جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 131630 17:43 1399/11/13
استمرار «عدم ورود پول هوشمند» عامل ریزش شاخص

استمرار «عدم ورود پول هوشمند» عامل ریزش شاخص

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استمرار «عدم ورود پول هوشمند» عامل ریزش شاخص

استمرار «عدم ورود پول هوشمند» عامل ریزش شاخص

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بازار بورس در سومین روز معاملاتی هفته ۱۷ هزار و ۴۸۲ واحد افت کرد و در کانال یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحدی توقف کرد. شاخص کل هم وزن نیز با یک هزار و ۹۱۸ واحد کاهش به ۴۲۹ هزار و ۶۱۸ واحد ریزش کرد. همچنین نماد های شاخص سازی چون ملی صنایع مس ایران با دو هزار و ۲۱۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با دو هزار و ۱۶۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان  با یک هزار و ۷۸۴ واحد، بانک پاسارگاد با ۶۹۱ واحد، ایران خودرو با ۶۸۱ واحد، بانک ملت با ۶۷۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. با توجه به تداوم قرمز پوشی شاخص کل با یک تحلیل گر بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

سجاد امیری، مشاور صندوق سرمایه گذاری خاورمیانه، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به تداوم ریزش شاخص کل بازار سرمایه گفت: ریزش بازار سرمایه ریشه در کاهش نرخ ارز دارد و در این رابطه بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی پیش بینی می کنند نرخ دلار تا قیمت 20 هزار تومان نیز ریزش کند.

امیری با اشاره به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در روز یک شنبه مبنی بر کاهش نرخ ارز تا 20 هزار تومان گفت: این موضع گیری تحلیل نرخ دلار 20 هزار تومانی را تایید می کند، اما نرخ دلار 20 هزار تومانی و تاثیر آن بر واردات و صادرات در هاله ای از ابهام است.

مشاور صندوق سرمایه گذاری خاورمیانه بیان داشت: بازار سرمایه به علت ریزش های سنگینی که در چند ماه گذشته تجربه کرده است سرمایه گذاران حقیقی را که عمدتا نگاه کوتاه مدت به بورس دارند را نا امید کرده است، به همین دلیل بیشتر سهام داران حقیقی ترجیح می دهند که سرمایه هایشان را به بازارهای موازی منتقل کنند.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: عوامل یاد شده منجر شده است که بازار سرمایه با «استمرارعدم ورود پول هوشمند» مواجه شود.

وی افزود: از طرف دیگر شرکت های حقوقی برنامه «پروژه کردن سهام ها» را در دستور کار دارند به طوری که سهام های کوچک بازار را پروژه می کنند تا از این طریق نوسان گیری کرده و بازده مناسب دست بیابند.

امیری با اشاره به این نکته که بنده یک سرمایه گذار حقیقی هستم و استراتژی بنده این است که قیمت سهم را به طور روزانه دنبال نمی کنم، گفت: بنده توان سود آوری شرکت های بورسی را بررسی می کنم و این که در مجمع سالیانه این شرکت ها چقدر می توانند سود نقدی بسازند. بدین ترتیب تمام سرمایه گذاری بنده در سود نقدی است و اگر شرکتی EPS خوبی ساخته اما DPS مناسبی نمی دهد، آن شرکت مناسب سرمایه گذاری نیست.

مشاور صندوق سرمایه گذاری خاورمیانه بیان داشت: همچنین اگر شرکتی پتانسیل رشد قیمت دارد اما EPS  و DPS مناسب را به سهام داران نمی دهد، آن شرکت مناسب سرمایه گذاری نسیت.

این تحلیل گر بازار سهام تاکید کرد: علاوه بر EPS شرکت هایی که ریسک قابل تحمل داشته باشند، یعنی شرکتی که سودهای موهوم نداشته باشد و یا شرکت سود تکرار شونده داشته باشد، برای سرمایه گذارای مناسب هستند.

امیری گفت: آینده دار بودن فروش و همچنین چند محصولی بودن فروش شرکت نیز یکی از نشانه های سرمایه گذاری مطمئن است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: از نظر بنده شرکت های مادیران، شستا و برخی از نماد های بانکی برای سرمایه گذاری مناسب هستند است و در سمت مخالف شرکت های خودرو سازی را مناسب برای ورود نمی دانم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |