سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 134697 19:28 1399/12/05
جولان مافیای مسکن در تعیین قیمت‌ها

جولان مافیای مسکن در تعیین قیمت‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جولان مافیای مسکن در تعیین قیمت‌ها

جولان مافیای مسکن در تعیین قیمت‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش جهان اقتصاد از «بازارسیاست‌زده مسکن»در ایران

فریده خدادادی- امروز تهیه مسکن یکی از مسایل مهم و اساسی است و رکود در آن به ویژه در ایام کرونا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است و از سوی دیگر افرادی سودجو نیز از آن منتفع شدند.

به گزارش جهان اقتصاد، رکود به شرایطی گفته می‌شود که در آن فعالیت‌های اقتصادی جامعه برای مدت‌زمانی بیشتر از چند ماه با افت زیادی روبرو می‌شود یعنی همین وضعیتی که در ماه های اخیر در حوزه مسکن شاهد هستیم و در هر لحظه امکان اینکه یک شوک، روند بازار را تحت تأثیر قرار دهد وجود دارد.

از طرفی با افزایش قیمت مسکن، اجاره‌بها نیز به‌عنوان عاملی تأثیرپذیر از قیمت مسکن، افزایش یافته است. این افزایش چندین برابری قیمت مسکن درحالی اتفاق افتاد که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش‌یافته است بنابراین با کاهش تقاضا رکود در بازار مسکن به وجود می آید. درواقع، قیمت مسکن روزبه‌روز از قدرت خرید مردم فاصله گرفته و این مسئله خودش را به شکل کاهش محسوس معاملات نشان داده است. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و همچنین روند چشمگیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار تلاطم قیمتی زمین و مسکن باعث شده با وضعیت نامعلومی در حوزه مسکن مواجه باشیم.

افت‌وخیزهای شدید قیمت مسکن به‌خصوص حباب ناشی از جهش قیمت‌ها در بازار،‌ معاملات ملک را با نوسانات بزرگ روبه‌رو کرده و محیط ناامنی در بازار ساخت‌وساز به وجود آورده است.

باید دانست که بخش مسکن یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است که علاوه بر اشتغال در بحث تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر بسیار واجد اهمیت است و رکود آن از رونق این بخش می کاهد.

در این باره با مسعود نجفی قدسی ، کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت و گویی ترتیب داده شده است که در ادامه به سمع و نظر مخاطبان این حوزه می رسد.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن اظهار کرد: با توجه به این که شرایط اقتصاد ایران یک شرایط اقتصادی محض محسوب نمی شود و بسیاری از فاکتورهای اقتصادی ما به طور کامل به مباحث سیاسی وابسته هستند ، متاسفانه نمی توان از اقتصاد ایران در حوزه مسکن  تحلیل درستی را ارایه کرد حتی پیش بینی های کارشناسان و اقتصاددانان حوزه مسکن صحیح نیست زیرا مبنای اقتصادی صحیحی ندارد و صرفا گمانه زنی است .

نجفی قدسی افزود: با توجه به این که بسیاری از فاکتورهای جامعه کنونی مباحث اقتصادی و سیاسی به هم تنیده است، اقتصاد نمی تواند نظر مستقل داشته باشد و باید دید که بسیاری از مسایل سیاسی چگونه خواهد بود و چگونه بر اساس آن چارچوب اقتصادی بسته خواهد شد.

 به گفته وی، حوزه اقتصاد در ارتباط با مسایل حوزه مسکن در ایران کاملا مسکوت است .

**   سکوت مسکن تا خرداد ماه 1400

این کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: با توجه به این که دولت دوازدهم هیچ حرکتی را در زمینه مسکن انجام نداد و صرفا فضای اقتصادی ما یک فضای منتظر است یعنی به عقیده بنده، وضعیت مسکن تغییری نخواهد کرد و تا عید نوروز نیز به همین منوال پیش می رود و مسکن تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 در رکود و سکوت خواهد بود.

نجفی قدسی افزود: پس از برگزاری انتخابات تقریبا مسکن جهت گیری خود را پیدا می کند اما به عقیده بنده از هم اکنون تا خردادماه سال آینده وضعیت مسکن همین طور پیش خواهد رفت به گونه ای که با روند افزایشی و کاهشی مواجه نخواهد بود و صرفا رکود مشاهده می شود و معاملاتی در حوزه مسکن صورت نمی گیرد زیرا همه در حالت انتظار بسر می برند.

** مسکن کشور در اختیار مافیا است!

وی اظهار کرد: با توجه به این که مسکن کشور در اختیار مافیا است و متاسفانه این مافیا هم در دولت وجود دارد و هم در بخش غیر دولتی، یعنی می توان عنوان کرد مافیای دولتی و خصوصی هر دو دستشان در دست یکدیگر است و سعی در ایجاد بحران در حوزه مسکن دارند و در صدد هستند که بنا به دلایل مختلف شوک هایی را به بازار مسکن وارد سازند تا وضعیت مسکن به سمت افزایش میل پیدا کند و منافع خود را از این طریق دنبال می کنند اما تمام این موارد کاذب است و بازار مسکن واقعی نداریم زیرا در کشور قیمت مسکن را تنها این مافیا تعیین می کنند.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن تصریح کرد: دولت چه بسا علاقه مند به حضور مافیای مسکن است! و خود نیز منافعی را از این مافیا کسب می کند. از طرفی مافیا می تواند شوکی را برای افزایش قیمت ایجاد کند و بازار کشش لازم برای این مساله نخواهد داشت و در یک التهاب بدی قرار دارد که از زخم افزایش قیمت گذشته رنج می برد. بعید به نظر می رسد بتواند دوباره تحمل یک شوک سنگین دیگر در حوزه پرش قیمتی داشته باشد.

نجفی قدسی گفت: پس از خرداد ماه باید دید دولت جدید پس از روی کار آمدن با چه نوع  بینش و نگرشی نسبت به حوزه مسایل داخلی و بازار مسکن اقدام خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در کشور بازارها با هم در ارتباط هستند یعنی نسبت به یکدیگر تاثیر متقابل دارند به طور مثال هنگامی که بازار خودرو با افزایش قیمت رونق خاصی مواجه می شود، سرمایه ها به سمت خودرو سوق پیدا می کند و در مقابل هنگامی که بازار خودرو، سکه و... به دلایلی راکد شده و به دلایل مختلف جلو این بازار گرفته می شود، سرمایه خرد و سرگردان مردم به سمت بازار مسکن روانه می شود و التهاب ناشی از آن تقاضای کاذب ایجاد می کند.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: در سال های متمادی عرضه مسکن نسبت به تقاضا پایین و بالعکس تقاضا نسبت به عرضه بالا بوده است و به محض ایجاد التهاب با شوکی مواجه می شود که قیمت ها را بالا می برد.

** بورس حباب بود!

نجفی قدسی با بیان اینکه سرمایه های سرگردان در یک بازه زمانی به سمت بورس روانه شد، افزود: به عقیده بنده بورس هیچ گاه یک واقعیت صحیح به دنبال نداشته است و صرفا حباب بود که دولت ایجاد کرد که بسیاری  از افراد نیز در این مسیر بازنده شدند بسیاری از آگاهان در ابتدای رشد بورس پیش بینی می کردند که بورس حالت انفجاری پیدا کند و پس از آن سقوط وحشتناکی داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد پول به مثابه آب است و به محض یافتن سراشیبی مناسب خود به خود به سمت آن سراشیبی حرکت می کند.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: متاسفانه در فرهنگ ایرانی ها، مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای تلقی می شود و سرمایه گذاری در حوزه مسکن مرسوم است در نتیجه افراد تا می توانند زمین و خانه خریداری می کنند و به دنبال این نگاه با مشکلات این حوزه مواجه هستیم و اگر این نگاه از بین برود، بسیاری از تلاطم های ایجاد شده مسکن در حوزه اقتصاد از بین می رود.

به گفته نجفی قدسی در حوزه اقتصاد ایران گاهی اوقات حرکت ها وارونه است یعنی گاهی مشاهده می شود، ملزومات ساخت یک وسیله از خودرو، مسکن و... افزایش می یابد اما قیمت نهایی خود آن کالا در بازار کاهش پیدا می کند و آن هم به دلیل متفاوت بودن فاکتورهای ما در اقتصاد نسبت به سایرین است.

وی گفت: اگر قیمت مصالح ساختمانی به شدت افزایش پیدا کند، ممکن است تا حدی در قیمت مسکن تاثیرگذار باشد اما بحث سیاست گذاری های مافیای مسکن، بیشترین عاملی است که بازار مسکن از آن تاثیر می پذیرد و این مافیا متاسفانه در وزارت مسکن دولت و هم بخش خصوصی وجود دارد و با اتحاد یکدیگر شوک وحشتناکی را دربازار مسکن وارد می سازند.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن با بیان این که نمی توان در ایران زمانی را برای خرید مسکن پیش بینی کرد، گفت: همه ساله  با توجه به فرآیندهای اقتصادی حوزه مسکن، گمانه زنی هایی از سوی کارشناسان این حوزه وجود دارد مبنی بر این که اردیبهشت ماه  و خرداد ماه زمانی است که مسکن در یک خواب بسر می برد و ممکن است مسکن با افت قیمت مواجه شود.

وی افزود: گمانه زنی بنده نیز طوری است که در اردیبهشت و خرداد مسکن شرایطی خواهد داشت که می توان برای خرید خانه اقدام کرد و شاید از پایین ترین قیمت برخوردار باشد و بازار روی خوشی به خریدار نشان خواهد داد اما پس از خرداد ماه و جریان انتخابات نمی دانیم که اوضاع به چه صورت خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |