جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 136014 20:25 1399/12/16
تاثیر کرونا بر اقتصاد موسیقی

تاثیر کرونا بر اقتصاد موسیقی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاثیر کرونا بر اقتصاد موسیقی

تاثیر کرونا بر اقتصاد موسیقی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

برای بررسی اقتصاد موسیقی در شرایط عادی تنها کافی است جایگاه موسیقی را در سبد خوانوار ایرانی جستجو کنیم، در شرایط عادی کنسرت، خرید آلبوم آموزش موسیقی در سبد خانوار از انتهایی ترین بخش های این سبد می باشد که هرگاه شرایط اقتصادی رو به وخامت و تورم می رود اولین چیزی که از سبد  هزینه ای خانوار حذف می شود فعالیت های موسیقی و دیگر هزینه های کنسرت و کلاس آموزشی و... است.

این بخش مربوط به مصرف کنندگان موسیقی که نهایتا هزینه های اقتصادی موسیقی را پرداخت می کنند پس ما با یک نزول مصرف و هزینه کرد از موسیقی طرف هستیم که عملا بخش موسیقی را هدف قرار داده است.

***موسسات آموزشی

به دلیل حضوری بودن آموزش موسیقی و حضور هنرجویان در موسسات، بعد از شروع کرونا این تعداد به کمتر از نصف رسیده و عملا شاهد ورودی های جدید برای آموزش نیستیم. فقط افرادی حضور دارند که در مراحل متوسط و تکمیل آموزشی هستند و با علاقه پیگیرهستند، البته مبحث آموزش غیر حضوری و آنلاین هم هست که معمولا مورد استقبال کمی قرار می گیرد.

***تولیدکنندگان آثار موسیقی

این بخش نیز متوجه تنظیم کنندگان، شاعران، ملودی سازان، خوانندگان می باشد، علیرغم عدم تقاضا به دلایل مسائل مالی برای تولید در این بخش با کاهش تولیدات روبرو شده ایم.

تجربه این روزها نشان داد؛ در شرایط کرونا مردم از نظر روحی و روانی نیازمند تجربه های متفاوت با موسیقی های جدید و انگیزش بخش هستند.

متاسفانه تولید کنندگان موسیقی غالبا با هزینه های شخصی اقدام به تولید و پخش آثارشان می کنند که هم به جامعه خدمتی کرده باشند و از طرفی از به دست فراموشی سپرده نشوند، چون سال ها تلاش برای نشستن بر دل مردم با اتفاقاتی که متأثر از شیوع کرونا رقم خورد، از دست می رود.

در چنین شرایطی است که نقش های حامیان و واسطه های مالی از جمله اسپانسرها، شرکت های مرتبط، دستگاه های دولتی و هچنین صدا و سیما پررنگ تر می شود و می توانند این اصطلاح بحران را با تزریق های مالی و ایجاد آرامش بر جان موسیقی خسته کشور جبران کند، ولی متاسفانه هیچ گونه حمایتی از گروه های نامبرده دیده نمی شود و متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

***استدیو های ضبط موسیقی

استدیوها محل تجمیع افکار و اعمال اهالی موسیقی هستند، مجموعه هایی که در آنجا افکار و ایده ها به ثمر می نشینند، متأسفانه بخاطر هزینه های دلار و قیمت بالای واردات تجهیزات استدیو، کلا این بخش هم در حال نابودی است.

***شرکت های پخش و برگذاری کنسرت

در شرایطی که به  دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در حالت کرونایی نمی توان حتی تجمعی کوچک داشت، چگونه انتظار داریم کنسرت و اجرا در این شرایط بدون خطر برگزارشود، چنانکه در حال حاضر شرکت های بزرگ موسیقی هیچ گونه درآمدی ندارند و ضرر مالی قابل توجهی را متحمل شده اند.

نتیجه اینکه تا تمام عوامل در کنار یکدیگر قرار نگیرند چرخ این اقتصاد هیچ گاه به گردش نخواهد افتاد، مانند چیدمان درست نت ها برای بوجود آمدن یک سمفونی زیبا، پیشنهاد این است که شرکت و ارگان های مربوط وظیفه کمک و احیای موسیقی را به عهده دارند به میدان بیایند و اهالی موسیقی را از این مهلکه نجات دهند.

پیام سوری - موسیقی دان و نوازنده پیانو



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |