سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 154267 18:36 1400/06/24
دستکاری در طبیعت به بهانه آب

دستکاری در طبیعت به بهانه آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دستکاری در طبیعت به بهانه آب

دستکاری در طبیعت به بهانه آب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در میان هیاهوی مدافعان و مخالفان استفاده از آب‌های‌ژرف؛ جنبه‌های زیست‌محیطی این موضوع آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است، محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار، درباره چالش‌های زیست محیطی این اتفاق با ما گفت‌وگو کرده است که با هم می‌خوانیم.

این کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایدار بیان کرد: از آب‌های‌ژرف تحت‌ عنوان ذخایر استراتژی زیرزمینی نام برده می‌شود و هر کشور و سرزمینی مجاز است بین 15 الی 20 درصد از این آب‌ها را استفاده کند.

** اثرات استفاده از آب‌های‌ژرف

محبوب فر افزود: آب‌های‌ژرف برای مواقع اضطراری استفاده می‌شود و باید در لایه‌های 500 الی 3هزارمتری در اعماق زمین وجود داشته باشد تا از فرونشست زمین و جابه جایی صفحات در اعماق زمین و بروز زلزله جلوگیری کند و این آب‌ها در تعدیل دمایی در اعماق زمین اقدام می‌کند چراکه به آن آب‌های آذرین و فسیلی گفته می‌شود.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: پیش از انقلاب در مناطقی از ایران چاه‌های آرتزین دیده می‌شد و پس از حفراین چاه‌ها به آب می‌رسیدند و همزمان با توسعه شهری و ناپایدار به چاه‌های آب تبدیل شدند یعنی چاه‌های آبی که بین 100 الی 300 متر حفر می‌شد و آب‌های زیرزمینی را استخراج می‌کرد. حال ما منابع آب را مصرف کردیم پس از آن به سمت مصرف آب زیرزمینی روی آوریم که این منابع آب زیرزمینی همین چاه‌های حفر شده در گذشته بود و همچنین چیزی که تحت عنوان قنات یا چشمه از آن یاد می‌کنیم.

** منابع آب زیرزمینی خشک شدند

محبوب‌فر عنوان کرد: درحال حاضر منابع آب زیرزمینی خشک شدند به طور مثال در منطقه چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه‌وبویراحمد یا شمال کشور چشمه‌ها یا خشک شده یا حجم آب خروجی آن کاهش یافته است. در مرکز کشور بسیاری از قنات‌ها از بین رفتند حتی در شهری مانند تهران قنات‌ها تغییرکاربری پیدا کرده و ساختمان‌سازی را انجام دادند، مشابه این وضعیت حتی در اصفهان، شهرکرد، کرمان، یزد هم مشاهده می‌‌شود.

وی عنوان کرد: پس از مصرف منابع آبهای زیرزمینی استفاده از منابع آب‌های ژرف عنوان شد.

** حفر چاه‌های ژرف به بهانه آب دستکاری در طبیعت است

به گفته عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، حفر چاه‌های ژرف به منظور دستیابی به منابع آب سرزمینی دستکاری در طبیعت است وحفر چاه‌های غیرمجاز ومدیریت غلط آب محسوب می‌شود به بحران کم‌آبی در ایران دامن می‌زند.

** استحصال آب‌های‌ژرف به حل بحران آب کمکی نمی‌کند

وی یادآور شد: وزیر نیرو گفته است که با حفر این چاهها با بحران گسترده کم‌آب مقابله کند و عنوان کرده که با حفر چاه‌های ژرف در مناطق کویری ایران ایده‌ای دارد در صورتی که ما به عنوان کارشناسان حوزه آب و کارشناسان بحران‌های محیطی معتقد هستیم که استحصال آب‌های‌ژرف به حل بحران آب کمکی نمی‌کند و معضل دیگری تحت عنوان زلزله، فرونشست زمین و فرسایش خاک ایجاد می کند.

محبوب فر اظهار کرد: حفر چاه های ژرف به تغییر اقلیم می‌انجامد و به موجب این وضعیت باید منتظر وقوع آتش‌سوزی‌ها در تالاب‌ها جنگل‌ها و سایر عرصه‌های طبیعی کشور بود زیرا در داخل کشور ایران تغییر اقلیم محسوس است و همین تغییر اقلیم به آتش‌سوزی منجر می‌شود به دلیل این که درجه حرارت افزایش یافته و از سوی دیگر رطوبت نیز کاهش می‌یابد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: اگر در برابر استخراج آبهای سرزمینی یا آب‌های‌ژرف مقاومتی صورت نگیرد، تغییر اقلیم  در کشور تشدید می‌شود و در آینده از کودکان تا بزرگسالان از نظر اقتصادی و معیشتی و دسترسی به موادغذایی در معرض تهدید قرار می‌گیرند.

**خطر افزایش استخراج آب‌های‌ژرف در کشور

وی تصریح کرد: استخراج آب‌های‌ژرف متاسفانه در کشور از حالت 15درصد تا 20درصد به بالاتر از 60درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که در بسیاری از مناطق شهری در کشور با بحران کمبود آب در تابستان مواجه بودیم و برای رفع کمبود آب حفر چاههای ژرف با عمق 500 الی 3هزار متر انجام شد. این آب‌های‌ژرف به سطح زمین انتقال پیدا کرده و وارد تصفیه خانه‌های کوچک مقیاس شده و یک کلراسیون روی آن‌ها انجام شده و مجدد این آب‌ها را به شبکه آب شهری بازمی‌گردانند و مردم استفاده می کنند. این که مردم عنوان می‌کنند کیفیت آب‌ها نسبت به گذشته متفاوت شده به دلیل آب‌های‌ژرف است که کلر زنی روی آن انجام شده و در اختیار مردم قرار می گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |