شنبه 22 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 120840 18:14 1399/09/01
رشد شاخص کل هیجانی است

رشد شاخص کل هیجانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد شاخص کل هیجانی است

رشد شاخص کل هیجانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

کارشناس بازار سرمایه توصیه کرد: افرادی که ریسک پذیری بیشتری دارند در بازار سرمایه حضور پیدا کنند.

رضا خدایار کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار جهان اقتصاد در خصوص روند مثبت شاخص بورس طی روزهای گذشته، گفت: بعد از مدتها شاهد سبز شدن چراغ های بورس شدیم که با رشد کمی، باعث دلگرمی و امیدواری  برای سرمایه گذاران در این بازار شد، اما آیا زمینه این رشد منطقی بوده یا بازهم شاهد نوسانات احساسی این بازار هستیم؟ آیا این افزایش شاخص کل همراه با ثبات خواهد بود یا خیر؟

وی افزود: در منظر اول کاملا مشخص است که این افزایش بیشتر هیجانی و احساسی و بدون دلایل ثبات دهنده است، چرا که با نوسان در بازار ارز و خودرو و طلا و نیز مسکن، گروهی از مردم را که اغلب آنها آگاهی لازم از سیستم و ساختار بورس را ندارند، با وروسرمایه هاشان به بازار سرمایه شاهد افزایش شاخص در این بازار بوده ایم.

خدایار با طرح این سوال که در این شرایط نقش دولتمردان چه می تواند باشد؟ تصریح کرد:«آگاهی بخشیدن به سرمایه گذاران بورس و عمل به تعهدات» است، اگر دولتمردان سیستم و چارچوب مشخصی برای رقابتی سالم در این بازار پیاده کنند و یک سیستم دقیق و یکپارچه آن را مدیریت و سیستم نظارتی هم بر اجرای دقیق آن نظارت کند و دست زیاده خواهان و رانت خواران و شرکتهای دولتی و خصولتی را از آن کوتاه کند، بطور حتم شاهد بازاری بزرگ با رشدی قابل توجه در سطح خاورمیانه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از نبود هماهنگی بین دستگاه ها، نبود نظارت درست و نبود آگاهی در این بازار اظهارداشت: این امر موجب شده است فقط یک اسم به عنوان بازار سرمایه را شاهد باشیم، با رشدهای منفی سرسام آور که همه سرمایه گذاران را در این بازار دل آزرده و ناراحت کرده و همین موضوع باعث خواهد شد یک بازار بسیار خوب و پربازده در زمینه های مختلف را از دست بدهیم واصطلاحا سرمایه گذاران با بورس قهر کنند !

وی با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست قبل از اینکه این بازار پرسود را از دست بدهیم برنامه مدونی برای آن تدارک ببینیم و سیستماتیک و حرفه ای با آن برخورد کنیم؟ بیان داشت: این رشدی که شاهدش هستیم احتمالا نوسانات هیجانی در ماه های آتی باشد و بازار مناسبی برای افراد ریسک پذیرتر. بدیهی است با توجه به اتفاقات فرامنطقه ای که تاثیر مستقیمی متاسفانه بر بازار ارز داشته و نیز نوسانات قیمت جهانی طلا، افراد بیشتری را به این بازار سوق دهد . وی در پایان گفت: در بازار سرمایه به دلیل نداشتن فاکتور پایه عدم رقابت واقعی در بورس به جهت وجود شرکتهای دولتی، شاهد نوسانات افزایشی و یا کاهشی در آن خواهیم بود و به طور کامل نمی توان آن را افزایشی یا کاهشی خواند. توصیه می کنم ابتدا  افرادی که ریسک بیشتری می پذیرند در این بازار حضور پیدا کنند، همچنین همه سرمایه خود را به هیچ وجه در این بازار پرتلاطم وارد نکرده و نهایتا ۱۰درصد از سرمایه خود را در این بازار وارد کنند؛ به امید روزی که زیرساخت واقعی بورس بدون حضور شرکتهای دولتی ایجاد شود تا شاهد افزایش و رشد قطعی شاخص ها باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |