جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 78558 19:53 1396/12/04
صنایع کوچک به محاق رفته است

صنایع کوچک به محاق رفته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنایع کوچک به محاق رفته است

صنایع کوچک به محاق رفته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

انتقاد وزیر صنعت از ادغام سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی

گروه تولید-وزیر صنعت گفت: در دولت دوازدهم تلاش می کنیم به SME ها توجه ویژه داشته باشیم، برای توسعه متوازن مدیون واحدهای صنعتی کوچک هستم. به گزارش جهان اقتصاد، محمد شریعتمداری، وزیرصنعت، معدن و تجارت درهمایش تقدیر از صادرکنندگان برتر صنایع کوچک اظهار کرد: از ۸۵ هزار واحد صنعتی کشور بخش اعظمی صنایع کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از آنها در شهرکهای صنعتی استقرار دارند. شریعتمداری افزود: امکان توجه بیشتر به واحدهای کوچک و متوسط به خاطر استقرار آنها در شهرکها و نواحی صنعتی به خوبی فراهم است، این مهم باید مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد. وزیر صنعت گفت: موضوع صنایع کوچک بعد از ادغام سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی به محاق رفته است، بیشتر وقت و توان صرف موضوع شهرکها می شود. شریعتمداری تاکید کرد: واحدهای کوچک و متوسط(sme)ها با سرمایه گذاری کمتر نسبت به واحدهای بزرگتر تلاش برای اشتغالزایی بیشتر می کنند، در بسیاری از کشورهای دنیا بار سنگین توسعه بر دوش واحدهای کوچک اقتصادی است. شریعتمداری گفت: با ورود استارت آپها صنایع کوچک جایگاه ویژه ای پیدا کردند، کمترین معوقات بانکی مربوط به صنایع کوچک است، مخاطرات بانکها برای پرداخت به SME ها کمتر است. وی افزود: تلاش می شود به موضوع صادرات گرا بودن واحدهای کوچک و متوسط در دولت دوازدهم توجه جدی تر شود، جایزه صادراتی که از گردونه عملکرد اقتصادی خارج شده بود در سال ۹۷ احیا خواهد شد، ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای جوایز صادراتی به تصویب مجلس رسیده است. وزیر صنعت ادامه داد: ایجاد مشوقهای ویژه برای ایجاد تنوع در محصولات صادراتی از اهداف ما است، در سالهای گذشته به واحدهایی که برای اولین بار کالا صادر می کردند مشوقهایی می دادیم. وزیر صنعت تاکید کرد: ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش اموال و دارایی های ایدرو وایمیدرو در دوره های پیشین بود که سال آینده ۹ هزار میلیارد تومان از این منابع به این سازمانهای توسعه ای برای مشارکت با واحدهای دیگر داده می شود، اولویت این منابع واحدهای تولیدی صادرات گرای دانش بنیان است.

**صنایع کوچک در هیات های تجاری به بازارهای صادراتی وارد شوند

در ادامه معاون وزیر صنعت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت:  بنگاه های کوچک و متوسط را باید به صورت مدیریت شده و در قالب هیات های تجاری به کشورهای هدف صادراتی ببریم. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: برای ماندن در صحنه و استفاده از همه پتانسیل ها باید همگان برای عرصه شوند تا آنهایی که از دانش و ظرفیت و توان بیشتری برخوردارند فرصت ظهور و حضور پیدا کنند. وی ادامه داد: امیدواریم شبکه سامانه های راه اندازی شده برای موضوع صادرات بتواند پاسخگوی بنگاه ها و صادرکنندگان باشد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: شرکتهای کوچک و متوسط برای سازمان توسعه تجارت دارای اهمیت هستند، باید به بازیگران صحنه تجارت و صادرات توجه کرد.

**هدفگذاری صادرات ۱۰ میلیارد دلاری صنایع کوچک در سال آینده

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در این همایش گفت: اگر بتوانیم فقط ۳۰ درصد از تولیدات صنایع کوچک را صادر کنیم در سال آینده به رقم ۱۰ میلیارد دلار در صادرات صنایع کوچک دست خواهیم یافت. این هدف دور از دسترس نیست. صادق نجفی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از صنایع کشور کوچک هستند، پس نیازمند توجه ویژه هستند. وی با بیان اینکه سازمان ۳برنامه برای توسعه صنایع کوچک دارد ،گفت: مدیریت جهادی یکی از ۳ برنامه و اولین حرکت برای توسعه صادرات صنایع کوچک است، همه مردم و تولیدکنندگان برای رونق تولید و صادرات و استفاده از کالای داخلی باید در کنار هم قرار بگیرند. نجفی ادامه داد: اقتصاد کشور باید بزرگ شود، توان بزرگ شدن را داریم، این بزرگ شدن توسط صنایع کوچک می تواند اتفاق بیفتند ، برای این مهم باید پیشران ها به صنایع کوچک متصل شوند. معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: در زمینه صادرات آموزش، حضور در نمایشگاه های مختلف و اعزام هیات های تجاری باید مدنظر قرار بگیرد، اولویت اول سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی توانمند کردن صنایع و واحدهای کوچک است.نجفی گفت: ایجاد، احیا و فعال کردن ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در  چهار سال آینده هدفگذاری شده است.

** تحقق صادرات ۲ میلیارد دلاری صنایع کوچک در ۱۱ ماه

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز اظهار کرد: در سال جاری رقم ۲ میلیارد دلاری صادرات برای بخش صنایع کوچک هدفگذاری شد این رقم در ۱۱ ماهه امسال محقق شد. غلامرضا سلیمانی گفت: در امسال ۵ هزار واحد صنعتی صادراتی در مجموعه شهرک ها و نواحی صنعتی شناسایی شد که ۱۲۰۰ واحد صنعتی مدارک و اسناد خود را برای بررسی عملکرد به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ارایه دادند و از این تعداد ۳۱۰ واحد صنعتی صادر کننده برتر شناخته شده و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین ۲۰ شرکت مدیریت صادرات و کنسرسیوم صادراتی برتر نیز در این حوزه تقدیر خواهد شد معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت : استان قزوین در سطح کشور رکوددار واحدهای صنعتی کوچک صادرکننده در امسال بوده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |