جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 80041 19:05 1397/01/17
نوسازی صنعتی با نرخ های بانکی فعلی انجام نشدنی است

نوسازی صنعتی با نرخ های بانکی فعلی انجام نشدنی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نوسازی صنعتی با نرخ های بانکی فعلی انجام نشدنی است

نوسازی صنعتی با نرخ های بانکی فعلی انجام نشدنی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر صنعت: صداو سیما ازپخش تبلیغات ضد تولید ملی پرهیز کند

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نامگذاری امسال و حمایت‌های رهبری و قوانین مصوب مجلس در حمایت از تولید ملی ، گفت: صدا وسیما در برنامه‌هایش تبلیغات نادرست و دروغ پخش نکند و برنامه‌سازی معکوس نشود. محمد شریعتمداری در دیدار نوروزی با برخی نمایندگان مجلس، استانداران، مدیران عامل بانکها بر حمایت جدی صداوسیما از تولید داخلی تاکید کرد و افزود: امیدواریم شبکه «ایران کالا» به شبکه وسیعتری تبدیل و در کنار آن یک شبکه مجازی نیز راه‌اندازی شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه صداوسیما پیش از برنامه‌های مهم و در ساعات پرمخاطب، کالای ایران با نرخ معقول تبلیغ کند، تشکیل پویش‌های حمایتی از تولید داخل را ضروری دانست. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، شریعتمداری با انتقاد از تعریف غیر واقعی برخی برنامه‌سازان پر مخاطب تلویزیونی از تولید ملی افزود: این تعریف غیر واقعی و مخرب ازتولید ملی به صلاح کشور نیست؛ کسی که توان فنی و مهندسی کشور و تلاش شرکت‌هایی بزرگ را ببیند که چگونه مهندسان ایرانی با خلاقیت کار طراحی و مهندسی را بهتر از خارجی‌ها انجام می‌دهند، این گونه رفتار نمی‌کند و راضی نمی‌شود با تولید ملی اینگونه شوخی کند. وی در ادامه با اشاره به عدم تمرکز درست بر حوزه تحقیق و توسعه افزود : برخی واقعیات هست که نمی شود نادیده گرفت و باید دید نرخ سود بالای بانکی ، وضعیت نظام مالیاتی و ارزش افزوده به شکل حاضرآیا مخل تولید است یا کمک به تولید، همینطور اثر مزیت انرژی در لایه های مختلف اقتصاد چطور ظاهر می شود؟ آیا نوسازی صنعتی با نرخهای بانکی فعلی انجام شدنی است؟ اینها مسایلی است که کلیات تولید را با مشکل مواجه می کند.

** نوسازی صنعتی نیازی جدی است

شریعمتداری در ادامه نوسازی صنعتی را نیازی جدی دانست و گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته با کمک نمایندگان مجلس، پیگیری تولیدکنندگان و توجه دولت، در بودجه پیشنهادهای خوبی به تصویب رسید. وی یادآورشد: قراراست با اعتبار ۳۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده دربودجه امسال، یارانه سود تسهیلات بانکی برای نوسازی صنعتی و فعالیت های صنایع صادرات گرا با نرخ ترجیحی در نظر گرفته شود. وزیر صنعت ادامه داد: همچنین با کمک سیستم بانکی و با نرخ های مناسب‌تر، نوسازی صنعتی را که یکی از نیازهای امروز و اساسی است شکل خواهیم داد. وی با بیان اینکه در بودجه امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده است، افزود: در صورت تخصیص این اعتبار، کمک بسیار خوبی به نوسازی واحدهای تولیدی و صنعتی و تامین مجوزها و مشوق‌های صادراتی خواهد شد. شریعتمداری، یکی ازمهمترین بخش‌های حمایت از کالای ایرانی را «رقابتی و قابل عرضه بودن در بازار جهانی» دانست و گفت: تولیدات باید بتواند در بازار داخلی در مقابل کالاهای خارجی با نرخ‌های تعرفه معمول ایستادگی کند. به گفته وی، برای تحقق این هدف، نوسازی صنعتی لازم است؛ از این رو برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد کشور، ۷۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز جزو نیازهای ضروری است.

**رشد مثبت صنعتی در چند فصل متوالی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با یادآوری اینکه در سال گذشته صادرات صنعتی و معدنی ۲۲ درصد و مجموع صادرات غیر نفتی ۶٫۵ درصد افزایش داشته است، ابراز امیدواری کرد در سال ۹۷ نیز تولید در کشور همچنان رونق داشته باشد. وی خاطرنشان ساخت: نسبت به گذشته نه چندان دور که رشد منفی صنعتی داشتیم در چند فصل پشت سرهم رشد مثبت صنعتی را شاهدیم که باعث افتخار است. شریعتمداری افزود: در سیستم بانکی نیز می توان امیدوار بود با افزایش سرمایه، توان و قدرت وام دهی بالا رفته و شرایطی فراهم شود که نیازهای جدی بخش تولید به منابع مالی مرتفع شود.

**توصیه رئیس مجلس به صداوسیما

از سوی دیگر نیز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان قم سفر کرده است، در دیدار با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز قم گفت: زمانی که وقوف و توجه مردم به مسائل کشور بیشتر شود، قطعا مسیر برای توسعه فراهم‌تر خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی با حجت الاسلام لطفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم و معاونان وی دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار لاریجانی با اشاره به جایگاه و نقش مهم رسانه ملی گفت: زمانی که وقوف و توجه مردم به مسائل کشور بیشتر شود قطعا مسیر برای توسعه فراهم تر خواهد شد به طور مثال در شرایط کنونی مردم از برخی از مسائل در نظام بودجه ریزی مانند میزان صادرات غیرنفتی مطلع نیستند از این رو مفید است که بدانند مجلس به عنوان نمونه در سال جاری مشوق های بسیار خوبی را برای گسترش صادرات ایجاد کرده است. نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: همچنین مفید است که مردم مطلع شوند که به طور مثال مجلس در سال جاری مقرر کرده که برای توسعه سرمایه گذاری در روستاها تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران ارائه شود از این رو رسانه ملی و صدا و سیما با توجه به جایگاه بسیار خوب خود می توانند مسائل مهم و کلیدی را نشر دهند تا افراد و سرمایه گذاران به مشارکت در این امور تشویق شوند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |