جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198555 19:15 1401/08/14
امیدواری به روند صعودی در بورس با افزایش قیمت دلار

امیدواری به روند صعودی در بورس با افزایش قیمت دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امیدواری به روند صعودی در بورس با افزایش قیمت دلار

امیدواری به روند صعودی در بورس با افزایش قیمت دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی شاخص بورس و نرخ دلار بازار آزاد بوده ‌ایم و به گفته کارشناسان بازار سرمایه  شاخص بورس تهران تا اردیبهشت ماه سال جاری همچون سنت دیرینه خود با تغییر نرخ دلار همسو بود؛ اما از اردیبشهت‌ تا به امروز راه نزولی را در پیش گرفته است، در حالی که دلار مسیر صعودی را طی کرده است.به گفته تحلیل‌گران این اتفاق البته برای همه بازارهای رقیب بورس در ماه های گذشته رخ داده است. شاخص بورس تهران از اریبهشت‌ سال جاری با افت بیش از 20 درصدی همراه شده است و این در حالی است که دلار در همین فاصله با رشد بیش از 16 درصدی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، روز گذشته شاخص کل در پایان معاملات  با رشد خیره کننده ۴۴ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی رسید، در معاملات دیروز بازار سرمایه ارزش معاملات خرد به صورت خوبی بالا رفته و به ۴,۰۴۸ میلیارد تومان رسید، هفته‌های گذشته این میزان در ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بوده که روز گذشته  با رشد بسیار خوبی مواجه شد. در معاملات دیروز ۳۷۲ نماد مثبت، ۱۴۹ نماد صف خرید، ۷۶ نماد منفی و ۳۱ نماد صف فروش بودند.

سرسخت‌ترین مقاومت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحد بوده که دیروز از بین رفت، حال مقاومت بعدی یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد است که اگر وضعیت بازار به همین وضعیت باشد می‌توان امید داشت آن را نیز از سر راه بردارد.

همچنین در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از بیست و چهار روز، مثبت و 322 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و شاخص بورس 44 هزار و 782 واحد رشد کرد.

، بازار سرمایه پس از هفته‌ها نزول، در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت و در پایان معاملات امروز نیز بیشترین رشد شاخص‌های عملکردی بازار سهام در سال 1401 رقم خورد.

در پایان هفته دوم آبان‌، شاخص کل به سطح یک میلیون و 283 هزار واحد رسید و توانست بالاتر از سطح حمایت بماند، برخی از کارشناسان رشد شاخص‌های بورس را به دلیل بسته 10 بندی حمایتی سازمان بورس می‌دانند و برخی دیگر نیز این رشد را به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم در کشور معرفی می‌کنند.

البته برخی دیگر از کارشناسان رشد قیمت دلار را به دلیل ورود پول های خارج شده از بورس در ماه های گذشته معرفی کرده و بازگشت سهامداران به بازار سرمایه را عامل آرام گرفتن نرخ ارز می دانند.

در همین رابطه ،علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با فارس، درباره روند صعودی بازار سرمایه گفت: رشد قیمت دلار یکی از اصلی ترین دلایل رشد بورس در کنار بسته حمایتی سازمان بورس در هفته گذشته و دیروز بوده است. در صورتی که بازار سهام با ورود پول همراه شود و ارزش معاملات خرد نیز مانند آنچه دیروز رخ داد، افزایش پیدا کند، می‌توان امیدوار به ادامه روند صعودی در بورس بود.

همچنین یکی از بندهای اصلی بسته حمایتی بازار سرمایه، سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد  و این طرح مورد تایید اکثر فعالان حاضردر این بازار قرار گرفت.

 در ادامه اقدامات انجام شده از سوی مسوولان دولتی، طی چند روز گذشته «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی به صنایع این اطمینان را داد که دولت سیزدهم، وارد روند قیمت گذاری دستوری نمی شود و در این موضوع متعهد باقی می ماند. از این رو پس از سیمان، خودرو و تایر در بورس کالا عرضه شده و این روند ادامه دارد.

همچنین با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس در تلاش هستیم ابهام ها را از بازار سرمایه حذف کرده و در جهت اثرگذاری در سودآوری شرکت‌های بورسی قدم برداریم.

در همین راستا، به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نیما حاجی‌لر کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند پیش روی بازار سرمایه پرداخت. به عقیده وی مهم‌ترین مشخصه موثر بر کلیت بازار سرمایه نرخ‌های جهانی و کامودیتی‌ها هستند و در حال حاضر نمی‌توان چشم‌انداز مثبت و مشخصی را برای آنها متصور بود.

وی با بیان اینکه بحث بورس و صنایع بازار سرمایه متاثر از اتفاقات ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک است، افزود: ۴ لایه مهم و اساسی باید در بازار سرمایه مورد بررسی دقیق قرار گیرد که می‌توان به لایه بررسی قیمت کامودیتی‌ها و اوضاع دنیا، اقتصاد کلان، مشکلات و صنایع و معاملات در بازار اشاره کرد.

حاجی‌لر عنوان کرد: به دلیل تاثیرپذیری بیش از ۴۰ درصد شرکت‌ها از نرخ کامودیتی، بنابراین مهم‌ترین لایه و نخستین لایه مورد بررسی باید نرخ کامودیتی‌ها و اوضاع دنیا باشد.

همچنین احسان عسکری بیان کرد: بهبود سیستم بانکداری کشور و عدم پرداخت سودهای بالا به سپرده‌های سنگین و همچنین عدم ضربه به وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها در مصوبه‌های مختلف را، از الزمات حمایت از بورس دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، احسان عسکری کارشناس بازار سرمایه به بررسی احتمال موفقیت‌آمیز بودن چهارمین بسته حمایتی بورس تهران پرداخت و به بورسان گفت: در شرایط کنونی که وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها به خوبی گذشته نیست و چشم‌انداز مناسبی نیز از آینده سیاسی و اقتصادی کشور وجود ندارد، این دست از حمایت‌ها تاثیر قابل توجهی دارند اما اگر این حمایت‌ها در زمانی که شرایط مساعدتر بود صورت می‌گرفت، می‌توانست بهتر باشد.

وی درباره بند اول این بسته که به نوعی بیمه سرمایه و ارائه یک سود ۲۰ درصد سالانه بود عنوان کرد که این موضوع بی‌تاثیر نخواهد بود اما وجود بازارهای موازی با بازدهی‌های جذابتر و همچنین نیاز به تغییر چینش سبد سهام در طول زمان باعث می‌شود که برخی این میزان سود را جذاب ندانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |