سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 12751 13:47 1394/02/28
در کنفرانس خبری با همتای مجارستانی‌اش  ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم

در کنفرانس خبری با همتای مجارستانی‌اش ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در کنفرانس خبری با همتای مجارستانی‌اش  ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم

در کنفرانس خبری با همتای مجارستانی‌اش ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در دیدار صبح روز دوشنبه خود با محمد جواد ظریف درباره مسایل دو جانبه و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور در کنفرانسی خبری حضور یافتند.

ظریف در این کنفرانس خبری گفت: امکان گسترش روابط دو جانبه بین ایران و مجارستان وجود دارد.

وی همچنین گفت: پروتکل الحاقی اجازه بازرسی‌های بی‌رویه از مراکز هسته‌ای کشورها را نمی‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه نظر شما در رابطه با اظهارات مقامات کشورمان در مورد تغییر مواضع آمریکایی‌ها از مذاکرات لوزان تا امروز چیست، گفت: برداشت‌های گوناگونی از مواضع مذاکراتی ایالات متحده مطرح شده است. ما از ابتدای مذاکرات اصرار کردیم که هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نخواهیم پذیرفت و اصرار داریم همان‌طور که پس از لوزان هم اعلام کردیم که چارچوب‌های تعیین شده و چارچوب‌هایی که مشترکا برای پاسخ به موضوعات مورد بحث در لوزان به آن رسیدیم که نتیجه بیش از ۱۸ ماه مذاکره سنگین و طولانی بود را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: لازم است که این چارچوب‌ها که به نفع همه طرف‌ها و به نفع جامعه بین‌المللی و مفید برای کنار گذاشتن این بحران ساختگی است پیگیری شود تا به نتیجه نهایی در قالب یک توافق برسند. ما اعتقاد داریم چنین کاری کاملا ممکن است و معتقد هستیم که زیاده‌طلبی و زیاده‌خواهی تنها باعث طولانی‌تر شدن مذاکرات می‌شود و هیچ نتیجه‌ای برای طرفی که زیاده‌خواهی می‌کند به دنبال نخواهد داشت.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با برخی اظهارنظرها برای دسترسی به محل‌های نظامی مانند پارچین و موضع ایران در قبال این اظهارنظرها با بیان اینکه ما اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات عمومی آمادگی شفاف‌سازی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای خود را دارد، گفت: البته این روزها بحث‌های مربوط به دسترسی و نظارت به صورت هیجانی از سوی برخی مقام‌های غربی برای آرام کردن برخی گروه‌های فشار بیان شده است و طبیعتا پاسخ مناسبی را از سوی مسئولان ایرانی هم دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که توافقی شکل بگیرد و پروتکل الحاقی بر اساس مقررات کشور و با توجه به چارچوب‌های موجود در کشور به صورت داوطلبانه اجرا شود، کاملا مشخص است. پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی‌رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی‌کند و یک چارچوب قاعده‌مند و قانون‌مند را فراهم می‌کند و امروز در نزدیک به ۱۲۴ کشور این پروتکل الحاقی در حال اجرا است.

ظریف تاکید کرد: مقررات موجود مانع سوء استفاده از این‌گونه دسترسی‌ها می‌شود که درواقع بازرسی نیست بلکه دسترسی است و چارچوب‌های آن کاملا مشخص و مدیریت شده است. زمانی که پروتکل الحاقی در دهه ۹۰ میلادی مورد بررسی قرار گرفت راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اینکه این دسترسی‌ها به اسرار کشورها باشد در نظر گرفته شده است زیرا حتی اسرار اقتصادی کشورها در حوزه‌های مختلف نیز می‌تواند اسرار آنها محسوب شود چرا که بسیاری از کشورها فناوری غنی‌سازی و یا سایر فناوری‌های هسته‌ای‌شان جزو اسرار هسته‌ای این کشورها محسوب می‌شود و نیازی نیست که به خاطر پروتکل الحاقی نگرانی امنیتی داشته باشند. حتی برخی کشورها در حوزه صنعتی نیز با یکدیگر رقابت دارند و نمی‌خواهند اسرارشان فاش شود به همین دلیل چارچوب‌های قانون‌مندی را تدوین کردند برای اینگونه نظارت‌ها و شفاف‌سازی‌ها. طبق چارچوب‌های مشخص شده هم کشورها می‌توانند اطمینان داشته باشند که اسرارشان حفظ می‌شود و هم آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های هسته‌ای کشورهای عضو پروتکل الحاقی کاملا صلح‌آمیز است و فعالیت غیرصلح‌آمیزی وجود ندارد.

وی افزود: دستیابی به چنین نتیجه‌گیری نیازمند نقض حاکمیت یا نقض مقررات و موازین امنیتی و صنعتی کشورهای مختلف نیست کما اینکه ۱۲۴ کشوری که امروز پروتکل الحاقی در آنها اجرا می‌شود همگی نگرانی‌هایی از فاش شدن اسرار نظامی و امنیتی دارند ولی این نگرانی‌ها در چارچوب پروتکل مورد توجه قرار گرفته است و ما هم بارها گفته‌ایم که همکاری ما با جامعه بین‌المللی در چارچوب مسائل کشور و در چارچوب امنیت ملی کشور است و ما فراتر از آن اجازه دخالت در کشورمان را نخواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح چهار ماده ای کشورمان برای حل بحران یمن تا کنون چه تاثیری داشته است، گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرد که این منطقه اولویت سیاست خارجی ما است . ما اعتقاد داریم که روابط صلح آمیز در منطقه و کم کاری با کشورهای منطقه برای کلیه کشورهای منطقه قابل اجتناب است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با سابقه دراز مدت خویشتن‌داری و یک دیدگاه مبتنی بر اعتماد به نفس و خودباوری با همسایگان خود در منطقه رفتار کرده است و این رفتار را ادامه داده است . ما اعتقاد داریم که کشورهای منطقه باید نقش اساسی در تامین امنیت منطقه ایفا کنند و در این حرکت حذف بازیگران مهم خلیج فارس نتیجه ای جز ناامنی در این منطقه نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به توصیه ایران به کشورهای منطقه گفت : ما به همسایگانمان توصیه کردیم تا با دیدگاه واقع بینانه و مبتنی بر واقعیت های جغرافیایی و علقه های فرهنگی و مذهبی در منطقه از اقداماتی مانند آنچه که امروز در یمن جریان دارد که فقط به نفرت و خون ریزی در منطقه دامن می زنند و زمینه را برای همکاری در آینده ناکارآمد می‌کند خودداری کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |