دوشنبه 17 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 163684 11:13 1400/09/09
ایران قدم به قدم به خشکسالی نزدیک می شود

ایران قدم به قدم به خشکسالی نزدیک می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران قدم به قدم به خشکسالی نزدیک می شود

ایران قدم به قدم به خشکسالی نزدیک می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر خواهد بود، گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

وضعیت بارشی تاکنون کشور هم نشان می‌دهد بارش‌های انجام شده نسبت به دو سال پیش چندان وضعیت مطلوبی نیست، چنان‌چه گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، بالاترین بارش در این هفته و هفته آتی متعلق به حوضه آبریز اصلی دریای خزر خواهد بود و از مجموع حدود ۳۰ حوضه آبریز درجه دو، ۱۳ حوضه هفته آینده یک قطره بارندگی نخواهند داشت.

گزارش تازه بارش در کشور نشان می‌دهد با وجودبارندگی ۲۸.۳ میلی‌متری از ابتدای سال آبی‌جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا نخستین هفته آذرماه، همچنان شاهد کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت هستیم.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا پنجم آذرماه به ۲۸.۳ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۳۵.۸ میلی‌متر) کاهش ۲۱ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۳۳.۴ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

پس از تداوم بارندگی‌ در هفته‌های اخیر، نگاهی به وضعیت بارندگی‌های مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۱۳.۷ میلی‌متر، مازندران با ۲۱۱.۵ میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بررسی‌ بارش‌ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با ۳.۳ میلی‌متر، هرمزگان با ۳.۹ میلی‌متر و سیستان و بلوچستان نیز با ۵.۴ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۵ آذرماه بوده‌اند.

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان‌ سمنان و فارس نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۷۷ و ۶۷ درصد کاهش داشته است، هرچند از ۳۱ استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز ۲۲ استان دارای کاهش بارش هستند.

همچنین گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در نوار شمالی، شمال غرب و غرب تا مرکز کشور و برخی از مناطق واقع در جنوب کشور (شرق هرمزگان، جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان) پیش‌بینی می‌شود.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ها در برخی از نواحی واقع در شمال و شمال شرق کشور مورد انتظار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |