جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 137677 18:42 1400/01/24
بازگشت بازار سرمایه به اوج از مسیر «احیای اعتماد»

بازگشت بازار سرمایه به اوج از مسیر «احیای اعتماد»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت بازار سرمایه به اوج از مسیر «احیای اعتماد»

بازگشت بازار سرمایه به اوج از مسیر «احیای اعتماد»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابرهیمی

جلسات مشرکت کمیسیون برجام که تا کنون در وین برگزار شده است روند مثبت دارد و امید می رود تحریم ها تا حدودی کاهش یابد، در صورت تحقق این امر تاثیر بسیار زیادی بر گشایش اقتصادی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و .. می شود.

دکتر حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: این دست از اخبار برای بازار سرمایه خبر مثبت تلقی می شود، با این استثناء که در ماه های گذشته بحث افزایش قیمت ارز در بازار سرمایه تاثیر گذارتر بوده است.  

محمودی اصل بیان داشت: این تحولات در حالی روی می دهد که اعتماد از بازار سرمایه از بین رفته است و این بی اعتمادی موجب شده است تا شرایط عدم اطمینان و بلاتکلیفی شدید برای اهالی بازار سرمایه حاکم شود، این موضوع موجب شده است تا فعالان بازار سرمایه دوره انتظار را سپری کنند تا شرایط اقتصادی با ثبات شود.

وی با اشاره به این که تحریم ها برای برخی از شرکت ها مفید بوده است گفت: شرایط تحریم و ممنوعیت واردات موجب شده بود تا برخی شرکت ها مقداری جان بگیرند و تولید را افزایش دهند، حال با رفع تحریم ها این دست از شرکت ها نگران هستنند تا تولیدشان کاهش یابد.

وی با اشاره به این که افزایش شدید نرخ ارز موجب شده بود تا صادرات توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: اما با رفع تحریم ها و کاهش نرخ ارز احتمالا قاچاق گسترش می یابد که اصلا به نفع تولید نیست. بنابراین بازار سرمایه به دنبال قیمت معین و معقول و با ثبات برای نرخ ارز است تا براساس آن تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: افت بیش از حد نرخ ارز به ضرر کسب و کار و صادرات خواهد بود.

محمودی اصل گفت: یک ابهام دیگری که بر بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است، بحث انتخابات است، چرا که نگاه کاندیدا ها به اقتصاد و بازار سرمایه بسیار حیاتی است و تاکنون برنامه های مشخص، کلان و عملیاتی در حوزه های مختلف از کاندیدا ها نمی بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در زمان ریزش بازار سرمایه، بازار های رقیب توانستند تا سرمایه ها را جذب خود کنند، ضمن این که در سال گذشته و همچنین اولین روزهای سال 1400 اوراق قرضه مقابل بورس ظاهر شد و این اوراق با عرضه پر قدرت توانست تا نقدینگی های بسیاری را از بازار سرمایه جمع آوری کند.

وی افزود: رفع تحریم ها مزایای مختلفی برای برخی شرکت های بورسی در بر خواهد داشت، به عنوان نمونه ورود مواد اولیه ارزان تر و امکان پذیر تر خواهد شد و هزینه انتقال پول که به 19 درصد هم رسیده بود به شدت کاهش خواهد یافت، از طرف دیگر بازارهای صادراتی را می توانیم بهتر پوشش دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با رفع تحریم ها، بازارهای رقیب بازار سرمایه، زمین‌گیر خواهند شد و این سرمایه ها چاره ای ندارند جز این که به بازار سرمایه ورود کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |