شنبه 22 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 80808 17:04 1397/02/02
پایان حمایت های تعرفه ای از صنعت خودرو؟

پایان حمایت های تعرفه ای از صنعت خودرو؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان حمایت های تعرفه ای از صنعت خودرو؟

پایان حمایت های تعرفه ای از صنعت خودرو؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مجلس با طرح یک فوریتی به شرایط نابه سامان بازار خودرو ورود می کند

گروه تولید-نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند. به گزارش جهان اقتصاد، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزیکشنبه مجلس شورای اسلامی ابتدا با طرح دو فوریتی تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو با ۱۴۲ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند. در ادامه یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۶۲ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر باهدف دستیابی به افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، کاهش آلایندگی،‌کاهش مصرف سوخت و مدیریت برواردات و بازار خودرو،‌ دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را براساس حجم موتور ، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی ۵۵ درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کنند. درابتدا بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس از طراحان طرح دو فوریتی تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح مذکور را ۲۱۷ نماینده مجلس امضا کرده اند و ضرورت دارد بازار خودرو کشور ساماندهی مناسبی شود. وی ادامه داد: اگر سیستم خودروهای داخلی اصلاح شود این کار در جهت حمایت از کالای ایرانی است، اگر خودروهای داخلی را با خودروهای کشور ترکیه مقایسه کنیم متوجه می شویم حدود ۱۰ برابر ترکیه خودروهای کشور مصرف سوخت دارند که باید این موضوع اصلاح شود. پارسایی یادآور شد: هیچ نظارتی بر قیمت گذاری خودرو نیست، اگر حمایت هایی که از صنعت خودرو انجام می شد از صنعتی مانند فرش انجام می شد مطمئنا جایگزین خوبی برای موضوع اشتغالزایی محسوب می شد. کشور کره ۲ سال بعد از ما شروع به خودروسازی کرد اما در حال حاضر در بازار جهانی نقش دارد. درادامه همایون هاشمی نماینده میاندواب درمجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: اگر در طول چهل سال ما از هر صنعت دیگری به جز خودرو حمایت می کردیم الان شکوفا شده بود. وی ادامه داد: دراین چهل سال چه خدمتی به صنعت خودرو کردیم اما خودرو ما در جا زد. چقدر در این حوزه ما به مردم خیانت کردیم .هرسال ۶۸ هزار معلول به معلولان کشور اضافه می کنیم. بعد از آن نادر قاضی پور نمایده مردم ارومیه درمخالفت با این طرح گفت: به جای این طرح ، باید طرح بهینه سازی خودروهای ایرانی را به مجلس می آوردند. باید تشویق صادرات صورت بگیرد نه تشویق واردات باشد. وی ادامه داد: این طرح خیانت به تولید داخل است. به اشتغال جوانان ضربه می زند و صدها کارگاه تولیدی قطعه خودرو را به تعطیلی می کشاند. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:‌ با تصویب این طرح می خواهید تولید یک و نیم میلیون خودرو در ایران را تعطیل می کنید.

**تمرکز روی تعرفه

از سوی دیگر سایت اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی دراین رابطه آورده است: افزایش چند دهه میلیون تومانی قیمت خودور در بازار، بی سامانی قیمت ها در بازار، افزایش تعرفه های واردات خودرو و... در سه ماه گذشته و ادامه آن در نهایت باعث شد که امروز مجلس به این موضوع ورود کند و در طرحی به دنبال سامان دهی بازار خودرو باشد. طرحی که البته تعدادی از نمایندگان آن را به صورت دو فوریتی به صحن علنی ارائه دادند ولی در نهایت تنها یک فوریت آن رای آورد و حالا باید با بررسی در کمیسیون های تخصصی در نوبت رسیدگی در مجلس قرار گیرد.  البته نکته جالب درباره طرح سامان دهی بازار خودرو این بود که این طرح با درخواست ۲۱۷ نماینده مجلس به صورت دو فوریتی مطرح شد ولی پی از سخنان موافق و مخالف دو فوریت آن تصویب نشد و یک فوریتش با ۱۶۲ رای به تصویب رسید. تمرکز اصلی طرح نمایندگان مجلس بر تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی ( تعرفه های واردات) و ساماندهی بازار خودرو است. بهرام پارسایی عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیش از جلسه روزیکشنبه درباره این طرح گفته و ضرورت بررسی آن گفته بود:« ما در کمیسیون اصل ۹۰ حدود ۲۰ جلسه درباره خودروسازهای داخلی برگزار کردیم و بسیاری از مشکلات و فسادهایی که به دلیل ایجاد انحصار بروز کرده را مورد بررسی قرار دادیم بر همین اساس در طرح پیشنهادی نمایندگان که به امضای ۲۱۷ نماینده رسیده، بنا داریم ضمن کاهش عوارض و تعرفه مثل کشورهای سازنده و غیرسازنده خودرو برای امکان ایجاد رقابت و تعیین قیمت، نظارتی را بر خودروسازهای داخلی نیز انجام دهیم.» به گفته او در چند ماه گذشته و با افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی، رانتی ایجاد شده و ما نمایندگان به دنبال این هستیم که قیمت خودروهای خارجی در بازار کشورمان کاهش یابد تا خودروسازهای داخلی مجبور به رقابت بشوند به این صورت یا قیمت را پایین بیاورند یا کیفیت را بالا ببرند و در واقع شرایط رقابتی ایجاد شود تا از فضای انحصاری صددرصد بیرون بیاییم. این امر به نفع قشر متوسط به پایین جامعه است.

**داستان تعرفه ها چیست؟

دی‌ ماه سال گذشته دولت مصوبه جدید خود در زمینه ساماندهی و مدیریت واردات خودرو را ابلاغ کرد و بعد از آن بود که ناگهان قیمت خودرو در بازار خودروهای وارداتی حتی تا چند دهه میلیون تومان افزایش یافت. طبق این مصوبه تعرفه واردات خودروهای بنزینی از ۴۰ و ۵۵ درصد به۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد افزایش یافت و متناسب با آن تعرفه خودروهای هیبریدی نیز با افزایش همراه شد.  طبق این دستورالعمل دولت که با عنوان سامان دهی واردات خودرو ابلاغ شد ولی در نهایت بی سامانی در بازار را کلید زد: واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت. همچنین واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌ سی همچنان ممنوع اعلام شد، ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع شد.» این اتفاق به معنی آن بود که  واردات برند پورشه به کشور متوقف شد و در برندهایی همچون بی ‌ام ‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌ تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را از آن پس داشت. همچنین برندهایی مانند سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگ‌یانگ، کیا، میتسوبیشی و دی‌ اس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را داشتند.» پس از ابلاغ این دستورالعمل ناگهان قیمت خودرو در کشور افزایش چشم گیری پیدا کرد و حتی وارد کنندگانی که پیش از این خودروها را وارد کرده بودند و ثبت سفارش را با شرایط قبل انجام داده بودند اقدام به گران کردن خودروها کردند بودن اینکه دستگاه های نظارتی اقدام و برخوردی با آن ها صورت دهند. البته در کنار افزایش تعرفه های واردات اتفاقی که در بازار افتاد و روی گران شدن قیمت خودرو نیز تاثیری بسیاری داشت؛ اوج گرفتن شیب قیمت دلار بود، قیمت دلار که حرف اصلی را در واردات خودرو می زند وقتی در بازار از مرز ۴ هزار تومان در نیمه های دی ماه عبور کرد ( که تقریبا همزمان با افزایش تعرفه ها بود) قیمت خودروهای وارداتی هم با شتاب و سرعتی بسیار بالا گاز خود را گرفتند و افزایش یافتند و در این میان صدای مشتریان و کسانی که می خواستند خودرو بخرند هم به جایی نرسید.

**مجلس به دنبال فشار برخودروسازان برای افزایش کیفیت

همچنین در طرح مجلس قرار است به قیمت گذازی خودروهای داخلی و حتی استانداردها تولید هم پرداخته شود. بهرام پارسایی عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دراین باره گفته بود:« در این طرح پیش‌بینی شده که نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی مورد بررسی دقیق و تحت نظارت قرار گیرد. نکته دیگر اینکه در حال حاضر در تصادفات مسئولیتی متوجه خودروسازها نیست اما در این طرح آمده که کارشناسان تصادف سر صحنه نظر بدهند که چند درصد از علت سانحه و همینطور چند درصد از علت مرگ یا مصدومیت ناشی از خودرو و ایمن نبودن آن است که خودروساز مکلف به جبران آن خسارت خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد دیگر خودروسازها تولید باکیفیت پایین نخواهند داشت و ناچارند خودروهایی با استاندارد لازم را تولید کنند و خودروهای غیراستاندارد را از چرخه خارج کنند.»


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |