جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 75400 18:40 1396/10/08
دسترسی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور رویا نیست

دسترسی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور رویا نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دسترسی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور رویا نیست

دسترسی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور رویا نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد کشور به ۸.۴ میلیارد دلار برای فعالیتهای صنایع معدنی و معادن کشور و ۱۴.۵ میلیارد یورو برای زیر ساخت های این صنعت نیاز داریم. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از شبکه خبری تولید و تجارت، محمد شریعتمداری در آیین افتتاح طرحهای معدنی و صنعتی در خراسان، دسترسی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور را رویایی دست نیافتنی ندانست گفت:ستاد عالی فولاد کشور برای رفع عدم توازن ها در صنعت فولاد کشور راه اندازی شده است و رسیدن به صادرات ۱۵ میلیون تنی فولاد نیز دیگر رویا نیست و در نزدیکی این رقم قرار داریم. وی با اعلام اینکه برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد کشور به ۸٫۴ میلیارد دلار برای فعالیتهای صنایع معدنی و معادن کشور نیاز داریم، اضافه کرد: برای رسیدن به این ظرفیت به ۱۴٫۵ میلیارد یورو نیز برای زیر ساخت های این صنعت نیاز داریم و باید جذب سرمایه کنیم. شریعتمداری با تاکید بر ضرورت توجه به حمل و نقل ریلی در زمینه ترانزیت مواد معدنی، تصریح کرد: باید زمینه ایجاد ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت انتقال کالا در ریل کشور را فراهم کنیم یعنی ظرفیت موجود ۵ برابر شود. وی ایمیدرو را نخ تسبیح فعالیت های معدنی در این منطقه دانست و گفت: این سازمان توسعه ای در حوزه منابع نیاز به حمایت دارد. دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی سازمان های توسعه ای به بخش خصوصی مطالبه دارد که باید این بودجه به سمت توسعه بیاید.

معادن کشور از ظرفیتهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

معاون اول رئیس جمهوری هم در این سفر و در در آیین افتتاح دو طرح معدنی در سنگان خواف گفت: معادن از ظرفیتهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی برای کشور محسوب می شوند و دولت توجه خاصی به این بخش دارد. اسحاق جهانگیری اظهار کرد: در بخش معادن دولت بسیار توجه و کار کرده و همین امر موجب فعال شدن بخش زیادی از معادن کشور شده است. وی بیان کرد: معادن سنگ آهن خواف از معادن بزرگ جهان هستند و اقداماتی که برای توسعه این معادن انجام می شود بسیار منحصر به فرد است. وی ادامه داد: در سالهای اخیر به این جمع بندی رسیده ایم که حل مسائل توسعه نیازمند این است که همه کسانی که در تصمیم گیری های کشور نقش دارند، به تفاهم و راهکار مشترک برسند. جهانگیری با اشاره به تدوین و اعلام سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: در این زمینه این تفاهم وجود دارد که تنها راه برون رفت از چالشهای موجود، استفاده از ظرفیت های مهم موجود در کشور است. وی گفت: تلاش کرده ایم پرچم اقتصاد مقاومتی را با علم به اینکه این سیاستها می تواند راه نجات کشور باشد، بالا نگه داریم و در همین راستا همه مسئولان، استانداران و فرمانداران را پای کار آورده ایم.

دولت از سرمایه گذاری و مشارکت شرکتهای خارجی دربخش تولید حمایت می کند

معاون اول رئیس جمهوری همچنین در مراسم بهره برداری مرحله دوم مجتمع کاغذسازی در شهرک صنعتی بینالود گفت: دولت دوازدهم از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی که به صورت مستقیم با تولیدکنندگان ایرانی شراکت می کنند استقبال و حمایت می کند. جهانگیری افزود: همچنین دولت از سرمایه گذاران خارجی به صورت ارائه فاینانس برای پروژه های تولید و تامین منابع مالی پروژه ها در کشور حمایت می کند. وی ادامه داد: یکی از امور بسیار حائز اهمیت بوده و پیشتاز توسعه در کشور این است بخش خصوصی پرتوان و قدرتمندی داشته باشیم. اوایل انقلاب اسلامی با اتفاقاتی که در آن زمان افتاد بخش خصوصی در کشور خیلی احساس سرمایه گذاری در بخش تولید را نداشت زیرا قبل از انقلاب اقتصاد کشور دولتی بود و بعد آن هم دولتی تر شد. معاون اول رئیس جمهوری گفت: بعد از جنگ تحمیلی کشور به این نتیجه رسید که باید در بخش خصوصی در حوزه تولید دوباره فعال شود اما برای تحقق آن با موانع قانونی مواجه شدیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی با سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی گره بزرگی را در خصوص فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید باز کردند و از آن زمان حوزه واگذاریها در بخش تولید به سرمایه گذاران خصوصی افزایش یافت. وی افزود: مهمترین پیام اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که بخش خصوصی در ایران هیچ ممنوعیتی برای فعالیت ندارد هرچند قبول داریم در برخی موارد برای فعالیت بخش خصوصی محدودیتهایی بوجود می آید اما همه می دانند جهتگیری نظام جمهوری اسلامی برپایه فعالیت گسترده بخش خصوص استوار است. جهانگیری ادامه داد: فرد سرمایه گذاری در بخش خصوصی موفق است که بتواند با یک شریک خارجی وارد کار شود زیرا تولیدکننده ای که از اعتبار بین المللی و برند معتبر برخوردار باشد و کالای کیفی با قیمت مطلوب عرضه کند، یک تولیدکننده موفق خواهد بود. دولت دوازدهم سیاست خود را در حوزه اقتصاد مبنی بر حمایت از تولید داخلی قرار داده اما تولیدکننده ای موفق است که به بازار بین المللی متصل شود. وی گفت: بازار بین المللی فقط بازار منطقه نیست هرچند متصل شدن به بازار اروپا مشکل است اما ورود به این بازار نیازمند تلاش بیشتر می باشد. بازار چین نیز بازار بسیار خوبی است. آن کشور شریک تجاری نخست ایران است و تاکنون سرمایه گذاران چینی زیادی در کشور سرمایه گذاری کرده اند. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه اظهار کرد: در بخش کاغذ مورد نیاز در صنایع بسته بندی در کشور دچار کمبود جدی هستیم. راه اندازی کارخانه هایی مانند پردیس کاغذ پارسیان در ایران اولویت دارد و امیدوارم این کارخانه بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را برای اجرای مراحال دوم و سوم کارخانه بدست آورد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |