جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 146074 18:45 1400/04/04
تراژدی بی‌پایان افزایش نرخ اجاره‌بها برای مستاجران

تراژدی بی‌پایان افزایش نرخ اجاره‌بها برای مستاجران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تراژدی بی‌پایان افزایش نرخ اجاره‌بها برای مستاجران

تراژدی بی‌پایان افزایش نرخ اجاره‌بها برای مستاجران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-کم کم به روزهای نقل و انتقالات و جابه‏جایی مستاجران برای یافتن خانه‏ای مناسب یا تمدید قراردادهای اجاره نزدیک می‏شویم، موضوعی که برای بسیاری از مستاجرین در شرایط دشوار کنونی ناراحت کننده است چرا که دایما در نگرانی یافتن خانه‌ای مناسب با حداقل درآمد خود به سر می‏برند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ تابستان باشد یا زمستان تقاوتی ندارد هنگامی که موعد قرارداد اجاره فرا رسد باید مستاجرین گوش به زنگ باشند که صاحبخانه خبر تمدید قرارداد را به شرط افزایش اجاره‌بها بدهد یا اگر با هم به توافقی نرسیدند مستاجر بینوا نیز بار دیگر با کوله‌باری از اندوه و نگرانی  به بنگاه و مشاور املاک‏های مختلف سربزند تا شاید در میان حجم انبوهی از فایل‏ها درگوشه ای از شهر بتواند خانه‌ای متناسب با درآمد خود پیدا کند. این گونه است که خانه به دوشی مستاجرین و افزایش سرسام آور اجاره‏ها ادامه دارد. از طرفی دولت وام ودیعه مسکن را مطرح می‏کند که آن هم با مشکلات مربوط به خود همراه است و باید پرسید در این شرایط اقتصادی دشوار که کرونا هم بر تلخی بیشتر آن افزوده است چرا راه حلی برای یک لحظه اطمینان‌خاطر مستاجرین توسط متولیان امر اندیشدیده نمی‎شود؟ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم تمام شد و مردم منتظر تحقق وعده‌های رییس جمهور منتخب برای علاج این درد کهنه هستند.

 خبرنگارجهان اقتصاد در ادامه بررسی این موضوع با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشوربه گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: در خردادماه سال جاری تمامی کشور تحت تاثیر جریان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر قرار گرفته بود و رصد حاصل از بازار مسکن حاکی ازاین بود که تمام مردم منتظر اتفاقات پس از اتمام انتخابات و برجام که ارتباط مستقیمی با اقتصاد کلان دارد، هستند.

** فایل‏های اجاره به تعداد نیاز بازار مسکن موجود نیست

پورحاجت بیان کرد: تاکنون با توجه به اخباری که در رسانه‏ها در حوزه برجام منتشر شده است، گشایش‏هایی در این باره رخ داده واز سوی دیگر تکلیف ریاست جمهوری نیز مشخص است اما رصد بازار مسکن از ناکافی بودن تعداد فایل‏های اجاره مسکن به تعداد نیاز این بازار حکایت دارد وامروز بخش استیجاری در شرایط بسیار دشواری به سر می‏برد، همان طور که از فروردین امسال این وضعیت پیش‌بینی شده بود.

** تمهیدات دولت پاسخگوی بازار نیست

وی افزود: در حال حاضر نرخ اجاره بها به شدت افزایش یافته است و شرایط  اجاره برای بخش قابل توجهی از جمعیت کشور که بالغ بر 6 میلیون خانواراست، شرایط بسیار سختی است. از طرفی تمهیدات اعلام شده ازسوی دولت پاسخگوی بازار مسکن و بخش اجاره‌داری نیست حتی تمهیدات بخش خرید و فروش نیز مشاهده نمی‏شود.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشورافزود: امروز با یک وزارتخانه‎ای درحوزه راه وشهرسازی مواجه هستیم که دوراندیشی آن در حوزه بازار مسکن سرانجام مشخصی را برای بخش مسکن فراهم نکرده است و امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که مردم در شرایط بسیار سختی به سر می‏برند .

پورحاجت مدعی شد: وزارت و راه وشهرسازی با گفتار درمانی و فرافکنی در صدد این است که بازار مسکن را به سمت وسوی دیگری سوق دهد.

به گفته وی، ضعف قدرت نقدینگی مردم در بازار مسکن و مسایل معیشتی درکشور به عنوان مهم‌ترین عامل در زندگی مردم به حساب می‎آید.

** عدم همخوانی رشد اجاره بها با شعارهای دولت و بازار مسکن

پور‌حاجت با اشاره به آغاز فصل نقل و انتقالات مستاجران گفت: در این شرایط امکان افزایش معاملات مسکن وجود دارد اما رشد میزان اجاره را نیز شاهد هستیم که با شعارهای دولت و بازارمسکن همخوانی ندارد.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان گفت: وزارت راه وشهرسازی برنامه‌ای برای تولید مسکن ندارد به طوری که در دو سال گذشته در یک پروپاگاندای رسانه‌ای اعلام کرده است که 400 هزار واحد مسکونی احداث می‎شود که خبری از این واحدهای مسکونی نیست البته شاید در این باره برنامه‌ریزی شده باشد اما 400 هزار واحد مسکونی که دولت قراربود در دو سال گذشته تولید کند، شرایط آن فراهم نیست و این تعداد واحد مسکونی تکاپوی نیاز بخش مسکن کشور را ندارد.

پورحاجت عنوان کرد: امروزه در حوزه مسکن مصرفی، بازآفرینی شهری، حاشیه‌نشینی برنامه‌ریزی نشده است و در حوزه اجاره‌داری نیز برنامه مشخصی وجود ندارد.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشورافزود: دولت جدید صحبت‏هایی در حوزه مسکن بیان کرده است و افق روشنی را برای این بازار ترسیم کرده است و باید منتظربود که چه اتفاقاتی در انتظار این بازار خواهد بود!

وی بیان کرد: درهشت سال فعالیت دولت روحانی، در چهار سال اول برنامه‏ ریزی در حوزه مسکن دنبال شد، اگرچه موفقیتی حاصل نشد؛  در چهارسال دوم هیچ افقی دربازار مسکن مشاهده نشد و مهم‌ترین گزینه برای وزارت راه و شهرسازی در حوزه برنامه ریزی، سم‌پاشی در بازار مسکن و سم‌پاشی برای مردم برای عدم حضور در بازارمسکن بوده است.

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، بازار مسکن همچنان فعالیت خود را ادامه می‏ دهد و تولید مسکن به حداقل رسیده است؛ بنگاه‎های اقتصادی بخش مسکن در حال ورشکستگی هستند و انگیزه سرمایه‏گذاری در این حوزه کاهش یافته است. با وجود سیاست‏ها و برنامه‌های نادرست این حوزه بخش گسترده‌ای از فعالان بخش مسکن از این بازار خارج شدند بنابراین می‏توان گفت سرمایه‏گذاری در حوزه مسکن کار بسیار پرریسک و پرخطری است که موارد فوق شرایط بسیار سختی را برای آینده بازار مسکن رقم می ‏زنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |