بودیم.

بررسی گزارش کدال خودروسازی سایپا با نماد "خساپا" حاکی از آن است که این شرکت در فروردین ماه به فروش 2002 میلیارد تومانی دست یافته است که به نسبت  مدت مشابه سال قبل 222 درصد و نسبت به میانگین 12 ماهه سال گذشته 64 درصد رشد را نشان می دهد.

مقدار تولید و فروش تیبا در این ماه به ترتیب 19 هزار دستگاه و 22 هزار دستگاه گزارش شده که به نسبت فروردین سال 99 رشد 407 درصدی و 86 درصدی را تجربه کرده است.

نرخ فروش این محصول در فروردین ماه با افزایش 6 درصدی نسبت به اسفندماه به محدوده 86 میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

لازم به ذکر است قیمت سهم خودروسازی سایپا تا روز سه شنبه به 194 تومان رسیده است و در یک ماه گذشته 15 درصد افت کرده است.

در طرف مقابل بررسی گزارش کدال شرکت ایران خودرو با نماد "خودرو" حاکی از آن است که این شرکت در فروردین با رشد بیش از 20 درصدی نسبت به میانگین ماهانه سال 99 به درآمد فروش بیش از 4 هزار و 470 میلیارد تومانی دست یافته است، این در حالی است که  فروش شرکت در مدت مشابه سال گذشته 386 میلیارد تومان بود، یعنی رشد حدود 12 برابری.

همچنین ایران خودرو در این ماه حدود 33 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کرد که در قیاس با فروردین سال گذشته بیش از 110 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین میانگین تعداد تولید ماهانه شرکت در سال 99 حدودا 40 هزار دستگاه بود. ایران خودرو در این ماه بیش از 37 هزار دستگاه به فروش رساند که تقریبا در سطح میانگین فروش ماهانه سال 99 است.

نرخ فروش محصولات گروه پژو در فروردین با رشد حدودا 5درصدی نسبت به ماه اسفند به بیش از 113 میلیون تومان به ازای هر دستگاه رسیده است.

قیمت سهم این شرکت در روز گذشته به 206 تومان رسید که در بازه یک ماهه گذشته حدودا 20 درصد افت ارزش تجربه کرده است.

لازم به ذکر است تولید و فروش عالی در این دو شرکت در حالی روی می دهد که فروردین ماه شاهد ورود موج چهارم کرونا و افزایش مرگ و میر و همچنین افزایش تعطیلی‌ها در کشور بودیم. ضمن این که دو هفته اول فروردین ماه در تعطیلات عید نوروز قرار داشته ایم، با توجه به این شرایط رشد تولید و فروش در این دو شرکت چشم گیر بوده است. در پایان لازم به یاد آوری است که قرار بود تولیدات دو غول خودروسازی کشور برای تولید فروردین ماه به بعد افزایش نرخ دریافت کنند که ناموفق بود. افزایش قیمت حدود 5 درصدی که در گزارش اعلام شده است بنا به گفته مدیران به دلیل افزایش نرخ بیمه است نه تولیدات شرکت. همچنین بازار ارز به دلیل مذاکرات برجامی در حال طی کردن روند نزولی است و هرچه قدر که نرخ ارز کمتر شود به نفع دو غول خودرو سازی کشور خواهد بود



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |