شنبه 22 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 173303 12:39 1400/12/03
برای پیوستن عمان به موافقتنامه چابهار توافق اولیه شد

برای پیوستن عمان به موافقتنامه چابهار توافق اولیه شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برای پیوستن عمان به موافقتنامه چابهار توافق اولیه شد

برای پیوستن عمان به موافقتنامه چابهار توافق اولیه شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، بهروز آقایی درباره تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی ایران و عمان و استفاده از ظرفتی‌ها بندر چابهار در این تفاهم‌نامه اظهار داشت: همکاری با کشور عمان می‌تواند منجر به استفاده از ظرفیت‌های بیشتری از بنادر سیستان و بلوچستان شود. در حال حاضر تجارت دریایی کشور عمان 54 میلیون تن است که این عدد 41 درصد تجارت دریایی ایران محسوب می‌شود و مامی‌توانیم تجارت دریایی بین دو کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به نگرش عمان به بندر چابهار گفت: عمان به دنبال سرمایه گذاری عظیم در بندر صحار برای تبدیل شدن به هاب مواد معدنی است و هدف عمان تبدیل بنادر این کشور به هاب کانتینری، نفتی و پتروشیمی و مواد معدنی ساختمانی است. از این رو به دنبال تبیین برنامه توسعه بنادر بر اساس نوع کارکرد و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران خارجی به صورت قراردادهای بلندمدت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره وضعیت بنادر چابهار و جاسک برای توسعه تجارت با عمان تاکید کرد:‌ بنادر جاسک و چابهار نزدیک ترین فاصله را به بنادر عمان دارند و همچنین نزدیک‌ترین فاصله دریایی مسافری بین جاسک، چابهار و بنادر مسافری عمان است. از سوی دیگر بنادر صحار و سلاله می‌توانند مکمل نقش ترانزیتی و ترانشیپی چابهار نسبت به کشورهای روسیه و کشورهای سی آی اس و افغانستان باشند.

آقایی تصریح کرد: سیاست کشورمان در بهره‌گیری تجارت دریایی با عمان در راستای بهره‌گیری از گردشگری دریایی، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی همکاری‌های دریایی در زمینه جستجو و نجات دریایی و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندر در تخلیه و بارگیری مواد معدنی است.

وی با اشاره به مصوبات نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان در زمینه‌های دریایی و بندری گفت: از مهمترین مصوبات این اجلاس راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی بین بنادر ایران و عمان بدون محدودیت و با تسهیلات و تخفیفات متقابل مورد توافق بوده است. همچنین در این اجلاس توافقاتی برای توسعه ترانزیت به کشورهای حاشیه میانه و افغانستان از طریق بندر چابهار انجام شد.

آقایی با بیان اینکه راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین ایران و عمان به ویژه بین بنادر چابهار و مسقط مورد توافق قرار گرفت گفت: از دیگر توافق انجام شده سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی دو کشور در بنادر و مناطق آزاد برای بهره‌گیری از زیرساخت‌های بندری بین دو کشور بوده است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ‌از مهمترین موضوعات مورد توافق در نوزدهیمن اجلاس مشترک اقتصادی ایران و عمان، تسریع در اجرایی کردن توافق نامه عشق آباد بود.

وی ادامه داد: همچنین در این اجلاس پیشنهاد پیوستن کشور عمان به توافقنامه چابهار مورد توافق اولیه قرار گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |