جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 110872 15:53 1399/06/12
تولید فولاد ایران 9 درصد رشد کرد

تولید فولاد ایران 9 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید فولاد ایران 9 درصد رشد کرد

تولید فولاد ایران 9 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، خداداد غریب‌پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران کاشان تصریح کرد: میانگین محصولات فولادی کشور ۶ ماهه سال ۲۰۲۰ در جهان ۱۰ درصد افزایش یافت که بیشترین رشد دنیا را داشت و در همین ماه گذشته با تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد، رتبه ایران از ۱۰ به ۹ ارتقا یافت و بالاتر از بسیاری کشورها قرار گرفت.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه نخست جهان با تولید ۱۵ میلیون تن آهن اسفنجی، افزود: با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت کرونا به واقع تولید در بخش مهمی از صنایع فلزی جهش داشت و با حمایتی که از صنایع می‌شود، شاهد تداوم آن خواهیم بود.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: سال گذشته ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفته که امسال به لحاظ مصرف بالای داخل، کاهش داشتیم اما در مس شاهد رشد بودیم و امیدواریم با تنظیم بازار داخل، صادرات فولاد نیز به شرایط سال گذشته بازگردد.

وی با اشاره به تنوع محصولات صادراتی از ورق تا شمش، اضافه کرد: میانگین صادرات محصولات فولادی ایران بالای چهار میلیارد دلار است که سهم مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور دارد. غریب‌پور در ادامه اظهار داشت: ایمیدرو سازمانی توسعه‌ای است که این رویکرد از مرحله اکتشاف آغاز می‌شود و بر این اساس ۱۶۰ درصد رشد اکتشافات در سال ۹۷ و ۹۸ نسبت به کل فعالیت‌های اکتشافی پیشین داشتیم.

وی گفت: نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بنگاه‌های بزرگ مرتبط با صنایع معدنی مانند مس و فولاد داشتیم و در زمینه تامین مالی، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی از ۱۵۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان را شاهد بودیم که نقش مهمی در تامین مالی معادن کوچک و متوسط خواهد داشت.

به گفته رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در صادرات مدل تجاری تولیدی به اجرا درآمد به ۱۰۰ درصد رشد صادرات مس در سال گذشته و ۳۷ درصد رشد فولادی‌ها منجر شد.

وی افزود: رویکردی توسعه‌ای بزرگی نیز در حفاری و اکتشاف مبنی بر رسیدن به یک میلیون متر حفاری در پیش گرفته شد، چرا که ۷۰ هزینه‌ها را حفاری تشکیل می‌دهد و سخت‌ترین کار است که نیاز به فناوری‌های نوین دارد و تلاش داریم در کوتاه مدت محقق شود.

غریب‌پور در مورد توسعه زیرساخت‌ها نیز بیان کرد: زیربنای معادن به ویژه در بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و بندری به ۹ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که با توجه به طرح جامع فولاد ۵۵ میلیون تنی، خود صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه به موضوع ورود کردند و اعتبار ایمیدرو هم از ۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ با حدود ۵۰ برابر شد، به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی تشریح کرد: تمرکز بر مساله محوری نیز در بحث آموزش و پژوهش در راستای برطرف شدن نیازها مد نظر بود و حتی کنسرسیومی از دانشگاه‌ها تشکیل شد؛ چرا که مسائل چند بعدی و نیازمند بررسی از جنبه‌های گوناگون است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: امسال در بعد پژوهش، قراداد با دانشگاه‌ها و حمایت از پایان‌نامه‌ها ۵۰ درصد بیش از سال گذشته اقدام شد و هشت قرارداد پژوهشی و ۱۰ مورد حمایت از پایان‌نامه‌ها داشتیم.

وی اضافه کرد: در زمینه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بود نیز از ۱۰ مورد پایان‌نامه آموزشی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا حمایت می‌کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |