جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12958 15:04 1394/03/06
فولادسازان: با این تعرفه ها به هدف نمی رسیم!

فولادسازان: با این تعرفه ها به هدف نمی رسیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فولادسازان: با این تعرفه ها به هدف نمی رسیم!

فولادسازان: با این تعرفه ها به هدف نمی رسیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس ایمیدرو: برنامه ریزی برای تامین زیرساخت صادرات 10 میلیون تن فولاد ضروری است

گروه تولید: درحالی که رییس ایمیدرو معتقد است: امروز مساله برنامه ریزی برای تامین زیرساخت صادرات 10 میلیون تن فولاد در افق سند چشم انداز 1404 که ظرفیت تولید به 55 میلیون تن خواهد رسید، اهمیت بالایی دارد، فولادسازان کشور می گویند با وضع تعرفه های فعلی رسیدن به این اهداف امکان پذیر نیست.

مهدی کرباسیان در نشست همفکری و تبادل نظر با انجمن های صنفی و حرفه ای در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار داشت: سرانه مصرف فولاد کشور اکنون به رقم 234 کیلوگرم رسیده و لازم است با برنامه ریزی لازم این میزان به سطح 400 کیلوگرم نزدیک شود.

وی تصریح کرد: دستیابی به اهداف مزبور با شرایط فعلی معادن سنگ آهن امکان پذیر نیست و براین اساس فعالیت اکتشافی بر روی 200 هزار کیلومتر از اراضی شرق کشور از دی ماه 1392 با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره سه ساله در دستور کار قرار گرفته است.

کرباسیان عدم توازن زنجیره تولید در بخش فولاد را یادآور شد و افزود: لازم است بین مراحل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش توازن ایجاد شود تا روند تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشود.

تولید فولاد کشور با حمایت تعرفه 20 درصدی مقرون به صرفه نیست

از سوی دیگر اما رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: از آنجا که طی یک سال گذشته فولاد در بازار جهانی با کاهش قیمت مواجه شده اعمال تعرفه 20 درصدی برای حمایت از تولید داخل نیز مقرون به صرف نیست.

بهرام سبحانی گفت: ایران طی چهار سال گذشته علاوه بر روند افزایشی قیمت برق و گاز با نرخ سود تسهیلات بانکی به میزان 30 درصد نیز مواجه شد که بر قیمت تمام شده تولید فولاد تاثیر گذاشته و افت تولید را به دنبال داشته است.

سبحانی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد واحدهای فولادسازی کشور بطور میانگین با ظرفیت حدود 60 درصدی فعالیت دارند.

به اعتقاد وی، بلااستفاده ماندن ظرفیت های تولیدی، شرایط حاکم بر بازار با توجه به کاهش قیمت تولیدات فولادی وارداتی و نیز بالابودن هزینه های تمام شده تولید برخی از چالشهای پیش روی تولیدکنندگان داخلی است.

براساس این گزارش، بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: صنعت فولاد ایران در بخش های دولتی و یا خصوصی مشکلی برای تولید ندارند اما عوامل بیرونی این صنعت را تحت تاثیر قرار داده که از جمله آنها تغییرات نرخ حامل های انرژی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و همچنین نوسانهای نرخ ارز است .

وی لزوم وضع تعرفه بر واردات برای جلوگیری از دامپینگ رقبای خارجی و تشویق تولیدکنندگان فولاد را مورد تاکید قرار داد.

خواسته تولیدکنندگان فولاد افزایش نرخ تعرفه واردات شمش است

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز دراین نشست گفت: فولادسازان کشور با توجه به رکود صنعت ساختمان با مشکل جدی مواجه شده اند و در شرایط کنونی افزایش نرخ تعرفه های واردات شمش و مقاطع فولادی را خواستار شده اند.

سیدرسول خلیفه سلطانی اظهار داشت: تولید فولاد طی سال های اخیر رشد سالانه هفت درصدی را ثبت کرده و چنانچه روند تولید فولاد به میزان سالانه دو درصد تثبیت شود، برای صنعت فولاد مطلوب است.

براساس این گزارش، احمد خوروش عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اظهار داشت: تلاشهای مستمر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال گذشته و اقدام به موقع وزارت صنعت ، معدن و تجارت باعث شد که تولیدکنندگان وضعیت ثبات را در قیمتها شاهد باشند و بحران واردات محصولات خارجی و بازار شکنی رقبا تحت تاثیر قرار نگیرند.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |