سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 154652 18:39 1400/06/28
رشد بنیادی بازارسرمایه با وجود ریزش تکنیکالی

رشد بنیادی بازارسرمایه با وجود ریزش تکنیکالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد بنیادی بازارسرمایه با وجود ریزش تکنیکالی

رشد بنیادی بازارسرمایه با وجود ریزش تکنیکالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در شهریورماه شاهد اصلاح سنگین شاخص کل بازارسرمایه هستیم این اصلاح سنگین در شرایطی روی می دهد که از نظر بنیادی شرکت های بورس در حال افزایش سودآوری هستند.

به گزارش جهان اقتصاد، شاخص کل بورس توانسته بود تا سه هفته گذشته تا کانال یک میلیون و 575 هزار واحد تقویت شد اما سه هفته‌ای است که بازار روند اصلاح را در پیش گرفته است و در طی این مدت نزدیک به 10 درصد اصلاح کرده است.

اصلاح بازار سرمایه در حالی روی می‌دهد که بنیاد شرکت های بورسی در این ماه تقویت شده است به عنوان نمونه گروه شرکت های دارویی در این ماه دو بار موفق شدند تا مجوز افزایش قیمت در یافت کنند این افزایش قیمت از 100 درصد هم بیشتر است.

همچنین با نزول شاخص کل P/E شرکت های بورس تقویت شده است به عنوان نمونه ریزش نماد های صنعت پالایشگاهی موجب شده است تا   P/E فوروارد این شرکت ها به محدوده زیر 6 واحد برسد.

همچنین اصلاح نماد های فلزات اساسی موجب شده است تا P/E  فوروارد برخی از این شرکت ها محدوده زیر 5 واحد دست یابد.

یکی دیگر از ایتم های بنیادی شرکت های بورسی خروج شرکت ها از نرخ گذاری دستوری است تا کنون این امر در صنایع دارو، سیمان و فلزات اساسی تا حدودی محقق شده است و دیر یا زود سایر کالاها نیز از قیمت گذاری دستوری خارج می شوند.

ریزش شاخص کل بورس از نظر تکنیکالی آینده بازارسرمایه را تیره کرده است به زطوری در دو روز ابتدایی معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری مجموعا حدود 5 درصد شاخص کل بازار سرمایه ریزش کرده است.

در حال حاظر حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام روند کاهش دارد و میانگین هفتگی معاملات خرد- ارزش معاملات هفته پنجم شهریور ماه 1400  به شش هزار و 197 میلیارد تومان رسیده است. که این خبر بسیار بدی برای بازار سرمایه است. فقط در روز گذشته مجموعا مبلغ 925 میلیارد تومان خروج حقیقی از بازار داشته ایم. این موضوع موجب شد تا شاخص کل بازار بورس در روز ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحد کاهش یابد تا به کانال یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی قرار گیرد. در این روز بیش از هفت میلیارد و ۲۱۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۱۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. در کنار شاخص کل شاخص هم‌وزن نیز روند نزولی داشت و با هشت ‌هزار و ۹۳۸ واحد کاهش به ۴۳۱ هزار و دو واحد دست یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |