جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 74981 12:11 1396/10/02
جبران درآمدهای نفتی عراق از طریق افزایش تعرفه‌های گمرکی

جبران درآمدهای نفتی عراق از طریق افزایش تعرفه‌های گمرکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جبران درآمدهای نفتی عراق از طریق افزایش تعرفه‌های گمرکی

جبران درآمدهای نفتی عراق از طریق افزایش تعرفه‌های گمرکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص اعمال تعرفه‌های جدید در سال جدید میلادی بر تجارت ایران و عراق خبرداد و گفت: تعرفه‌های جدید گمرکی عراق از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی اعمال خواهد شد و بر این اساس،‌ تعرفه موادغذایی و محصولات کشاورزی ۱۰درصد؛ تعرفه گمرکی لوازم ساختمانی، محصولات پلاستیکی و خودرو ۱۵درصد؛ لوازم الکترونیکی و سیگار ۳۰ درصد تعیین شد و تعرفه گمرکی جواهرات و سنگ‌های قیمتی به ۰٫۵درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه نظام تعرفه‌گذاری عراق با ایران ابتدا ۵ درصد بود، افزود: با کاهش قیمت نفت و افزایش تاثیرات حضور داعش در عراق، دولت این کشور درصدد جبران منابع درآمدی خود بوده که افزایش تعرفه‌های گمرکی را جایگزین منابع نفتی کرده و همین رویه نارضایتی ایران، ترکیه و سایر کشورها را به‌دنبال داشته است.

حسینی تاکید کرد: کشورهای عربی در توافقنامه‌ای، موافق تعرفه‌های گمرکی بالا با یکدیگر نبوده و میزان تعرفه بسیار پایینی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: بیش از ۹۵درصد مایحتاج و نیازهای ضروری عراقی‌ها از طریق واردات تامین می‌شود که همین مسئله مسبب تحمیل فشار به مصرف‌کنندگان عراقی شده البته باید تاکید داشت که افزایش تعرفه گمرکی در راستای حمایت از تولیدات داخلی صورت می‌گیرد و این درحالیست که در کشور عراق تولیدی صورت نمی‌گیرد.

حسینی با اشاره به احتمال بازگشت تعرفه‌ها به حالت سابق با وجود نابودی داعش، گفت: عراق از سوی اتحادیه عرب بخاطر رعایت تعرفه‌های گمرکی ۵درصدی با اعضای این اتحادیه تحت فشار بوده و در طرف مقابل کشورهایی مانند ایران، کویت و ترکیه علاوه بر نارضایی دچار ضرر می‌شوند براین اساس طبق وعده رئیس گمرکات عراق تعرفه جدید از ابتدای سال ۲۰۱۸ اعمال می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: تصمیم دولت عراق در تعیین و دسته‌بندی چندگانه تعرفه‌های گمرکی مطلوب بوده و مزیت‌هایی دارد تا برخی از مسائل مانند بی‌ثباتی قوانین و اختلافات در گمرکات مرزی با اعمال تعرفه‌های جدید و همکاری‌های بیشتر، کمرنگ‌تر شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |