چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 159923 18:57 1400/08/09
پویایی شرکت‌های نفتی رمز بقا در رقابت جهانی

پویایی شرکت‌های نفتی رمز بقا در رقابت جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پویایی شرکت‌های نفتی رمز بقا در رقابت جهانی

پویایی شرکت‌های نفتی رمز بقا در رقابت جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رضا پاکدامن-کارشناس حقوق انرژی و معاملات بین‌المللی

یکی از مباحث مهم در صنعت نفت جهان، پویایی شرکتها برای انطباق با تحولات زیاد بازار انرژی اعم از تحولات در حوزه فناوری و  بازار عرضه و تقاضا است.

با این رویکرد، برای نمونه، شرکت توتال طی سال جاری با تغییر نام خود به TotalEnergies، وارد سایر حوزه‌های تامین انرژی ازجمله انرژی باد و خورشید شده است.

شرکت نفت قطر نیز نام خود را از Qatar Petroleum به QatarEnergy تغییر داده و حوزه فعالیتش را در سایر بخشهای انرژی توسعه داده است.

درهمین راستا، در ملاقات وزیر انرژی و مدیرعامل قطر انرژی با وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی که طی روزهای اخیر  در قطر برگزار گردید، شرکت قطر انرژی، موافقتنامه‌ای با شرکت کره‌ای Hydrogen Convergence Alliance برای همکاری در حوزه انرژی هیدروژن به امضاء رساند.

این موافقتنامه چارچوب همکاری دوطرف در توسعه صنعت و زنجیره تامین در حوزه هیدروژن و تکنولوژیهای مرتبط را مشخص می کند.

درهمین راستا، هفته گذشته نیز شرکت قطرانرژی موافقتنامه دیگری با شرکت شل برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پروژه‌های هیدروژن در انگلستان به امضاء رساند.    

طبق موافقتنامه مزبور، قرار شده است دوشرکت در زمینه کاهش آلودگی سوخت در شبکه حمل‌ونقل انگلستان، همکاری داشته باشند.

اگرچه شرکتهای بین‌المللی نفتی (با مالکیت خصوصی) برای بقاء در بازار بسیار رقابتی و پرریسک، به‌طور مستمر درحال کارآمدسازی و تحول داخلی هستند، نکته شایان توجه، اتخاذ همین رویکرد توسط شرکتهای نفتی دولتی خصوصاً در چین، عربستان و قطر است.

شرکت قطر انرژی، نمونه‌ای از پویایی یک شرکت نفتی دولتی است که هم در زمینه تنوع در بخشهای مختلف انرژی و هم با فعالیت و سرمایه‌گذاری برون مرزی، موقعیت این شرکت را همگام با سایر شرکتهای مطرح جهانی حفظ کرده است.

در کشور ما نیز باید شرکت ملی نفت ایران که دارای قدمت زیاد در خاورمیانه و جهان است، از پویایی لازم به‌منظور رقابت جهانی و منطقه‌ای برخوردار گردد.

سوق دادن تدریجی و بعضا پرشتاب این شرکت به سمت وضعیت سایر شرکتهای ناکارآمد دولتی، موجب خسران ملی و اتلاف ذخایر ملی نفت و گاز خواهد شد. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |