جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 111229 19:11 1399/06/15
انرژی؛ قطعه مغفول مانده در پازل اقتصاد کشور

انرژی؛ قطعه مغفول مانده در پازل اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انرژی؛ قطعه مغفول مانده در پازل اقتصاد کشور

انرژی؛ قطعه مغفول مانده در پازل اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

با توجه به ورود نمایندگان یک جناح به صورت حداکثری به مجلس یازدهم که گویا از همان روزهای اول با شمشیرهای «از رو بسته شده» برای حذف مدیران و وزرای دولت آمده بودند، انتظار سیاسی کاری در هر دو طرف ماجرا قابل پیش بینی بود، ژنرال نفت هم در آن سوی میدان برای دفع حمله های احتمالی دست به تغییراتی در بدنه مدیریتی وزارت نفت و زیرمجموعه هایش زد؛ اما آنچه در میان این جنجال ها مغفول مانده است ماهیت «صنعت نفت» و رونق بازار برای تولیدات نفتی است.

محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگوبا خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: نفت زمانی در انحصار شرکت ملی نفت بود و بعد فرآورده های نفتی هم اضافه شد ولی هم اکنون درهرجا ورود می کنی، از ایرانی و عرب و هندی، فروشنده فرآورده های نفتی و گازی هستند و احتمالا آینده ایی درخشان در پیش روی این صنعت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به مراتب فوق ضرورت تغییر یک استراتژی منطقی و پایدار الزامی است و همه بخشهای حاکمیتی به دور از رفتارهای سیاسی باید برای حفظ اقتدار ملی و منطقه ایی ایران بیش از پیش اهتمام داشته باشند.

وی گفت: از آنجایی که مدیریت کلان اقتصادی ایران در یک آشفتگی و در یک سردرگمی بسر می برد، تمام بخش های تولید، خدمات، سرمایه گذاری به تبع آن ناهماهنگ و آینده نامشخصی را دنبال می کنند.

صادقی افزود: بحث انرژی یک بخشی از این پازل را تشکیل می دهد که تحت شرایطی، نسبت به سایر بخشها مغفول واقع شده است.

وی گفت: اگرچه در بعضی مواقع تصمیم های شتاب زده و مستقلی مانند افزایش قیمت در سال گذشته انجام شد، اما در هر صورت به دلیل اینکه تمام بخش های اقتصادی ما تابع یک سری عوامل خارج از مدیریت سازمان و بازار است، این تلاطم ها قابل مشاهده است.

کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد:  اگرچه سوخت از یک قیمت غیرمتعارف برخوردار است اما اثر آن در سایر بخش های سرمایه ای مانند خودرو، بورس، طلا و ارز، نوسانات شدید و چند برابری دارد که خود به خود نظری برای شتاب دهندگی افزایش قیمت را پیشنهاد می کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: به موجب این تلاطم ها اقتصاد نامتعارفی ایجاد می شود که مصرف کننده و مدیریت تولید، جایگاه خود را ندانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |