جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14650 14:43 1394/05/14
افزایش مشارکت و حضور خارجی‌ها در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

افزایش مشارکت و حضور خارجی‌ها در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش مشارکت و حضور خارجی‌ها در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

افزایش مشارکت و حضور خارجی‌ها در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس اتاق تعاون ایران خبر داد:

رویا ایلکا

roya.ilka@jahaneghtesad.com

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به رشد 47.5 درصدی حضور شرکتهای خارجی و 5/11 درصدی تعداد شرکت کنندگان و 5/15 درصدی آمار شرکت کنندگان در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، ابراز امیدواری کرد: شرایط بعد از تحریم‌ها، فرصت مناسبی را برای حضور تعاونگران در عرصه‌های مختلف اقتصادی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، بهمن عبداللهی در نشست خبری اتاق تعاون مرکزی اظهار کرد: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که جزو بزگرترین رخدادهای بین المللی کشور قلمداد می‌شود با متولی گری اتاق تعاون ایران 18 تا 21 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه در سطحی بالغ بر 52 هزار متر مربع با حضور بیش از 1200 شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود و 25 کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند که به صورت مستقیم توسط شرکتهای خارجی یا به صورت غیر مستقیم نمایندگان آنها در داخل کشور حضور خواهند داشت.

عبداللهی گفت: با توجه به شرایط جدیدی که در کشور ایجاد شده با استقبال خوبی از سوی کشورهای غربی مواجه شدیم و بیشتر کشورهای اروپایی جزو شرکت کنندگان هستند و این فرصت مغتنمی برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی، سازندگان و تولیدکنندگان مسکن در کشورمان است که از این نمایشگاه حداکثر بهره‌وری را داشته باشند.

وی در ادامه از رشد 11.5 درصدی شرکت کنندگان نمایشگاه خبر داد و گفت: آمار شرکت کنندگان داخلی و خارجی 15 درصد افزایش داشته است اما در صورتی که زمان بیشتری برای برگزاری نمایشگاه بود با توجه به توافق هسته‌ای صورت گرفته و باز شدن فضای جدید در کشور، شاهد حضور بیشتر شرکتهای خارجی بودیم.

رییس اتاق تعاون ایران 25 کشور شرکت کننده در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان را کشورهای آلمان، روسیه، استرالیا،چین،ژاپن، کره جنوبی تایوان، ویتنام،امارات،مالزی، ایتالیا، اسپانیا، سوییس،سوئد،انگلیس،بلژیک، لهستان، استرالیا، پرتقال، هلند، فرانسه، آلمان، قبرس،‌یونان و آمریکا نام برد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه میزان ظرفیت اشتغال به صورت خالی در کشور وجود دارد، گفت: طبق آخرین آمار، حدود 2.5 میلیون شغل در کشور توسط تعاونی‌ها ایجاد شده و به جرأت می‌توان گفت که 50 درصد دیگر امکان افزایش اشتغال از مسیر تعاون وجود دارد.

عبداللهی در پاسخ به انتقادی درباره تعاونی‌های مسکن که پروژه‌ها را به صورت ناقص تحویل داده‌اند، گفت: در کشور بیش از 20 هزار تعاونی مسکن فعالیت می‌کنند که تعداد معدودی از آن ها توان تکمیل پروژه‌ها را نداشتند، اما در برایند کلی کار، پروژه‌های بسیاری توسط تعاونی‌های مسکن ساخته و به طور کامل تحویل داده شده است.

وی درباره آخرین وضعیت واگذاری مسکن اجتماعی به بخش تعاون نیز گفت: این موضوع از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است و منتظریم تا دولت در این باره به یک تصمیم قطعی برسد اما طرح مسکن اجتماعی هنوز در دولت مورد بررسی کامل و تصمیم‌گیری نهایی قرار نگرفته است ولی تعاونی‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی حضور موثری در ساخت مسکن اجتماعی داشته باشند.

وی درباره میزان مراجعات پرونده‌های تعاونی‌های مسکن به مراجع قضایی نیز از امکان ایجاد مرکز داوری در اتاق تعاون ایران با کمک دادگستری خبر داد.

عبداللهی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد اتاق تعاون پرداخت و افزود: یکی از برنامه‌های اتاق تعاون ایران، هماهنگی و تعامل بیشتر با دو اتاق بازرگانی و اصناف کشور بعنوان نماینده بخش خصوصی است که در این زمینه ضروری است که جلساتی با روسای اتاق‌های مذکور به صورت مستمر در هر سه اتاق برگزار شود.

رییس اتاق تعاون ایران حضور در شوراهای تدوین برنامه ششم توسعه را یکی دیگر از فعالیتهای اتاق ذکر کرد و گفت: دولت 30 شورا را برای برنامه ریزی امور مربوط به برنامه ششم توسعه ایجاد کرده که با همکاری خوب و نزدیک با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اتاق تعاون در هر 30 شورا حضور دارد.

عبداللهی ادامه داد: از دیگر مباحثی که مدتها روی زمین مانده بود بحث حضور بخش تعاون در بازار پول و سرمایه بود. این مبحث جزو مولفه‌های مهمی است که می‌تواند باعث افزایش جدی سهم تعاون در اقتصاد کشور باشد وخوشبختانه طی مذاکراتی که با ریاست سازمان بورس داشتیم بنا شد تا ساز و کار حضور تعاونی‌ها در بورس فراهم شود و لذا کارگروه مشترکی بین اتاق تعاون ایران و سازمان بورس اوراق بهادار در این زمینه تشکیل شد که مقدمات لازم برای حضور بخش تعاون در بازار سرمایه را فراهم کند.

عبداللهی با اشاره به پیگیری فعالیت تعاونی‌های اعتباری که قبلا فعال بوده اما فعالیت آنها محدود شده گفت: اتاق تعاون تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که تعاونی‌ها به تبعیت از سیاستهای کلی اصل 44 بتوانند در نظام پولی و بانکی کشور بدون کمترین ایراد و اشکالی فعال شوند.

رییس اتاق تعاون ایران در بخشی از سخنان خود به انتخابات سال گذشته اتاق اشاره و اظهار کرد: اگرچه انتخابات هیات رییسه جدید با تاخیر اندک برگزار شد اما میزان مشارکت صد درصدی اعضای مجمع حایز اهمیت بود که نشانگر علاقمندی تعاونگران به سرنوشت خود و بهبود فعالیتهای اتاق تعاون است.

وی گفت: هیات رییسه اتاق از اواخر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا برای یک دوره سه ساله برنامه‌ای تدوین کردیم.

عبداللهی ادامه داد: در اسناد بالادستی کشور که منشا آن قانون اساسی و سیاستهای کلی اصل 44، سند توسعه بخش تعاون و برنامه پنجم توسعه است، ‌ظرفیتهای خوبی برای بخش تعاون دیده شده بود ولی به دلیل برخی محدودیتهای قانونی اتاق تعاون امکان استفاده کامل از این ظرفیتها را نداشت.

رییس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: خوشبختانه در اوایل سال 93 مجلس شورای اسلامی با اصلاح بخشی از قانون تعاون راهگشای استفاده از این ظرفیت شد که اتاق تعاون تلاش کرد تا در قالب برنامه ششم توسعه فعالیتهای خود را پیگیری کند اما از آنجا که رسیدن به اهداف بزرگ و استراتژیک نیازمند داشتن برنامه است، هیات رییسه تصمیم گرفت برنامه‌ای سه ساله را برای دوره فعالیت خود تنظیم و از آن به عنوان نقشه راه اتاق در سه سال آتی استفاده کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |